IKEA inleder samarbete med Nordens Ark och lanserar den naturinspirerade kollektionen SKOGSDUVA
IKEA lanserar SKOGSDUVA, en ny barnkollektion inspirerad av den magiska svenska skogen. Mellan 14 oktober och 1 december går tio kronor för varje sålt mjukdjur direkt till Nordens Arks arbete till förmån för hotade djur.
SKOGSDUVA innehåller tjugo pedagogiska, inspirerande och praktiska produkter som lockar till lek och lekfullhet i vardagen.
Tyvärr är många av de djur som finns i de svenska skogarna rödlistade. Rödlistan tas fram av SLU Artdatabanken och visar vilka arter som är hotade och hur nära de är att dö ut. Med SKOGSDUVA vill IKEA öka medvetenheten om djuren som utgör inspirationen till kollektionen.
Med lanseringen av kollektionen SKOGSDUVA inleder IKEA även ett samarbete med Nordens Ark. Nordens Ark grundades 1989 och är en privat, ideell stiftelse som jobbar för att ge hotade djur en framtid. Stiftelsens arbete består av naturskydd, avel och uppfödning, samt forskning och utbildning i Sverige och andra länder.
Donerar till Nordens Arks arbete
Med expertisen från Nordens Ark har IKEA fått djupare insikter om de vilda djur som inspirerat produktutvecklingen av SKOGSDUVA. Målet är att fortsätta det arbetet i framtida kollektioner och fortsätta att överbrygga klyftan mellan fantasi och verklighet och prata om meningsfulla aspekter av natur och djur i vardagen.
Både IKEA och Nordens Ark menar att en ökad medvetenhet om hotade arter är en viktig komponent för vårdandet av naturen och därför kommer Ingka Group att ge ekonomiskt stöd genom donationer samt utbildningsstöd. Mellan den 14 oktober och 1 december går tio kronor för varje sålt mjukdjur direkt till Nordens Ark. Syftet är att ekonomiskt stödja och skapa mer medvetenhet om deras hållbara arbete med att bevara vilda djur och växter.
– Det här viktiga initiativet mellan IKEA och Nordens Ark representerar början på ett angeläget och långsiktigt samarbete som syftar till att rädda hotade arter och deras livsmiljöer både här i Sverige och runt om i världen, säger Mats Höggren, vd på Nordens Ark.
SKOGSDUVA är inspirerad av barndomens lekar
Kollektionen SKOGSDUVA innehåller bland annat påslakan, kuddar och mjukleksaker i form av djur, insekter och växter. Alla inspirerade av den svenska naturen. Med SKOGSDUVA strävar IKEA efter att barnen ska utforska naturen och känna att djuren kommer till liv i deras rum. Inte bara under lek utan även i vardagen ska SKOGSDUVA inspirera till att locka till lek. Som att göra badet ännu roligare genom att låta barnen bli ett lodjur med hjälp av SKOGSDUVA handduk med huva eller använda mjukdjuren och sängöverdragen för att berätta godnattsagor.
– SKOGSDUVA är inspirerad av min barndom när jag skapade fantasivärldar utomhus där olika djur bodde. Jag hoppas att produkterna väcker barnens önskan att utforska och lära sig mer om naturen – även utanför ytterdörren, säger Malin Gyllensvaan, designern bakom SKOGDSDUVA kollektionen.
Den senaste IKEA Play Report 2024 visade att bara 51 procent av barnen är nöjda med den tid de har för lek, och 54 procent av föräldrarna vill ha mer tid att leka med sina barn. Eftersom hemmet är den plats där familjer tillbringar större delen av sin tid tillsammans och bygger kontakter har det en viktig roll att spela.
– På IKEA strävar vi efter att bli platsen för ett mer lekfullt hem. Att lägga till lek i familjens vardagsrutiner är ett enkelt sätt att lägga till lite lekfullhet i vardagen. Med SKOGSDUVA vill vi inspirera familjer att överbrygga klyftan mellan önskemål och måsten i dessa rutiner genom att integrera lek och sagor. Här är en kudde också en stock, en morgonrock kan förvandla dig till lokatt, och påslakanet kan inspirera till godnattsagan och göra det till något att se fram emot, säger Maria Törn, sortimentsområdeschef för Barnens IKEA, IKEA of Sweden AB.
Säljstart: Oktober på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus.
Ladda ned fler bilder: Bildbanken
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
Så sover svenska singlar – och så skapar du det perfekta sovrummet som singel11.11.2024 10:28:05 CET | Pressmeddelande
Sverige är ett land med många singelhushåll – fler än två miljoner hushåll består av en person som bor själv utan barn. Att leva själv innebär ofta att skapa ett hem som enbart speglar ens egna behov – och det gäller i högsta grad i sovrummet.
Julbordet hos IKEA är tillbaka med klassiska rätter i fokus14.10.2024 11:52:28 CEST | Pressmeddelande
Den 19 november är det premiär för ett av Sveriges största julbord – det hos IKEA. Julbordet serveras varje dag fram till och med den 19 december. Även i år skänker IKEA Sverige tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner.
IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och investerar ytterligare i sänkta priser10.10.2024 13:01:16 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2024* uppgick till 17,7 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämför med föregående år. Under året har IKEA Sverige investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka priserna och fler än 3200 produkter har fått ett nytt lägre pris. Investeringarna i sänkta priser, för att skapa ett mer tillgängligt och prisvärt sortiment, och att utveckla IKEA i Sverige fortsätter under kommande verksamhetsår.
IKEA presenterar nyheter för jul och nyår13.9.2024 10:00:12 CEST | Pressmeddelande
I år bjuder IKEA in till en hemtrevlig och stämningsfull jul i traditionell stil och ett nyår som gnistrar! Med kollektionerna VINTERFINT, STRÅLA och FRÖJDA skapar du enkelt den rätta stämningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum