Edvin Lindh fick ta emot totalsegern i världscupen direkt efter EM

Söndagen i Gibraltar började med att Edvin Lindh och även Joel Burman var väldigt snabba i tidskvalet, fyra och nia till sist på EM. Men det slutade med en extremt rolig framgång för svensk cykel då Edvin Lindh fick ta emot pris och tröja som årets världscupvinnare i XCE.

Svensk världscupseger. Lorenzo Serres, Edvin Lindh och Europamästaren Theo Hauser poserar i Gibraltarmiljö.  Foto: Joel Burman
Svensk världscupseger. Lorenzo Serres, Edvin Lindh och Europamästaren Theo Hauser poserar i Gibraltarmiljö. Foto: Joel Burman

"Den här vinsten i världscupen känns som ett stort kliv för mig. Jag tävlade min första XCE världscup i 2017, men har inte förrän nu haft rutinen, erfarenheten och toppfarten som krävs för att tävla om vinster på den högsta nivån", säger Edvin Lindh.

Anledningen till att det kunde ske redan nu är inte att Edvin Lindh i praktiken redan hade avgjort cupen efter bland annat två delsegrar och extremt kliniska tidskval där det också har runnit in poäng. City Mountainbike som är medarrangör med UCI när det gäller XCE har beslutat sig för att stryka de bägge sista deltävlingarna från ett i år redan späckat  VC-program.

Därmed slutar världscupen så här på herrsidan.

Världscupen XCE 2024

1. Edvin Lindh, Sverige 496 poäng.
  2. Lorenzo Serres, Frankrike 403 .
  3. Theo Hauser, Österrike 376

"En stor del av årets framgång tror jag har att göra med att jag har tävlat så mycket mer XCE i år jämfört med tidigare år. Rutin är något som jag upplever som väldigt viktigt inom disciplinen, och detta är för mig något av en färskvara", säger Edvin Lindh.

Ditt tidskval under SM i Västerås tillhör det mest imponerande jag har sett live i år och du har bombat in förstaplatser i TT på världscupen, hur förklarar du intensiteten och jämnheten i den disciplinen i år?

"Årets stora framgångar inom tidskvalen tror jag att jag har att tacka min stora andel teknikträning för, samt ett ökat fokus på disciplinspecifik gymträning. Jag har tränat mycket grundteknik under de senaste åren i samband med att jag coachar ungdomarna i Falu CK, något som har kommit att hjälpa mig i att finslipa på mina tekniska färdigheter lika mycket som det hjälpt ungdomarna."

På den läckert belägna EM-banan på Gibraltar såg det också mycket bra ut efter tidskvalet.

"Vi kvalade väldigt bra, både jag och Joel", säger Edvin Lindh.

Där kom Joel fyra och Edvin vann som vanligt tidskvalet. Men det skilde bara 78 hundradelar mellan de bägge svenska cyklisterna där Edvin vissa gånger i år har krossat resten av startfältet.

• 1 Edvin Lindh Sverige 43,21
  • 2 Theo Hauser Österrike +0:00,62
  • 3 Lorenzo Serres Frankrike +0:00,69
  • 4 Joel Burman Sverige +0:00,78

Varken Edvin eller Joel tyckte sedan att det stämde så bra i heaten:

"Båda hade en ganska dålig dag på cykeln. Joel fick en tuff kvartsfinal där han bara var någon meter ifrån att kvala till semifinalen. Själv så hade jag en bra kvartsfinal i och med mitt kval. Sedan i semifinal fick jag gräva riktigt djupt för att ta mig till finalen, då jag passerade Simon Gegenheimer de sista få meterna på målrakan", berättar Edvin Lindh.

I finalen var helt enkelt tre cyklister starkare. Theo Hauser har varit stark efter sommaren och styrde agendan i finalen.

"I finalen var jag sedan helt rökt, jag gjorde mitt bästa för att placera mig bra i starten, men hade sedan helt enkelt inte benen för att hänga med in till mål", säger Edvin Lindh.

Nu fanns det en delförklaring till att bensinen bara räckte till och med maxuttaget i spurten i semin den här gången.

"Jag hade problem med kräkande under racet. Jag kräktes flera gånger mellan kvalet och heaten och sedan mellan varje heat. Antagligen ett restsymtom från en tidigare förkylning som slemmar upp i halsen och triggar kräkreflexer."

Till slut placerade därmed Edvin fyra och Joel nia på EM i kraft av bästa kvaltid av utslagna kvartsfinalister. Så här slutade herrarnas EM.

EM XCE herrar 2024

• 1 Theo Hauser Österrike
  • 2 Jakob Klemenčič Slovenien
  • 3 Ede-Karoly Molnar Rumänien
  • 4 Edvin Lindh Sverige
  • 9 Joel Burman Sverige

På damsidan, där Agnes Abrahamsson tyvärr fick lämna återbud till EM på grund av sjukdom, segrade en av cykelvärldens mest överlägsna cyklister i form av Gaia Tormena. Men på herrsidan var det alltså så glädjande svenskt i topp i världscupen genom Edvin Lindh.

"Jag är grymt nöjd med denna totalvinst, samt mina två deltävlingssegrar under året, men jag känner även att det finns mycket mer att hämta inom disciplinen. Jag ser redan fram emot att ta revansch på nästa års mästerskap, och förhoppningsvis plocka hem någon EM- eller VM-medalj."

Text: Svenska Cykelförbundet
Foto: Joel Burman
(Fria för publicering, ange cred.)

Paracyklisterna ser fram emot integrerat landsvägs-VM –guldläge för Anna Beck i tempo19.9.2024 15:15:05 CEST | Pressmeddelande

Cykel-VM i Schweiz är ett unikt mästerskap för våra paracyklister. Mästerskapet i Schweiz är första gången som paracyklisterna inte bara tävlar samtidigt och i samma land som landsvägs-VM i Skottland 2023. Nu är det i samma målplats i centrala Zürich. En som är laddad nu när det inte är sammanslagna klasser på tempot som i Paralympics är Anna Beck som har regnbågströjan i tempo att försvara.