IT-jätten lanserar nytt ledarskapsprogram för hösten 2024 – satsar på framtidens ledare

I höst tar IT-konsultföretaget Consid ytterligare ett steg i sin satsning på kompetensutveckling genom lanseringen av ett nytt ledarskapsprogram för medarbetare med personalansvar. Programmet syftar till att stärka företagets ledarskap genom att fördjupa medarbetarnas kunskaper inom arbetsmiljö, självledarskap, affärsmannaskap och att leda andra.

Charlotte Magnusson, Head of Education på Consid.

– Det har varit ett mycket givande arbete att tillsammans med erfarna ledare inom företaget få utveckla detta ledarskapsprogram för alla våra ledare på Consid. Som en lärande organisation vill vi leva som vi lär och det innebär för oss att lära oss tillsammans, med och av varandra. Vi har arbetat med programmet ett tag nu så det ska bli spännande att äntligen få kicka igång, Charlotte Magnusson, Head of Education på Consid.

Programmet är en fortsättning på företagets interna kompetenshöjande initiativ, där det årligen genom lärarledda kurser utbildas 1000 medarbetare i allt från teknisk kompetens till ledarskap, och enligt HR-chefen Anita Beslic är denna utbildning ett naturligt nästa steg i en snabbt föränderlig bransch där ledarskapsutveckling är avgörande.

– Vi verkar i en bransch som förändras snabbt, och det är viktigt att våra ledare har rätt verktyg för att hänga med i utvecklingen, säger hon.

Forskning visar att ledarskap har en betydande inverkan på företagens framgång och medarbetares välmående. Ett flertal studier påvisar att ledarskapet står för upp till 70% av variationen i medarbetarnas engagemang. Bra ledare främjar ökad produktivitet, högre medarbetarnöjdhet och minskad personalomsättning. Trots detta visar statistik från SCB att endast knappt 35 procent av svenska företag erbjuder sina chefer ledarskapsutbildningar på regelbunden basis.

Det nya programmet kommer att ge deltagarna möjligheten att fördjupa sig i områden som kommunikation, personalansvar och självledarskap

– Att utveckla sitt ledarskap har alltid varit viktig men idag ställer det kanske ännu större krav på ledarskapet kopplat till den snabba teknologiska utveckling, förändringar i vår arbetsmiljö och kultur samt skiftande förväntningar från medarbetare. Med en intern ledarskapsutbildning på Consid kan vi stötta våra ledare enligt våra unika behov, vilket leder till starkare sammanhållning, ökad kompetens, best practice och bättre resultat i hela organisationen. Det ger oss också möjligheten att snabbare implementera nya färdigheter och följa med samt anpassa oss från yttre krav som till exempel nya lagar inom organisationen, säger Andreas Claesson, regionansvarig på Consid.

Att utveckla ett effektivt ledarskap är avgörande för företagets långsiktiga tillväxt. Enligt Svenskt Näringslivs rapport från 2021 anses ledarskap vara en av de viktigaste faktorerna för att säkra konkurrenskraften för svenska företag.

Ledarskapsprogrammet består av fyra delar som bland annat fokuserar på självledarskap och affärsmannaskap. Programmet är lärarlett live med flexibelt kring när kurserna går och kan genomföras i den takt deltagarna själva väljer. Detta skapar utrymme för deltagarna att implementera och reflektera över nya ledarskapsstrategier i den dagliga verksamheten. Malin Emilsson, kursledare på Consid, betonar vikten av självledarskap:

– Att leda andra börjar med att leda sig själv. Genom att utveckla ledare som förstår sig själva kan vi skapa en kultur där hela teamet kan växa och blomstra. Det är genom engagerade och empatiska ledare som vi bygger en arbetskultur där människor mår bra, samarbetar bättre och når större framgång, säger hon.

Consid är inte ensamt om att satsa på ledarskapsutveckling, men företagets långsiktiga och kontinuerliga investeringar i sina ledare sticker ut i en tid där många organisationer väljer att fokusera på kortsiktiga vinster, speciellt när det råder lågkonjunktur eller oroligare marknad. Med den nya satsningen hoppas Consid inte bara stärka sina ledare utan också bidra till företagets tillväxt och medarbetares utveckling.

Anita Beslic, Head of HR på Consid.
Malin Emilsson, kursledare Consids Ledarskapsutbildning.
Andreas Claesson, regionchef Consid.

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Årets digitala hjältar ska utses – nomineringen har öppnat10.9.2024 09:20:14 CEST | Pressmeddelande

Nu har nomineringsprocessen för Consid Awards 2024 öppnat, och det är dags att lyfta fram Sveriges mest framstående digitala hjältar. Denna prisceremoni har blivit en central plattform för att uppmärksamma personer och initiativ som har gjort betydande insatser inom digitalisering och teknik. Vem som helst kan nominera sina förebilder inom ett brett spektrum av utmärkelser som belyser viktiga bidrag till den digitala sfären.