A Non Smoking Generation

Sneakersnstuff x A Non Smoking Generation

Dela

I Sneakersnstuffs första butik på Åsögatan hängde det stolt en gammal "No smoking"-skylt på väggen. Det var tolv år sedan. Åren har gått och vi har nu kommit till den position där vi känner att vi har en chans att påverka. Därför tog vi kontakt med A Non Smoking Generation för drygt ett år sedan för att höra oss för om det var möjligt att göra någonting tillsammans. 

Sedan slutet av 70-talet har A Non Smoking Generations sålt drygt 2 miljoner exemplar av sin t-shirt med deras klassiska logotyp på. Det gör den till en av Sveriges mest sålda t-shirts genom tiderna. Nu har vi på Sneakersnstuff gjort en egen variant på t-shirten. Med hjälp av illustratören Skinny Digital har vi tagit fram ett tryck som visar upp personalen som jobbar i butiken på Åsögatan. A Non Smoking Generations logotyp finns fortfarande självklart på bröstet men nu i en annan tappning. Till detta har vi också tagit fram en specialutgåva av vår extremt populära SNS-bag. Gemensamt för både t-shirten och SNS-bagen är att vinsten oavkortat går till A Non Smoking Generation och deras jobb för att ungdomar aldrig ska börja använda tobak.

På 80-talet jobbade A Non Smoking Generation med några av den tidens största artister som till exempel Agnetha Fältskog, Lasse Åberg, Joey Tempest och Gyllene Tider. Vi har valt att jobba med en av vår tids största och mest folkkära artister - Petter. Han har blivit fotograferad i klassisk A Non Smoking-anda av mästerfotografen Jens Andersson. 

"- Vi vet att förebilder har en stark påverkan på ungdomar därför känns samarbetet med Sneakersnstuff och Petter extra kul. Vi hoppas även att kampanjen kan bidra till extra stöd till organisationen så vi kan komma ut och träffa och inspirera fler ungdomar på fler platser i Sverige." - Elin Ramfalk, Generalsekreterare på A Non Smoking Generation 

"- Tobaksindustrin är en mångmiljardrörelse med enorma ekonomiska muskler. Självklart har de kontakter och kontroll över allt från politik till media. I dagens IT-samhälle så finns möjligheten för den med mycket pengar att lura den stora massan. Att tobak är dödligt är alla överens om. Inte bara för den som använder det, men också för de i dess närhet. Ändå så finns det många som rättfärdigar sitt användande, mycket på grund av förebilder, både kända och lokala. Om vi på Sneakersnstuff kan vara en förebild för bara en ungdom (eller vuxen för den delen) där ute, och lyckas med att få den personen att vara rökfri hela sitt liv... Då ska vi självklart göra allt vi kan för att se till att det blir så." - Erik Fagerlind, grundare av Sneakersnstuff. 

"- Jag har alltid varit en militant icke-rökare. Förmodligen beror det på att min mamma rökte mycket när jag växte upp. Jag har sett hur släkt och vänner farit illa av rökning. Till exempel så vet vi ju alla att cancer inte är roligt, att rökare luktar illa och att rökning faktiskt dödar. Att samarbeta med A Non Smoking Generation har vi funderat på en längre tid. Vi är jätteglada över att Petter ville vara med och hjälpa oss att hjälpa A Non Smoking Generation i deras kamp för att få ungdomar att inte börja nyttja tobak." – Peter Jansson, grundare av Sneakersnstuff. 

" - Jag var rökare i tolv år men bestämde mig en vacker dag för att bli rökfri tillsammans med min fru. Vi har idag varit rökfria i 5 år. För varje dag som går så inser jag nu hur jävla dumt det var att röka. Det luktar illa och det smakar bajs i munnen! Det är sjukt kul att sparka liv i den här gamla kampanjen med min favoritbutik Sneakersnstuff. Bra skit!" - Petter, artist.

T-shirten (299 kr) och SNS-bagen (39 kr) släpps på "World No Tobacco Day", tisdagen den 31 maj. T-shirten finns i två färger och är limiterad till 100 exemplar.  

Köpställen

Sneakersnstuff, Åsögatan 124

www.sneakersnstuff.com 

Länkar

Om ni vill länka till projektet så vänligen länka till följande adress som är en uppsamlingsplats för allt:

http://www.sneakersnstuff.com/sv/195/nonsmoking

 

Kontakt

A Non Smoking Generation -

Elin Ramfalk, Generalsekreterare, 070 744 57 96, elin@nonsmoking.sewww.nonsmoking.se

Sneakersnstuff -

Johan Undén, 08-743 03 22, johan@sneakersnstuff.comwww.sneakersnstuff.com

Om A Non Smoking Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen har varit med och påverkat samtliga tobakslagar i Sverige och genom åren träffat 1,5 miljon barn i Sveriges skolor.

Om Sneakersnstuff

Sedan Sneakersnstuff öppnade upp sin första butik och webbshop år 1999 är idag Sneakersnstuff kända som en av världens absolut bästa sneakerbutiker. Genom åren har Sneakersnstuff bland annat designat sneakers och samarbetat med märken som adidas, Puma, New Balance, Reebok, Tretorn, Converse och allra senast Asics.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.

Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye