Toppbetyg i säkerhet för Audi Q6 e-tron

Välrenommerade europeiska konsumentskyddsorganisationen Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) har tilldelat Audi Q6 e-tron högsta betyget ”fem stjärnor”. Bilen bedömdes i kategorierna ”skydd för vuxna”, ”barnsäkerhet”, ”skydd för oskyddade trafikanter” och ”hjälpsystem som standard” och fick utmärkta resultat i alla testkategorier.

Audi Q6 Sportback e-tron premiärvisas på bilsalongen i Paris den 14:e oktober

Testare från Euro NCAP bedömde ”skyddet för vuxna passagerare” till 91 procent, vilket är nära fullt betyg och erbjuder optimalt skydd. För första gången i en Audi-modell bedömdes ”post-crash-funktioner” (inklusive räddningsdatablad för räddningstjänst och e-call) där Audi Q6 e-tron fick mycket bra betyg.

Med ett betyg på 92 procent i kategorin barnsäkerhet är Audi Q6 e-tron för närvarande ”Bäst i klassen” bland alla bilar som testats hittills 2023 och 2024. Funktioner som går utöver krav och konsumentskydd bidrar också till detta. Exempelvis har Q6 e-tron, som en av få modellerna i sitt segment, tre ”i-Size-säten”, två i baksätet och ett i passagerarsätet fram. ”i-Size” är en europeisk säkerhetsstandard för bilbarnstolar som infördes 2013 och garanterar obegränsad kompatibilitet mellan bilbarnstol och bil. Passagerarsätet fram i Q6 e-tron är utrustat med automatisk deaktivering av passagerarairbagen för bakåtvända barnstolar. Säkerhetssystemen har även förbättrats ytterligare för bilbarnstolar och erbjuder optimalt skydd för barn i alla storlekar.

Fordonssäkerheten har högsta prioritet hos Audi, där 220 experter varje år utför mer än 1 000 komplexa krocktester samt cirka 20 000 virtuella olyckssimuleringar och ständigt arbetar med nya säkerhetsfunktioner.

Q6 Sportback e-tron premiärvisas i Paris

NCAP-testresultaten gäller inte bara Audi Q6 SUV e-tron som presenterades i mars, utan även Sportback-varianten som lanseras på marknaden 2025, liksom S-versionerna. Den 14 oktober premiärvisar Audi Sportback-versionen av Q6 e-tron-familjen på bilsalongen i Paris.

Meddelande till redaktionen:
All information, bilder och filmer om Audi Q6 Sportback e-tron finns på Audi MediaCenter  från och med den 14 oktober 2024 kl. 0:01 (CEST).

Toppbetyg för Audi Q6 e-tron i Euro NCAP

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi säger: ”Tack Mattias Ekström!”26.9.2024 13:49:34 CEST | Pressmeddelande

För 23 år sedan tävlade Mattias Ekström för första gången i DTM som fabriksförare för Audi. Nu är det till slut dags att säga adjö till de fyra ringarna. Den exceptionella idrottsmannen, som alltid stått för sina åsikter och därför också kunde polarisera, har varit en förstklassig ambassadör för Audi: tvåfaldig DTM-mästare, rallycross-världsmästare, vinnare av Spa 24-timmars, etappvinnare i Dakarrallyt och besegrare av den legendariska störtloppssträckan ”der Streif” i Kitzbühel – uppför berget i en helt eldriven specialversion av Audi e-tron.

Säljstart för eldrivna Audi A6 Sportback e-tron och Avant e-tron5.9.2024 11:40:29 CEST | Pressmeddelande

Väntan är över. Nu går det att beställa eldrivna Audi A6 e-tron som snart börjar tillverkas i Ingolstadt. I Sverige har kombimodellerna sedan länge haft en särställning på marknaden och A6 Avant e-tron har rönt extra stort intresse. Familjekombin får sällskap av formsköna och aerodynamiska Audi Sportback e-tron som har ett cw-värde på låga 0,21. Båda modellerna bygger på den helt nya PPE-plattformen som bjuder på räckvidd upp till 75 mil och marknadsledande snabbladdning. I Sverige introduceras inledningsvis Audi A6 e-tron i Proline edition-utförande för 799.000 kr i Sportback-modellen och 20.000 kr i Avant-tillägg. Vid säljstarten öppnas även prestandaversionen S6 e-tron till försäljning.

Premiär för tredje generationen av Audi Q5 SUV2.9.2024 08:23:50 CEST | Pressmeddelande

Audi Q5 har varit en av de mest populära mellanklass-suvarna i Europa i mer än 15 år. Nu presenterar Audi en ny generation av bästsäljaren. Det är den första SUV:en som bygger på den nya PPC-plattformen och drivs av effektiva motorer med den nya MHEV plus-tekniken. Q5 imponerar med ett modernt infotainmentsystem och manöverkoncept, adaptiva digitala ljussignaturer och moderna förarassistanssystem. Motorprogrammet kommer kompletteras med laddhybrider längre fram.

Förändring i Audis ledning: Marco Schubert tar över försäljning och marknadsföring från Hildegard Wortmann30.8.2024 19:26:16 CEST | Pressmeddelande

Marco Schubert återvänder till Audi efter tre år och blir ansvarig för försäljning och marknadsföring i Audis ledningsgrupp. Audis styrelse fattade beslutet den 30 augusti 2024. Schubert efterträder Hildegard Wortmann, som efter fem år på egen begäran och i samförstånd lämnar Audis ledning den 31 augusti. Wortmann lämnar samtidigt sin roll i Volkswagen-koncernens utökade ledningsgrupp.