Anhörigdagen: Låt oss slippa vara en börda

Låt anhöriga slippa vara personal.

Åsa Strahlemo i halvfigur med glasögon, halsband, vit blus med mörk kavaj över, ler mot kameran.
Åsa Strahlemo, DHR:s förbundsordförande. Foto: Albert Martinsson.

Söndag 6 oktober är nationella anhörigdagen. Vi vill hylla och tacka alla anhöriga! Alla ni som stöttar och hjälper i vardagen för människor med funktionsnedsättningar. Tack för att ni finns.

Men många anhöriga gör ett jobb som egentligen är alldeles för stort.
- Vi vill peka på att många anhöriga inte får utrymme att vara kärleksfull partner, förälder eller barn, säger DHR:s förbundsordförande Åsa Strahlemo.

- De tvingas istället väga upp brist på hemtjänst, ledsagning och färdtjänst.  Det stöd från samhället som är en rättighet ges idag inte fullt ut efter behov, säger Åsa Strahlemo.

Därför använder anhöriga sin egen tid och kraft. Deras fritid går åt till stöd och hjälp. Många anhöriga tvingas även gå ner i arbetstid och därmed minska sin inkomst. De offrar även vila och nattsömn.

- Många människor som behöver stöd på grund av funktionsnedsättning känner sig som en börda för sina anhöriga, säger Åsa Strahlemo.

- Istället för att vara partner, förälder eller barn. Vardagen blir en stödprocedur istället för det familjeliv som är vår rättighet.

- Vi vill inte vara en börda, säger Åsa Strahlemo. Och låt anhöriga vara anhöriga istället för personal.

Mer info

Åsa Strahlemo, förbundsordförande DHR

DHR är en idéburen demokratisk organisation som arbetar för principen om alla människors lika värde. Ett öppet Sverige, där personer med nedsatt rörelseförmåga är fullt jämlika, jämställda och delaktiga i samhället. En av utgångspunkterna är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Tel: 08-685 80 20 Post: DHR, Box 43, 123 21 Farsta