Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Den digitala handelsmarknaden har sett en kraftig tillväxt efter pandemin, både i Sverige och Tyskland. Konsumenternas förändrade beteende har lett till att konsumtionsvanorna har flyttat till digitala plattformar. Enligt Statista förväntas den europeiska e-handelsmarknaden växa till över 800 miljarder euro år 2028. I genomsnitt genereras omkring 25 procent av EU:s e-handelsintäkter från affärer som görs över nationsgränserna. Tyskland är en av de största marknaderna för-e-handel i Europa, vilket gör det särskilt attraktivt för svenska företag att expandera till vårt grannland i söder.
Trots att de europeiska länderna delar en inre handelsmarknad med harmoniserad rätt finns det olika tolkningar och skillnader i implementering i den nationella rätten, vilket e-handlare måste informera sig om och anpassa sin nätbutik till.
En färsk analys från Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar att många svenska företag missar att följa de tyska lagkraven för försäljning via internet, vilket kan få dyra konsekvenser.
Större vikt vid konsumentskydd
För att lyckas på den tyska marknaden räcker det inte bara att översätta sin svenska webbsida och börja sälja sina produkter på samma sätt som i Sverige. De svenska e-handelsföretagen måste förhålla sig till den tyska lagstiftningen.
- I Tyskland lägger man större vikt vid konsumentskydd än i Sverige, vilket betyder att lagliga krav kan vara striktare. Kraven efterlevs till stor del eftersom marknaden reglerar sig själv. Det är inte bara tillsynsmyndigheterna som ser till att reglerna efterlevs, utan också konkurrenterna, säger Anna Zimmermann, jurist och tysk advokat på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Brister i uppfyllandet av tyska krav
Tysk-Svenska Handelskammarens analys omfattar 50 svenska företag med nätbutiker som erbjuder sina produkter på den tyska marknaden. En av de mest grundläggande bristerna gäller det så kallade "impressum", en juridisk information eller ansvarsförklaring om webbplatsens operatör. Över hälften av de granskade företagen saknade ett korrekt impressum. Vanligast var inkorrekta eller ofullständiga uppgifter.
- Ett impressum fungerar som ett visitkort för ett svenskt företag, en dokumentation om vem operatören av nätbutiken är. Det är ett absolut krav på alla tyska webbsidor som säljer produkter eller tjänster, säger Anna Zimmermann.
Allmänna villkor och dataskydd
Utöver impressum är det av största vikt att de allmänna villkoren, "Allgemeine Geschäftsbedingungen" (AGB), samt informationen om dataskydd följer tyska standarder. Analysen visade att bara 25 av de 50 undersökta företagen hade korrekt utformade AGB på tyska. Två företag saknade helt information om dataskydd.
Därtill är det viktigt att informera kunderna om deras ångerrätt på rätt sätt om de är konsumenter. Om information om ångerrätten saknas eller är felaktig förlängs ångerrätten automatiskt till ett år istället för 14 dagar.
En annan viktig föreskrift inom tysk e-handel är kravet på korrekt prisredovisning, att alla varor ska presenteras med sitt slutpris, inklusive moms. Denna regel, som stärker konsumentskyddet genom att göra prissättningen mer transparent, följdes korrekt av 41 av de undersökta svenska företagen.
Att vinna förtroende hos konsumenterna kan ge stora framgångar
En annan fråga som analysen belyste är brister i hanteringen av redaktionellt innehåll. Webbplatser som publicerar journalistiskt material, måste även ange en ansvarig person.
Konsumenternas förtroende för bolaget har stora inverkan på nätbutikens framgång. Även små lagöverträdelser kan leda till dyra varningar från konkurrenter eller konsumentskyddsorganisationer. För svenska företag som vill etablera sig på den tyska marknaden är det därför avgörande att följa lagen noggrant för att undvika rättsliga åtgärder och skydda sitt rykte.
- Genom att säkerställa att webbplatsen uppfyller de nödvändiga juridiska kraven och att de anpassar sina kundvillkor efter tyska standarder, kan svenska företag inte bara undvika juridiska komplikationer, utan även öka förtroendet bland tyska konsumenter och växa mer, säger Anna Zimmermann.
Tysk-Svenska Handelskammaren analyserade 50 företag som är medlem i Svensk Handel och som erbjuder sina produkter på den tyska marknaden via en e-handelsshop.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Vi förverkligar din affärsidé i Tyskland!
Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation och vårt uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tyskt turbinkoncept rustar småländskt vattenkraftverk för framtiden17.9.2024 09:00:34 CEST | Pressmeddelande
– Vi är väldigt glada över att nu ta vår turbinteknik till Sveriges vattenkraftverk, säger Per Delise, Sverigechef på DIVE Turbine som i måndags bjöd in till invigningen av de två första DIVE-turbinerna i Skandinavien vid vattenkraftverket i Kronoberg. De nya turbinerna är mer energieffektiva, översvämningssäkra och skonsammare mot fiskarnas liv i vattnet.
Pressinbjudan 16 september kl. 14: Invigning av de två första DIVE-turbinerna i Skandinavien vid vattenkraftverket Åby9.9.2024 08:44:55 CEST | Pressinbjudan
Tyska miljöteknikföretaget DIVE Turbinen har fått sitt första kontrakt i Skandinavien. Statkraft Sverige har gett den tyska leverantören i uppdrag att ersätta två 100 år gamla francisturbiner vid Åby vattenkraftverk i Kronobergs län som ska säkra fortsatt drift i minst 80 år till. Invigningen sker den 16 september kl. 14.00 och företrädare för press och media är varmt välkomna att delta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum