Strängnäs stift

Ett 100-tal körsångare firar 100-årsjubileum i Örebro

Kyrkosångsförbundet i Strängnäs stift fyller 100 år. Det firas stort med en jubileumshelg i Örebro den 11-13 oktober i Olaus Petri kyrka. Det var också där förbundet såg dagens ljus. Biskop Johan Dalman medverkar i firandet.

Ett drygt 100-tal körsångare från hela stiftet framför ett jubileumsprogram. Bland annat är det uruppförande av Mårten Janssons tonsättning Allt är jubel och sång med dirigent Florian Benfer.

– Det här ska bli fantastiskt roligt. Det är inte ofta vi har möjlighet att göra ett sånt sammandrag av körsångare. Man kan inte nog överskatta körsångens betydelse för Svenska kyrkan. I gudstjänsten såväl som på musikgudstjänster och konserter medverkar varje vecka körsångare och ger av sin fritid. Kyrkan når många gånger ut även utanför kyrkans väggar med just sång och musik, säger Stefan Säfsten, ordförande för jubileets planeringsgrupp.

Lördag 12 oktober kl. 18: Jubileumskonsert i Olaus Petri kyrka. Biskop Johan håller tal.

Söndag 13 oktober kl. 10: Festhögmässa i Olaus Petri kyrka. Ett drygt 100-tal körsångare från hela stiftet sjunger. Biskop Johan ledermässan.

Kyrkosångsförbundet i Strängnäs stift är en sammanslutning av stiftets kyrkokörer och till Svenska kyrkan knutna sång- och instrumentalgrupper samt av enskilda korister, kyrkomusiker, präster och andra kyrkomusikintresserade personer. Syftet är att främja kyrkomusiken i Svenska kyrkan.

Rickard L Eriksson
Maria Säfsten