Gröna näringslivsdagen – en ny hållbar samhällsarena

Idag skapas en ny samhällsarena - Gröna näringslivsdagen - för att samla aktörer inom politiken, näringslivet, myndigheter samt branscherna inom lant- och skogsbruket. På Gröna näringslivsdagen kommer LRF och andra representanter för det gröna näringslivet visa upp svenska framgångar, beskriva vilka investeringar som behöver göras samt hur lantbruket kan bidra till ökad hållbarhet. Under dagen kommer nya innovationer och perspektiv lyftas fram, baserat på utvecklingsarbete som sker varje dag på gårdsnivå.

Gröna näringslivsdagen
Gröna näringslivsdagen Foto: LRF. Fri att använda

LRF representerar företagare som genom det de producerar konkret är med och tar ansvar för några av vår tids största samhällsutmaningar. Det innebär att lant- och skogsbruket berör allt fler samhällssektorer, energi- och livsmedelsförsörjningen men också många andra. Därför är det naturligt att vi på på Gröna näringslivsdagen samlar företrädare för det gröna näringslivet för att tillsammans med andra samhällsaktörer sprida kunskap, bygga stolthet och tänka tillsammans”. Säger Anna-Karin Hatt, LRFs VD.

Samtidigt som LRFs medlemmar har en djup omsorg för djur och natur, investerar de för att öka såväl den svenska livsmedelsproduktionen som produktionen av andra hållbara produkter och tjänster som har jorden eller skogen som bas. Allt fler av LRFs medlemmar producerar och levererar förnybar energi och råvaror som bland annat ersätter fossila alternativ – något som bara Sveriges lantbrukare och skogsägare kan göra. Det är tydligt i LRFs senaste rapport Gröna näringar – hållbara lösningar för framtiden. En rapport som tar upp hållbarhet ur sociala, ekonomiska och miljömässiga perspektiv och som vid Gröna näringslivsdagen diskuteras av en mycket kunnig panel.

”Ett av LRFs uppdrag är att lyfta fram de hållbara innovationer som utvecklas inom de gröna näringarna.  Redan idag kan de gröna näringarna erbjuda flera lösningar på de samhällsutmaningar som Sverige nu står inför, som den gröna omställningen och stärka den civila beredskapen. Nu behöver politiken, myndigheter och marknaden göra sitt för att skapa de möjligheter som krävs för utveckling och ta bort de begräsningar som står i vägen för innovationer”. Avslutar Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

Fakta Gröna näringslivsdagen 2024

På Gröna näringslivsdagen kommer:

• Inledningstal av Johan Kuylenstierna, Formas.
  • Rapportsläpp; Gröna näringar – hållbara lösningar för framtiden. En rapport som tar upp hållbarhet ur sociala, ekonomiska och miljömässiga perspektiv och diskuteras av en mycket kunnig panel.
  • Samtalas om innovationer som utvecklats ur de gröna näringarna, hur gröna näringar närmar sig andra branscher som modeindustrin, samt hur innovationerna inom våra näringar sett ut historiskt och i framtiden.
  • Kocken Paul Svensson föredrag om vikten av svensk livsmedelsproduktion och hur vi behöver bredda vår smakpalett för att anpassa den till våra förutsättningar i Sverige.

Gröna näringslivsdagen lanseras 2024 som en återkommande arena och mötesplats för det gröna näringslivet och dess intressenter. Gröna näringslivsdagen arrangeras för att på högsta samhällsnivånivå peka på utmaningar och komma med lösningar – blandat med att få inspiration och bredda perspektiven.

Anna Karin Hatt, VD LRF
Foto: LRF. Fri att använda