Nya skrotningspremien redan en flopp
Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.
– Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk. Med tanke på den tokiga utformningen var det förutsebart att intresset skulle vara svalt. Det är inte samma konsumenter som skrotar en bil för att få 10 000 kronor till nästa bilköp, som köper en elbil för flera hundratusen kronor, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Kritiker till den nu införda premien menar att stödet ligger på en så låg nivå att det knappt motsvarar värdet på någon bil som kan brukas i trafik, även om den skulle vara i det närmaste skrotfärdig.
– Att villkora stödet med att den som skrotat sin bil måste köpa eller leasa en elbil gör upplägget svårt att förstå. 10 000 kronor är bara en bråkdel av priset på en elbil, det faller nästan inom prutmånen, eller motsvarande en rabatt på 277 kronor i månaden på en bil som kostar allt mellan 4 000 och 10 000 i månaden att privatleasa. Det är inte en subvention värd namnet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige anser att skrotpremien på 10 000 kronor ska gälla utan villkor och att en klimatbilsbonus i paritet med den förra måste återinföras för att skapa rätt förutsättningar för konsumenter som vill köpa elbil. Sedan klimatbilsbonusen försvann har försäljningen av elbilar till privatpersoner störtdykt och marknaden är ”iskall” enligt branschorganisationen Mobility Sweden.
– Att satsa på ett billigt och ineffektivt system kommer aldrig att minska vägtrafikens utsläpp i samma utsträckning som ett genomtänkt och effektivt alternativ. Det vi sparar på kort sikt i subventioner kan kosta oss svenskar mångdubbelt mer i framtiden när utsläppen ökar på grund av färre elbilar och en högre efterfrågan på fossila bränslen. Det är dålig hushållsekonomi, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum