Tiotusentals kycklingar utsatta för allvarligt lidande vid Atrias slakteri

Under 2023 har Atria Sverige AB brustit i djurskyddet vid minst 22 tillfällen vilket har orsakat minst 67 000 kycklingar allvarligt lidande. Bristerna handlar om allt ifrån transportdödlighet till att kycklingar har riskerat att skållas levande. Det visar Djurens Rätts nya kartläggning.

Bristerna hos Atria tyder på att minst 67 000 kycklingar har varit involverade i en hantering som inneburit att de har utsatts för lidande och misstänkt djurskyddsbrott. Bild: Shutterstock

Kycklingslakteriet i Sölvesborg, som ägs av Atria Sverige AB, har under 2023 haft djurskyddsbrister där kycklingar som kommer in till slakteriet klämts i transportburarna. Kycklingar har också haft allvarliga frätskador och kontrollrapporterna visar på en extremt hög dödlighet i transporter till slakteriet. Vid minst ett tillfälle har det dessutom misstänkts att en kyckling har skållats levande, precis som under året innan. Trots att Livsmedelsverket har informerat den ansvariga länsstyrelsen om slaktbrister, har de inte gjort några fysiska kontroller på slakteriet mellan 2021 och 2023.

Atrias slakteri är det tredje största kycklingslakteriet i Sverige, vars produkter säljs under varumärkena Lagerbergs och Lönneberga.

– Det är under all kritik att så många kycklingar far illa vid Atrias slakteri. Att problemen fått fortsätta visar att myndigheterna måste få bättre verktyg att kraftfullt agera mot det här lidandet som årligen riskerar att drabba miljontals individer, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Bristerna tyder på att minst 67 000 kycklingar har varit involverade i en hantering som inneburit att de har utsatts för lidande och misstänkt djurskyddsbrott. Det är fler individer än vad som har upptäckts på de andra kycklingslakterierna.

Livsmedelsverket har gjort kontrollrapporter om djurskyddet på Atria Sveriges slakteri i Sölvesborg 27 gånger under förra året. Länsstyrelsen har också kontrollerat en uppfödningsanläggning i länet. På 22 av kontrollerna upptäcktes brister, det vill säga 76 % av kontrollerna. De problem som har drabbat flest individer kommer från uppfödningsanläggningen och transporterna, men upptäcks inte förrän efter transport eller till och med efter att kycklingarna har dödats.

Urval av djurskyddsbrister som upptäcktes hos Atria 2023

• Vid minst ett tillfälle har “onormalt många” kycklingar haft frätskador under fötterna, vilket indikerar att tiotusentals kycklingar har lidit.

• Vid minst två tillfällen har “ovanligt många” kycklingar hittats döda i transportfordonet, vilket drabbade minst ett tusental individer.

• Vid 13 tillfällen har kycklingar hittats klämda i transportburar, eller att “ovanligt många” kycklingar har hittats döda eller sjuka i transportfordonet, vilket har drabbat tusentals individer.

• Vid sju tillfällen har brister upptäckts på slakteriet och vid minst ett av de tillfällena har en kyckling hittats utan att vara korrekt avblodad, vilket innebär att den kan ha skållats levande.

Om Djurens Rätts kartläggning

Genom att begära ut kontrollrapporter från Livsmedelsverket och länsstyrelserna har Djurens Rätt för tredje året kartlagt de djurskyddsbrister som har rapporterats på Sveriges fyra största kycklingslakterier under 2023. Slakterierna som har kartlagts är Kronfågel AB, Guldfågeln AB, företaget Torsåsens Fågelprodukter AB som levererar kött under varumärket Guldfågeln, samt Atria Sverige AB som levererar kött under varumärkena Lagerbergs och Lönneberga.

Läs mer om årets kartläggning av de fyra största kycklingslakterierna.

Tiotusentals kycklingar utsatta för allvarligt lidande vid Atrias slakteri
Bild: Shutterstock

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med 50 000 medlemmar i Sverige.

Svältande kycklingar och frätskador hos Guldfågeln: Djurens Rätt kräver åtgärder3.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bakom två av de största kycklingslakterierna i Sverige står varumärket Guldfågeln, där kycklingar har utsatts för ett allvarligt lidande enligt Djurens Rätts nya kartläggning. Under förra året hade slakterierna brister i djurskyddet gällande bland annat svält och hög dödlighet i transporterna. Levande kycklingar har också hittats i sopor och kycklingar har riskerat att skållas levande. Djurens Rätt menar att politiker och företag behöver ta krafttag för att stoppa lidandet.