Samarbete Lunds universitet–Sveriges Ingenjörer ger miljöstipendier på 1,5 miljoner

I ett nytt samarbete mellan Lunds tekniska högskola, LTH, och Sveriges Ingenjörers miljöfond får 30 studenter stipendier på 1,5 miljoner under tre år. Målet är att resultaten ska leda till hållbara lösningar i den fysiska miljön och kan även innebära nya företag och jobb.

Två kvinnor som står sida vid sida. Den ena bär en rosa kavaj, den andra en mörkblå jacka.
Ulrika Lindstrand, ordförande Sveriges Ingenjörer och ordförande Miljöfonden, och Annika Olsson, rektor vid Lunds Tekniska Högskola, LTH.

Samarbetet mellan Lunds tekniska högskola, LTH, och Sveriges Ingenjörers miljöfond innebär att högskolan varje år väljer 10 examensarbeten, totalt 30 examensarbeten under tre år. Miljöfondens styrelse beslutar om stipendier från listan, 500 000 kronor per år och totalt 1,5 miljoner.

Med start våren 2025 kommer de första LTH-studenterna att jobba med sina miljörelaterade examensarbeten under ett halvår och redovisa resultaten försommaren 2025.

Miljöfondens arbete möjliggörs genom att Sveriges Ingenjörers medlemmar och andra sparare skänker två procent av Swedbank Humanfondens värde varje år till förmån för Miljöfonden. Swedbank bidrar som förvaltare av Humanfonden genom att inte ta ut några förvaltningsavgifter i det aktiva arbetet med att öka avkastningen för de som sparar.

– Bland LTH:s studenter finns många av framtidens problemlösare. Att deras kreativa och ofta hårda exjobbande nu kan premieras genom särskilda stipendier lär sporra studenterna ännu mer i att utforska och skapa för morgondagens behov. Många studenter ger redan i dag i samarbetet med näringslivet och industrin viktiga bidrag för att lösa vitt skilda samhällsproblem och förbättra för människor, säger Annika Olsson, rektor vid Lunds Tekniska Högskola.

– Vi är mycket glada över att kunna stötta LTH-studenternas examensarbeten som ska leda till hållbara lösningar i den fysiska miljön och även innebära nya företag och jobb. Pengarna från våra fackmedlemmars fondsparande kan nu utveckla nya tekniska idéer som bidrar till en hållbar framtid, säger Ulrika Lindstrand, ordförande Sveriges Ingenjörer och ordförande Miljöfonden.

Några av de miljöproblem som stipendiaterna har jobbat med är nya metoder för minskade koldioxidutsläpp, optimering av batterilager uppkopplade till elnätet, hållbart byggande med nygamla material och bästa placeringen för att anlägga en våtmark.

Tidigare har Sveriges Ingenjörers miljöfond inlett liknande samarbeten med Linköpings universitet, Chalmers tekniska högskola (chalmers.se), Luleå tekniska universitet (ltu.se) och Kungliga tekniska högskolan (kth.se).

Fakta LTH och Sveriges Ingenjörer

Vid Lunds tekniska högskola – en del av Lunds universitet – läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar LTH:s forskare omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas dessutom varje år till innovationer.

Sveriges Ingenjörer är ett fackförbund och en intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Organisationen bygger på medlemsinflytande och är demokratisk med visionen att ingenjörerna utvecklar framtidens hållbara samhälle. Sveriges Ingenjörer förvaltar Stiftelsen Sveriges Ingenjörers Miljöfond.

Fakta Miljöfonden

• Stiftelsen Sveriges Ingenjörers Miljöfond bildades 1993 med syftet att stödja projekt, studentarbeten och forskning som bidrar till att förbättra den fysiska miljön i Sverige och vårt närområde.
  • Behörig att söka är fysisk person bosatt i Sverige. Medlem i Sveriges Ingenjörer har företrädesrätt till stöd från fonden.
  • Årets ansökan öppnade den 1 oktober.

Fakta Swedbank Humanfond

Fonden är en ideell fond där 2 procent av andelsägarnas fondförmögenhet årligen utdelas till ideella organisationer enligt respektive andelsägares val. Fonden har hållbara investeringar som mål och är en så kallad artikel 9-fond i enlighet med Sustainable Finance Disclosure Regulation, SFDR-regelverket.

Kontakter Lunds tekniska högskola, LTH

Jonas Andersson, pressansvarig
jonas.andersson@kommunikation.lu.se
+46462227017, +46727385858

Bild på en leende kvinna med kort hår och glasögon, klädd i en mörkblå jacka.
Annika Olsson, rektor vid Lunds Tekniska Högskola, LTH.
En kvinna i rosa kavaj står och ler.
Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer, förbundsordförande.
Foto: Sveriges Ingenjörer

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Goda förutsättningar för högre ingenjörslöner i avtalsrörelsen 202518.9.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterar Sveriges Ingenjörer inriktningen inför avtalsrörelsen 2025. Med mer positiva konjunkturprognoser ser Sveriges Ingenjörer att det finns goda förutsättningar för avtal som ger löneökningar som motsvarar ingenjörernas betydelse för samhällets, organisationernas och företagens utveckling. Andra utgångspunkter är att arbetstidsförkortning ska utökas, kvalifikationstider för föräldralön ska slopas och kompetensutveckling ska vara möjlig hela yrkeslivet.