EU stärker tobaksproduktdirektivet med fokus på unga
Tonio Borg, ansvarig kommissionär, var tydlig på presskonferensen om att tobaken ska se ut som tobak och smaka som tobak. Starka och karaktäristiska smaker förbjuds i både cigaretter och muntobak. Cigarettpaketen ska förses med stora varningsbilder och säljas i paket med standardiserad form.
- Äntligen visar EU framfötterna och begränsar marknadsföringen riktad mot unga. Vi vet att smaktillsatser och designade paket lockar främst unga till att börja, att man begränsar detta ser vi som positivt, säger Elin Ramfalk Generalsekreterare på A Non Smoking Generation.
- Att EU inte följer Australien och många andra länders exempel och tar med exponeringsförbud eller neutrala paket i direktivet är beklagligt då vi vet att det är effektiva komponenter för att förhindra att barn och unga från att börja röka och snusa, fortsätter Elin Ramfalk.
Tobaksdirektivet i korthet:
- Varningsbilder och varningstext som täcker 75 procent av förpackningens framsida och baksida
- Standardiserad form av cigarettpaket och cigaretter
- Förbud om att tillsätta karaktäriserande smaksättning i tobaksprodukter, smaktillsatser så som vanilj, larkits och fruktsmak
- Viktigt är nu att EU och Tonio Borg håller tidsplanen som utlovat. Vi har inte tid att vänta längre, varje år börjar 16 000 unga att använda tobak bara i Sverige, avslutar Elin Ramfalk.
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen har varit med och påverkat samtliga tobakslagar i Sverige och genom åren träffat 1,5 miljon barn i Sveriges skolor.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seDokument
Om
A Non Smoking GenerationSkicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Tillsammans kan vi stoppa nikotinepidemin!10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Ungas tillgång till vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka. 9 av 10 unga uppger kompisars påverkan som anledning till att testa och tillsammans med Brynäs IF och Gävle kommun vill A Non Smoking Generation skapa fler helt nikotinfria miljöer som skyddar unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende.
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum