Ny rapport: Hotell- och restaurangbranschen måste ta ansvar för att minska köttkonsumtionen
Idag, på vegetariska världsdagen, lanserar Djurens Rätt en rapport som uppmanar företag inom hotell-, restaurang- och snabbmatsbranschen att minska sina inköp av animaliskt protein och i stället satsa på växtbaserade alternativ. Att byta ut en djurart till en annan är varken en djurvänlig eller hållbar lösning, enligt organisationen.
Djurens Rätt lanserar idag rapporten ”Växtbaserad omställning – Vilket ansvar tar hotell-, restaurang- och snabbmatskedjorna?” som uppmärksammar några av Sveriges ledande aktörer inom hotell-, restaurang- och snabbmatsbranschen. Rapporten sammanställer vilka mål och strategier dessa företag har tagit, och inte har tagit, för att minska köttkonsumtionen i Sverige.
Rapporten lyfter fram att flera företag ersätter rött kött med kycklingkött, vilket innebär att fler djur dödas och far illa i djurfabriker. I Sverige föds över 100 miljoner kycklingar upp och dödas varje år under förhållanden som Djurens Rätt starkt kritiserar. Turbokycklingar lever i trånga utrymmen, och snabb avel leder ofta till hälsoproblem och ett stort lidande för djuren.
– Att ersätta rött kött med kycklingkött är ingen hållbar lösning. Företagen inom hotell-, restaurang- och snabbmatssektorn måste ta sitt ansvar och minska sin totala användning av animaliskt protein, inte bara byta en djurart mot en annan, säger Nathalie Söderström, chef för företagsrelationer hos Djurens Rätt.
Scandic hamnar i topp bland hotellkedjor
Bland hotellkedjorna är det Scandic Hotels Group som tar mest ansvar när det gäller att satsa på växtbaserade alternativ. Kedjan har satt som mål att 60 % av all mat som de serverar ska vara växtbaserad år 2025. I dialog med Djurens Rätt berättar Scandic att de hittills har lyckats minska sina köttinköp med nästan 30 % tack vare sitt mål, vilket är ett steg i rätt riktning.
En hotellkedja som har valt att inte föra samtal med Djurens Rätt är First Hotels, vilket är en besvikelse enligt organisationen. First Hotels har heller inte besvarat den enkät som har skickats ut av Djurens Rätt. Samtidigt har andra stora aktörer inom hotellbranschen, som Strawberry, påbörjat samtal med Djurens Rätt för att sätta konkreta mål för en växtbaserad omställning. Trots detta ligger de för närvarande efter Scandic i detta arbete.
Restauranger behöver tydligare mål
Linnea & Basilika hamnar i topp i Djurens Rätts rapport över de restaurangkedjor som tar ansvar för en mer hållbar och djurvänlig framtid. Efter dialog med Djurens Rätt har kedjan valt att sätta ambitiösa mål som innebär att de kommer minska sin användning av rött kött med 70 % till 2030 och att de minskar inköpen av kyckling med 50 % till samma år.
– Jag har varit i branschen länge nog för att ha sett skandal efter skandal inom animalieproduktionen. Mer växtbaserat är att gå åt rätt håll och dit är vi på väg, säger Tony Lindgren, ansvarig för produkt- och affärsutveckling hos Linnea & Basilika.
Chop Chop, Grekiska, Pong Gruppen, Rasta (som ägs av Burgsvik Group) och Texas Longhorn saknar konkreta och offentliga mål för att minska användningen av animaliskt protein, och har valt att inte svara på Djurens Rätts enkät.
Många snabbmatskedjor halkar efter i den växtbaserade omställningen
Redan 2022 gick KFC Sverige, efter samtal med Djurens Rätt, ut med sitt mål som innebär att de till 2030 kommer öka försäljningen av växtbaserade proteiner med 5 procentenheter per år. Detta visar ett tydligt och långsiktigt engagemang för att minska sitt beroende av animaliska proteiner och bidra till en mer djurvänlig och hållbar framtid. De hamnar således i topp bland snabbmatskedjorna.
Max Burgers har satt ett mål om att minska försäljningen av rött kött och i stället satsa på växtbaserade burgare. Tyvärr satsar de även på kycklingkött, likt flera av de större snabbmatskedjorna i Sverige. Max utmärker sig dock genom att tydligt fokusera på att ersätta en djurart med en annan, vilket innebär att fler djurindivider får sätta livet till. Ingen av kedjorna Burger King Sverige, McDonald’s Sverige, Sibylla eller Subway Sverige har valt att besvara Djurens Rätts enkät.
– Företagen har börjat ta steg i rätt riktning, men det krävs tydligare mål och mer ambitiösa strategier för att verkligen minska köttkonsumtionen och främja växtbaserad mat. Det är dags att företagen tar sitt ansvar på allvar och blir en del av lösningen, avslutar Nathalie Söderström.
För ytterligare kommentarer eller intervjuförfrågningar, kontakta Djurens Rätts pressjour på press@djurensratt.se eller via telefon 070-649 20 41 (ej sms).
Nyckelord
Kontakter
Linn ÅkessonKommunikationschef
Tel:070-649 20 41press@djurensratt.seNanna ThydénPresskommunikatör
Tel:070-649 20 41press@djurensratt.seBilder
Länkar
Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med 50 000 medlemmar i Sverige.
Följ Djurens Rätt
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt
Panglistan 2024 – så hanterar Sveriges kommuner fyrverkerier18.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför årets nyårsfirande planerar 66 procent av Sveriges kommuner att begränsa privatpersoners användning av fyrverkerier. Dessutom uppger omkring 95 procent av kommunerna att de inte arrangerar fyrverkerier i kommunal regi. Djurens Rätt, som står bakom kartläggningen, ser detta som viktiga beslut för ett mer djurvänligt nyårsfirande.
Ny rapport: Kommuner prioriterar hållbarhet och säger nej till turbokycklingar10.12.2024 10:00:04 CET | Pressmeddelande
Sveriges kommuner vill bidra till en omställning av kycklingproduktionen i landet. Mer än var fjärde kommun säger att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar redan vid nästa upphandling. Det visar Djurens Rätts senaste rapport.
Riksdagens djurskyddsforum får en nystart – Djurens Rätt uppmanar alla partier att delta27.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
November markerade en nystart för riksdagens djurskyddsforum. Med Djurens Rätt som medarrangör och Rebecka Le Moine (MP) som sammankallande ordförande, samlades politiker för att diskutera den aktuella och omdebatterade frågan om betesrättens framtid.
Chefredaktör vinner pris för sitt outtröttliga arbete för djuren26.11.2024 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Elna Tenow-priset delas ut av Djurens Rätt till en aktör som visar att den kan, vill och vågar bidra till en positiv samhällsutveckling för djuren. I år går priset till Mattias Kristiansson för hans outtröttliga insatser att sprida och uppmuntra till en mer växtbaserad kost.
ICA är Sveriges vegovänligaste matkedja 202431.10.2024 09:20:51 CET | Pressmeddelande
I samband med internationella vegandagen presenterar Djurens Rätt sin årliga ranking av vegoutbudet hos Sveriges livsmedelskedjor. För tredje året i rad utmärker sig ICA som den kedja som gör mest för att öka tillgängligheten av växtbaserade produkter och tilldelas därmed titeln “Sveriges mest vegovänliga matkedja”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum