Ikano Bank utmanar framtidens banksektor i AI-hackathon

I en tid där digitalisering och teknisk innovation omformar finanssektorn, går Ikano Bank och IT-bolaget Consid samman för att ytterligare flytta fram gränserna. Den gemensamma satsningen sker i samband med det årliga hackathonet Considition, där årets fokus ligger på att skapa hållbara finansiella lösningar med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning.

– Att vara med och organisera ett hackathon är en spännande möjlighet för oss. Genom att utforska och testa nya koncept och teknologier kan vi hitta sätt att förbättra våra tjänster, säger Mikael Andersson, Chief Digital Officer på Ikano Bank.

Ikano Bank, som startades av grundaren till IKEA, har verksamhet i åtta europeiska länder och strävar efter att vara ett “schysst alternativ i vardagen” för “de många människorna”.

– Vi är på god väg i utvecklingen att bli en helt digital bank, med ännu bättre möjlighet att erbjuda enkla finansiella tjänster som passar de många människornas och företagens behov. Vi ser stor potential i att använda AI och ML för att skapa ännu större värde för våra kunder, säger Mikael Andersson.

Nu tar banken ytterligare steg genom sitt samarbete med Consid och deras gemensamma satsning på hållbar innovation. Årets upplaga av Considition, som går av stapeln i november, utmanar deltagarna att utveckla en algoritm för att automatiskt bedöma låneansökningar – en central funktion för att effektivisera och förbättra kreditbedömningar. Den vinnande lösningen belönas med ett presentkort på IKEA värderat till 40 000 kronor.

– Samarbetet med Ikano Bank är ett utmärkt exempel på hur vi på Consid lever upp till vår filosofi om att alltid sätta kvalitet framför kvantitet. Vi har haft en tät dialog med Ikano Bank för att säkerställa att vi verkligen förstår deras behov, säger Herman Svensson, kundansvarig på Consid.

Consid har under flera år arbetat nära Ikano Bank och bidragit med skräddarsydda tekniska lösningar. Den pågående digitala transformationen har gjort det nödvändigt för banksektorn att anpassa sig snabbt, och Ikano Bank har varit en föregångare i att anta denna utmaning. Genom att satsa på ny teknik som AI, hoppas banken kunna stärka sin ställning ytterligare och skapa än större värde för sina kunder.

– Ikano Bank ligger i framkant när det gäller teknik och innovation, och vi har haft förmånen att stötta dem på deras utvecklingsresa, säger Herman Svensson och tillägger:

– Det har varit en spännande och lärorik process för oss att samarbeta med en så framåtsträvande kund. Genom kontinuerlig dialog har vi kunnat bidra till att skapa flexibla och framtidssäkra lösningar som hjälper Ikano Bank att ligga steget före i en snabbt föränderlig bransch.

Ikano Bank och Consid hoppas nu att samarbetet under Considition ska resultera i innovationer som inte bara gör banktjänster mer effektiva, utan även driver på den bredare användning av AI inom finanssektorn.

Herman Svensson, kundansvarig Consid.

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Årets digitala hjältar ska utses – nomineringen har öppnat10.9.2024 09:20:14 CEST | Pressmeddelande

Nu har nomineringsprocessen för Consid Awards 2024 öppnat, och det är dags att lyfta fram Sveriges mest framstående digitala hjältar. Denna prisceremoni har blivit en central plattform för att uppmärksamma personer och initiativ som har gjort betydande insatser inom digitalisering och teknik. Vem som helst kan nominera sina förebilder inom ett brett spektrum av utmärkelser som belyser viktiga bidrag till den digitala sfären.