Nej, Svantesson, skatten sänks inte för alla

Budgeten. Sjukersättning och aktivitetsersättning ingår inte i er skattesänkning. Regeringen berömmer sig av att sänka skatterna, bland annat för att öka hushållens köpkraft. Återigen är det de hårdast drabbade som glöms bort.

Finansminister Elisabeth Svantesson höll pressträff om budgeten på torsdagen. Ett budskap hon framhöll var att skatten sänks för alla, såväl löntagare som pensionärer. Mycket fokus i finansministerns dragning var på att öka produktionstillväxten och hushållens köpkraft efter en period av inflation.
Vad finansministern avstod från att nämna är de 250 000 människor som inte får del av skattesänkningarna. Nämligen de människor som idag har sjukersättning, det som tidigare kallades sjukpension, eller går på aktivitetsstöd för att de inte har rätt till a-kassa eller sjukpenning.

Väldigt ofta handlar detta om människor med funktionsnedsättning, bland vilka även arbetslösheten är betydligt högre än genomsnittet.
- Återigen är det människor med de svåraste förutsättningarna som missgynnas, säger Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR.
- Vi ser gång på gång att människor med funktionsnedsättning glöms bort. Människor med sjukersättning eller aktivitetsstöd lever redan idag på marginalen. Och att kalla detta sänkt skatt ”för alla” är helt enkelt ohederligt.

DHR ser positivt på att schablonersättningen för personlig assistans höjs i budgeten, även om tre procents höjning är långt ifrån tillräckligt.
- Ersättningen för assistans har halkat efter i över tio år, så det skulle behövts en mycket mycket större höjning för att ens komma ikapp. Men det är bra att regeringen nu även arbetar på en indexering, så att ersättningen för personlig assistans i framtiden räknas upp, säger Åsa Strahlemo.

En annan positiv sak i budgeten är att stödet till funktionsrättsorganisationerna höjs.
- I en tid då stöd till folkbildningen dras ner, är det ändå positivt att regeringen väljer att göra en höjning för funktionsrättsorganisationerna, säger Åsa Strahlemo. Sedan blir det förstås en spännande fråga för DHR hur stödet kommer att fördelas.

För mer info:
Åsa Strahlemo, förbundsordförande DHR 070-508 80 29

DHR är en idéburen demokratisk organisation som arbetar för principen om alla människors lika värde. Ett öppet Sverige, där personer med nedsatt rörelseförmåga är fullt jämlika, jämställda och delaktiga i samhället. En av utgångspunkterna är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Tel: 08-685 80 20 Post: DHR, Box 43, 123 21 Farsta