Tour of Sweden – stort etapplopp på landsvägscykel ska återupptas

Svenska Cykelförbundet (SCF) har länge velat synliggöra svensk cykelsport, både nationellt och internationellt, genom att återuppta ett stort etapplopp på landsvägscykel likt Postgirot Open. Genom ett samarbete med destinationerna Kalmar och Karlskrona planeras nu ett nytt etapplopp: Tour of Sweden.

Grundidén i första steget är ett lopp som bygger på U23-landslag.

"För svensk cykelsports framtid, inte minst landsväg, är det viktigt att få tillbaka ett stort etapplopp. Vi låser oss absolut inte vid formatet med U23-landslag. Jag kan se det växa till något annat och större, men det här känns som en riktigt bra början", säger Fredrik Kessiakoff, Key Account Manager på SCF.

När landsvägscykel var riktigt stort i Sverige anordnades bland annat det så kallade Sexdagarsloppet, vilket senare ersattes av loppet Postgirot Open, som hade premiär 1982 och arrangerades sista gången 2002.

Nu tar man gemensamma krafter för att åter positionera cykelsporten i Sverige. Det görs genom en gemensam avsiktsförklaring för åren 2026–2029, där Karlskrona och Kalmar tillsammans ska formulera en ansökan om att få arrangera cykelloppet under arbetsnamnet Tour of Sweden.

Svenska Cykelförbundet har på senare år fokuserat internationellt på landsvägscykel inom junior- och U23-sidan. Grundtanken för etapploppets uppstart är också att många U23-herrlandslag tävlar mot inbjudna större klubblag och utvecklingslag.

Det första steget i avsiktsförklaringen är att Karlskrona, Kalmar, Svenska Cykelförbundet och den lokala arrangören i Kalmar, cykelklubben JHWC som har stor erfarenhet av internationella cykeltävlingar, formulerar en ansökan till det Internationella Cykelförbundet (UCI). Loppet måste därefter bli godkänt av UCI för att kunna läggas in i den internationella tävlingskalendern.

Klart är att både intresse och driv finns hos berörda kommuner:

"Det är glädjande att vi tillsammans med Kalmar och Svenska Cykelförbundet är delaktiga i denna spännande satsning. Genom tävlingen kommer vi att få möjlighet att visa upp våra fantastiska platser för en bred målgrupp i norra och centrala Europa", säger Emma Swahn Nilsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Karlskrona kommun.

"Det känns bra att både vi och Karlskrona ställer oss positiva till att vara med och skapa detta oerhört intressanta evenemang. Ett samarbete som kommer att ge vår region en större nationell och internationell positiv exponering och en stolthet för våra invånare", säger Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun.

När avsiktsförklaringen är på plats är det dags att involvera lokalt närings- och föreningsliv i processen.

"Denna typ av större arrangemang är naturligtvis krävande i form av organisering, volontärarbete och andra resurser. Vi kommer därför under resans gång vilja kroka arm med näringsliv och organisationer som vill vara med och bidra till att visionen kan förverkligas och som ser nytta med den stora exponering som satsningen har möjlighet att skapa", säger Fredrik Kessiakoff.

Avsiktsförklaring mellan SCF, Kalmar och Karlskrona

• Svenska Cykelförbundet samt Karlskrona och Kalmar kommun har för avsikt att i maj 2025 skicka in en ansökan till UCI för att arrangera cykelloppet Tour of Sweden under åren 2026 till 2029.
  • Fram till att ansökan skickas in ska parterna samverka för att skapa de ekonomiska förutsättningar som krävs för att genomföra arrangemanget. Det innebär bland annat att ta fram marknadsföringsmaterial och gemensamt teckna sponsorkontrakt.

Kontakt för frågor till SCF: Fredrik Kessiakoff, fredrik.kessiakoff@scf.se, 076–696 25 79

Text: Svenska Cykelförbundet
Arkivbild: Nizze Gustavsson
(Fria för publicering)

Paracyklisterna ser fram emot integrerat landsvägs-VM –guldläge för Anna Beck i tempo19.9.2024 15:15:05 CEST | Pressmeddelande

Cykel-VM i Schweiz är ett unikt mästerskap för våra paracyklister. Mästerskapet i Schweiz är första gången som paracyklisterna inte bara tävlar samtidigt och i samma land som landsvägs-VM i Skottland 2023. Nu är det i samma målplats i centrala Zürich. En som är laddad nu när det inte är sammanslagna klasser på tempot som i Paralympics är Anna Beck som har regnbågströjan i tempo att försvara.