IKEA inleder samarbete med Nordens Ark och lanserar den naturinspirerade kollektionen SKOGSDUVA
IKEA lanserar SKOGSDUVA, en ny barnkollektion inspirerad av den magiska svenska skogen. Mellan 14 oktober och 1 december går tio kronor för varje sålt mjukdjur direkt till Nordens Arks arbete till förmån för hotade djur.
SKOGSDUVA innehåller tjugo pedagogiska, inspirerande och praktiska produkter som lockar till lek och lekfullhet i vardagen.
Tyvärr är många av de djur som finns i de svenska skogarna rödlistade. Rödlistan tas fram av SLU Artdatabanken och visar vilka arter som är hotade och hur nära de är att dö ut. Med SKOGSDUVA vill IKEA öka medvetenheten om djuren som utgör inspirationen till kollektionen.
Med lanseringen av kollektionen SKOGSDUVA inleder IKEA även ett samarbete med Nordens Ark. Nordens Ark grundades 1989 och är en privat, ideell stiftelse som jobbar för att ge hotade djur en framtid. Stiftelsens arbete består av naturskydd, avel och uppfödning, samt forskning och utbildning i Sverige och andra länder.
Donerar till Nordens Arks arbete
Med expertisen från Nordens Ark har IKEA fått djupare insikter om de vilda djur som inspirerat produktutvecklingen av SKOGSDUVA. Målet är att fortsätta det arbetet i framtida kollektioner och fortsätta att överbrygga klyftan mellan fantasi och verklighet och prata om meningsfulla aspekter av natur och djur i vardagen.
Både IKEA och Nordens Ark menar att en ökad medvetenhet om hotade arter är en viktig komponent för vårdandet av naturen och därför kommer Ingka Group att ge ekonomiskt stöd genom donationer samt utbildningsstöd. Mellan den 14 oktober och 1 december går tio kronor för varje sålt mjukdjur direkt till Nordens Ark. Syftet är att ekonomiskt stödja och skapa mer medvetenhet om deras hållbara arbete med att bevara vilda djur och växter.
– Det här viktiga initiativet mellan IKEA och Nordens Ark representerar början på ett angeläget och långsiktigt samarbete som syftar till att rädda hotade arter och deras livsmiljöer både här i Sverige och runt om i världen, säger Mats Höggren, vd på Nordens Ark.
SKOGSDUVA är inspirerad av barndomens lekar
Kollektionen SKOGSDUVA innehåller bland annat påslakan, kuddar och mjukleksaker i form av djur, insekter och växter. Alla inspirerade av den svenska naturen. Med SKOGSDUVA strävar IKEA efter att barnen ska utforska naturen och känna att djuren kommer till liv i deras rum. Inte bara under lek utan även i vardagen ska SKOGSDUVA inspirera till att locka till lek. Som att göra badet ännu roligare genom att låta barnen bli ett lodjur med hjälp av SKOGSDUVA handduk med huva eller använda mjukdjuren och sängöverdragen för att berätta godnattsagor.
– SKOGSDUVA är inspirerad av min barndom när jag skapade fantasivärldar utomhus där olika djur bodde. Jag hoppas att produkterna väcker barnens önskan att utforska och lära sig mer om naturen – även utanför ytterdörren, säger Malin Gyllensvaan, designern bakom SKOGDSDUVA kollektionen.
Den senaste IKEA Play Report 2024 visade att bara 51 procent av barnen är nöjda med den tid de har för lek, och 54 procent av föräldrarna vill ha mer tid att leka med sina barn. Eftersom hemmet är den plats där familjer tillbringar större delen av sin tid tillsammans och bygger kontakter har det en viktig roll att spela.
– På IKEA strävar vi efter att bli platsen för ett mer lekfullt hem. Att lägga till lek i familjens vardagsrutiner är ett enkelt sätt att lägga till lite lekfullhet i vardagen. Med SKOGSDUVA vill vi inspirera familjer att överbrygga klyftan mellan önskemål och måsten i dessa rutiner genom att integrera lek och sagor. Här är en kudde också en stock, en morgonrock kan förvandla dig till lokatt, och påslakanet kan inspirera till godnattsagan och göra det till något att se fram emot, säger Maria Törn, sortimentsområdeschef för Barnens IKEA, IKEA of Sweden AB.
Säljstart: Oktober på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus.
Ladda ned fler bilder: Bildbanken
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
Januarinyheter på IKEA2.12.2024 10:00:20 CET | Pressmeddelande
Plötsligt känns våren inte så långt borta! Det firar vi med att lansera ett brett sortiment av färgglada, lekfulla och vackra nya sovrumsprodukter. Men inte enbart med nya produkter. Vi har också nya idéer om hur du kan fräscha upp ditt hem med en stram budget.
IKEA hjälper gamers att levla med sömn på Dreamhack22.11.2024 10:11:26 CET | Pressmeddelande
Många svenskar, inte minst barn och unga, kämpar med sin sömn och sitter uppe sent eller hela nätter och spelar. Med en av gamingvärldens största samlingspunkter runt hörnet tar IKEA sin expertis inom sömn och återhämtning till Dreamhack för att sömn-coacha besökare och spelare och ge dem möjlighet att prova på metoder för att de ska kunna återhämta sig för framgång.
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum