Jakob Söderqvist levererade VM-silver efter närmast perfekt lopp efter natt med usel sömn

”Det här är helt maxat”, var Jakob Söderqvists så talande kommentar direkt efteråt till coachen Alexander Wetterhall efter ett makalöst VM-silverlopp i tempo för U23-cyklister. Söderqvist gjorde efter en natt med extremt dålig sömn i det närmaste det perfekta loppet med det han hade i kroppen för dagen.

Så här säger Jakob själv om de tre milen där han behärskade alla skeden av den tuffa banprofilen och hade krafter kvar för att bara mala på ända in mot målet vid Zürich största torg:

"I sin helhet är det ett lopp att vara stolt över eftersom jag får ut det jag har för dagen. Jag lägger upp loppet på ett sätt som jag på förhand skulle vilja lägga upp det. Och om jag går igenom det så här efteråt så finns det inte många sekunder att tjäna här och där", säger Jakob Söderqvist.

"Jag är väldigt glad över att få göra det här loppet. Sedan är det klart att jag ville upp ett steg till på pallen, men återigen kan jag inte göra någonting åt att det var en kille som var på en nivå högre just den här dagen."

"Bara känslan att åka från EM där jag var 30 sekunder efter Segaert (Alec, de senaste årens genomgående stabilaste tempocyklist i det här åldersspannet som var fyra nu, vår anmärkning) och få göra det här loppet nu är bra. Jag vet att min chanser att göra något riktigt bra ökar och är stora om jag får ut allt. I dag hade han det lite segare på slutet och jag kan inte vara bitter för att mitt lopp inte räckte för att slå alla andra."

Det var inte så länge sedan som dåvarande MTB-cyklisten Jakob Söderqvist var nybörjare på tempohojen. Nu gillar han det där med att plåga sig mot klockan mer än något annat på en cykel.

"Det är rätt jäkla kul att ladda i ett halvår för ett enda lopp och så lyckas få ut det här."

Jakob Söderqvist var med startnummer två, där ettan går ut sist, medaljkandidat äve på papperet i U23-herrarnas tempolopp. Söderqvist gick, liksom den slutliga segraren Ivan Romeo, ut lite lösare än de övriga största favoriterna.

"Det är så jäkla kul att han kom tvåa. Han hade en lite stökig uppladdning med en förkylning förra veckan och somnade först tidigt på måndagsmorgonen inför loppet. Så lite oroliga var vi inför start", säger förbundskaptenen Lucas Persson.

"FANTASTISKT bra att han med den uppladdningen kan kräma ur sig det här så väldigt  väl genomförda loppet."

"Ja, att han klarar av att bortse från att allt inte har varit perfekt och göra det här är riktigt jäkla bra. Vi är stolta över den här prestationen", säger Alexander Wetterhall.

Från starten i Gossau-Zürich skulle 29,9 väldigt tuffa kilometer avklaras. Banprofilen hade allt och den inledande nästan 400 höjdmeter att ta, mestadels i början, passade väl inte optimalt. Utför var det bitvis lite halvblöt asfalt efter regn och det gällde att våga.

"Ja, där satt vi i bilen och var lite oroliga igen när han var uppe i 100 kilometer i timmen och vi inte klarade av att hänga med i bilen", säger imponerad Lucas Persson krasst.

Det snackades mycket Belgien innan men de blev till sist lottlösa när det gäller medaljerna. Spanjoren Ivan Romeo kom upp med en extremt stark avslutning och tog guld. Men Jakob hade också, som vanligt, disponerat loppet bra och var näst snabbast på slätan in mot målet.

VM tempo herrar U23

1. Ivan Romeo Spanien 36.42,70
  2. Jakob Söderqvist Sverige +0.32,05
  3. Jan Christen Schweiz +0.40,68
  4. Alec Segaert Belgien +0.54,09
  5. Robin Orins Belgien +0.57,87
  6. Darren Rafferty Irland +1.01,52
  7. Niklas Behrens Tyskland +1.08,23
  8. Artem Shmidt USA +1.10,04

Text: Tomas Larsson/SCF

Foto: Svenska Cykelförbundet
Fria för redaktionell publicering men ange cred

Anna Beck avslutar en fantastisk karriär – och blir förbundskapten11.10.2024 12:09:40 CEST | Pressmeddelande

Anna Beck har tagit beslutet att sluta – efter en fantastisk karriär och som obesegrad i C3-klassen i tempo senaste två säsongerna. Men det är också klart att Anna blir kvar inom paracykel i en ny stor roll. Hon tar över som huvudansvarig förbundskapten efter Michael Lindgren, som fortsätter i en administrativ roll. Rekrytera nya cyklister till det så framgångsrika paracykellandslaget är den största första uppgiften.

Paracyklisterna ser fram emot integrerat landsvägs-VM –guldläge för Anna Beck i tempo19.9.2024 15:15:05 CEST | Pressmeddelande

Cykel-VM i Schweiz är ett unikt mästerskap för våra paracyklister. Mästerskapet i Schweiz är första gången som paracyklisterna inte bara tävlar samtidigt och i samma land som landsvägs-VM i Skottland 2023. Nu är det i samma målplats i centrala Zürich. En som är laddad nu när det inte är sammanslagna klasser på tempot som i Paralympics är Anna Beck som har regnbågströjan i tempo att försvara.