Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing
Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.
Dagens system för privatleasing har sitt ursprung i företagsleasingen. Det ger möjlighet till ett enkelt bilinnehav utan kontantinsats, med det mesta utom skatt och försäkring inbakat i månadskostnaden. Ett bekymmer är alltjämt att villkoren inte alltid är anpassade för avtal som träffas mellan ett företag och en privatperson, varför man vid tvistemål många gånger slagit fast att villkor varit oskäliga.
– Först och främst ska man säga att en ny bil alltid är dyr, oavsett vem som står för det finansiella upplägget. Att köpa själv för sparade pengar är ofta billigast, då slipper man räntekostnader, säger Carl-Erik Stjernvall.
När man privatleasar spelar andrahandsvärdet ingen roll. Många testar på okända märken, lågpriserbjudanden eller kanske en elbil man annars inte hade vågat att köpa. För bilhandeln har leasingen varit ett bra sätt att få ut sina bilar på vägarna. Men enligt statistik från analysföretaget Vroom har antalet leasade bilar minskat väsentligt. I juli 2024 privatleasades 2 697 bilar jämfört med 5 677 bilar några år tidigare, 2021.
M Sveriges kom ihåg-lista:
- Avtalet löper ofta över tre år. Dessa går oftast inte att bryta, men om det går tillkommer en avgift som är så hög att det inte kan ses som något reellt alternativ. Däremot kan det överlåtas på någon annan. Leasing blir svårt om behoven förändras, som att man får tjänstebil eller blir av med jobbet.
- Avtalet anger en maximal körsträcka, ofta 1 000 eller 1 500 mil per år. Ofta tillkommer en kostnad för ”övermil” på exempelvis 14 eller 18 kronor per mil. Kostnaden enligt avtalet är ofta rimlig för vad en bil kostar per mil, så var inte rädd för att behöva betala för övermil när du lämnar tillbaka bilen.
- Tillbehör kostar extra. Vinterdäck, motorvärmare, metalliclack eller dragkrok kan kosta oproportionellt mycket. Ofta är det billigare att köpa egna vinterhjul och sälja efter hyresperioden och få tillbaka en del av beloppet. Välj till så lite saker som möjligt.
- Ska du köpa bostad? Banken tar hänsyn till din månadskostnad för bilen om du ska söka bolån.
- Du får inte dra av månadsavgiften på skatten, eftersom det är just en avgift och inte en kredit. Det får man däremot om man lånar som vanligt till ett bilköp.
Fördelar med leasing:
- Ingen kontantinsats krävs. Egna sparade pengar kan användas till annat.
- Du kör en ny bil med fulla garantier. För många är det ett mer tryggt val än en äldre bil som riskerar reparationer och stillestånd.
Månadskostnaden är till synes låg i förhållande till en ny bil med en prislapp på kanske 300 000 kronor. Men kom ihåg att 2 995 kronor per månad plus vinterdäck, automatlåda, skatt och försäkring ofta blir mer än 4 000 kronor i månaden, eller 144 000 kronor på tre år.
Nackdelar med leasing:
- Du kan inte dra dig ur avtalet. Det gäller i tre år, varken mer eller mindre. Däremot kan hyresgivaren avsluta kontraktet, av en rad olika skäl.
- Avtalets villkor ger på flera sätt fördel enbart till en av parterna. Ett exempel är att du måste betala för övermil men inte får tillgodo om du kör mindre än avtalad körsträcka. Ett annat att du kan överlåta bilen men enbart efter att uthyraren samtyckt till detta, däremot får uthyraren utan begränsningar överlåta eller pantsätta sina skyldigheter.
- Månadsavgiften kan ändras, mycket! Ofta anges så många skäl till ändringen att det kan vara svårt att överblicka konsekvenserna. Går den allmänna räntan upp kan hyran bli mycket högre än man tänkt. Konsumentombudsmannen, KO, har i april i år lämnat in en stämningsansökan mot DNB eftersom just deras villkor anses ge dem oskäligt stor frihet att göra som man vill. Det är alltså samma villkor som du får om du privatleasar en bil av DNB idag.
- Avtalet ger ingen rätt till ersättning om leveransen blir försenad, och beställningen kan i så fall enbart hävas om uthyraren i sin tur kan häva beställningen av återförsäljaren.
- Det onormala slitaget vid hyresperiodens slut ska bedömas av återförsäljaren, den part som tjänar mest på att hitta så många fel som möjligt att åtgärda. Det finns ingen möjlighet till en opartisk kontroll eller utlåtande. Man får i efterhand vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, med sitt tvistemål.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum