Design to die for

Med anledning av World No Tobacco Day 2012, den 31a maj, delar A Non Smoking Generation ut målarboken "Design to die for- en målarbok från 18 år” till landets politiker och opinionsbildare. Målarboken illustrerar hur barn och unga dagligen möts av designade budskap om tobak i miljöer där de formar sin bild av vad som är gångbart och inne.
Tobaksbolagen jobbar allt mer med att utforma sina produkter för att locka nya, unga kunder. Glamorösa och målgruppsanpassade förpackningar är en viktig del av strategin. Med snuset förpackat som vackra puderdosor vill man göra snusning attraktiv för unga kvinnor. Och smala cigaretter förpackade likt läppstift ska ge en air av sofistikerad flärd till dess användare.
Dödliga produkter kommer nu med smak av äpple, ingefära och fläder. Smaktillsatser tillhör också strategin att locka nya kunder. Med melon- och rabarbersmak sänks trösklarna för barn och ungdomar att börja röka och snusa. Click-cigaretter med mentolsmak ska göra rökningen fräsch. Allt medan lungcancern fortsätter att vara en av våra vanliga folksjukdomar.
– Vi vill göra våra politiker och andra opinionsbildare medvetna om de arbetsmetoder tobaksindustrin använder när man låtsas respektera åldersgränser men i själva verket riktar sig till barn med sin mest aggressiva marknadsföring. Tobaksindustrin är skicklig i att använda vår sinnlighet och vår längtan efter skönhet, grupptillhörighet, de rätta accessoarerna, smak och flärd. När de lyckas leder det till att unga fastnar i ett ofta livslångt tobaksberoende, säger Elin Ramfalk generalsekreterare på A Non Smoking Generation.
De allt mer manipulativa marknadsföringsmetoderna ger resultat. I Sverige röker lika många unga idag som på 80-talet. I 2011 års undersökning brukade 23 procent av de 15-åriga pojkarna och 27 procent av de 15-åriga flickorna tobak.
– Sverige har halkat efter i det tobakspreventiva arbetet. Trots ett förbud att sälja till unga börjar 9 av 10 att röka innan de fyllt 18 år, säger Elin Ramfalk. Om vi vill värna om våra barn och unga är det dags att agera. Gör som Australien och inför neutrala förpackningar och som Finland, Norge och Storbritannien och inför exponeringsförbud i alla butiker!
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen har varit med och påverkat samtliga tobakslagar i Sverige och genom åren träffat 1,5 miljon barn i Sveriges skolor.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Dokument
Om
A Non Smoking GenerationSkicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Tillsammans kan vi stoppa nikotinepidemin!10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Ungas tillgång till vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka. 9 av 10 unga uppger kompisars påverkan som anledning till att testa och tillsammans med Brynäs IF och Gävle kommun vill A Non Smoking Generation skapa fler helt nikotinfria miljöer som skyddar unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende.
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
