Humor, varumärkesmaskot och kändisar – så suddade Läkerol ut gränsen mellan mat och medicin under 1900-talet
Vi är vana vid att dagens marknadsföringskampanjer drar nytta av kändisar, experter och humor för att sälja olika produkter. Men redan i början av 1900-talet använde sig det svenska halstablettmärket Läkerol av liknande strategier för att sudda ut gränsen mellan mat och medicin – och lyckades skapa ett populärt varumärke som vi svenskar konsumerar dagligen.
– Genom att dra nytta av den suddiga gränsdragningen mellan mat och medicin i sin marknadsföring lyckades Läkerol skapa en bredare bild av produkten. Halstabletten framställdes inte bara som en förkylningsmedicin utan också som godis som kunde ätas varje dag, säger Göran Eriksson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.
Tillsammans med kollegan Lauren Alex O’Hagan, forskare vid The Open University i England och affilierad forskare vid Örebro universitet, har han studerat 200 annonser för Läkerol. Studierna omfattar svenska tidningar under perioden 1910–1940.
Studien visar att Läkerols grundare, Adolf Ahlgren, använde en rad olika marknadsföringsstrategier som expertutlåtanden, rekommendationer från kändisar, humor och en vänlig aristokrat som varumärkesmaskot.
– Det visar att dagens marknadsföringstekniker, där gränserna mellan hälsoprodukter och livsmedel fortfarande suddas ut, har sina rötter långt tillbaka i tiden, säger Göran Eriksson.
”En så`n filur! Äter han Läkerol för att dölja sprit-och tobakslukten”
Beroende på nyhetshändelse skiftade huvudbudskapet i Läkerols annonser – ibland mot livsmedel och ibland mot medicin. I det första fallet användes humor, ofta baserad på ordlekar och bilder som krävde kulturell förståelse för att tolkas rätt.
I annonserna där fokus låg på de medicinska fördelarna med halstabletterna använde man sig av medicinsk expertis för att övertyga konsumenterna om att det är en produkt de inte borde vara utan.
– Med hjälp av dessa dubbla strategier lyckades man hålla produkten i konsumenternas medvetande och göra Läkerol en del av vardagen.
Ett annat kreativt drag från Läkerol var att introducera varumärkesmaskoten - farbror Läkerolius.
– Farbror Läkerolius tog ibland rollen som en vän och gav enkla råd om hur man skulle hålla sig frisk. Vid andra tillfällen gav han medicinska råd som en läkare, säger Göran Eriksson.
Liknar marknadsföring av e-cigaretter och CBD-oljor
Forskarna drar också slutsatsen att uppmuntran till daglig konsumtion av Läkerol via glamouriserade kampanjer var problematisk. Lakrits har kopplats till matsmältningsproblem när det konsumeras i stora mängder medan överdriven användning av mentol har visat sig förvärra hosta.
– Det påminner starkt om dagens marknadsföring av produkter som snus, e-cigaretter och cannabidiol olja som suddar ut gränsen mellan hälsosamma och potentiellt skadliga produkter.
Nyckelord
Kontakter
Jasenka DobricForskningskommunikatör
Tel:019 303035Tel:0735 930995jasenka.dobric@oru.seGöran Erikssonprofessor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet
Observera att Göran Eriksson befinner sig i Shanghai, vilket innebär en tidskillnad på +6 timmar jämfört med Sverige.
Bilder
Länkar
Om oss
Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 15 000 studenter, 85 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle.
Följ Örebro universitet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet
Mer PFAS i arktisk nederbörd vid solsken19.12.2024 08:30:43 CET | Pressmeddelande
Snö som faller på Svalbard har högre andel PFAS under månaderna med sol jämfört med de mörka vintermånaderna. Det visar forskning från Örebro universitet som mätte upp till 71 gånger högre halter av kemikalierna under ögruppens ljusaste period. – Solens ljus skapar kemiska reaktioner i atmosfären som omvandlar och för med sig PFAS i snön under den arktiska sommaren, säger kemisten William Hartz.
En app kan bryta social isolering för personer med Parkinsons sjukdom19.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Personer som lever med Parkinsons sjukdom löper hög risk att drabbas av social isolering och ensamhet. Nu har Örebroforskaren Gomathi Thangavel utvecklat en app som kan hjälpa dem att upprätthålla sociala kontakter – både online och i verkliga livet.
Folkmusik i stället för black metal – så sprider högerextrema sin ideologi18.12.2024 07:41:58 CET | Pressmeddelande
Från black metal och nazi-punk till rap, EDM och folkmusik. Sam de Boise, forskare i musikvetenskap, har analyserat hur företrädare för den högerextrema Alt-Right-rörelsen använder musik för att anpassa sina budskap till fler. – Musik väcker positiva känslor hos många och blir ett sätt att tona ner den radikala politiken, säger han
Här är Örebro universitets nya alumner till Wall of Inspiration11.12.2024 15:11:15 CET | Pressmeddelande
Jens Ericsson, Joanna Hedqvist, Kalle Norwald, Johanna Gillberg och Henrik Löwdahl. Idag avtäcktes fem nya porträtt av alumner som hyllas i Örebro universitets jubileumsutställning Wall of Inspiration. – Det känns väldigt hedrande, säger sexologen Kalle Norwald som gick Socionomprogrammet vid Örebro universitet.
Gamification används för att utbilda om säkerhetsrisker på nätet10.12.2024 07:41:31 CET | Pressmeddelande
Bristfällig informationssäkerhet kan bli väldigt kostsam för företag och organisationer. Det blir därför allt vanligare att företag använder informationsprogram som liknar spel för att utbilda personalen om digitala säkerhetsfrågor. – Det blir en kul aktivitet där man samtidigt lär sig något, säger forskaren Shang Gao vid Örebro universitet
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum