Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram

Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.

Foto: iStock, IR_Stone

Varje år får tio innovativa små- och medelstora svenska företag chansen att ta steget till en av Europas största marknader genom Swedish-German Cleantech Platform (SGCP). Nu är ansökan till 2025 års upplaga av detta väletablerade acceleratorprogram öppen. Genom aktivt marknadsstöd öppnar programmet dörrar till den tyska marknaden. Ansökan är öppen fram till den 1 december 2024.

Swedish-German Cleantech Platform drivs av Energimyndigheten i nära samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren och är speciellt utformad för företag med innovativa tjänster och produkter. 2025 års upplaga har fokus på hållbar mobilitet och hållbara städer. Här får svenska cleantech-företag stöd att hitta nya affärsmöjligheter, knyta värdefulla kontakter och bygga strategiska partnerskap i Tyskland.

Under ett helt år erbjuds deltagande företag individuell coachning och rådgivning för att maximera sina chanser på den tyska marknaden. Med hjälp av skräddarsydd matchmaking anordnas två delegationsresor till några av Tysklands viktigaste ekosystem. De svenska cleantech-företagen får möjlighet att genom pitchar, deltagande i exklusiva studiebesök samt enskilda B2B-möten hitta potentiella kunder och samarbetspartner.

Deltagandet är kostnadsfritt – företagen står endast för rese-, mat- och boendekostnader.

För frågor kring acceleratorprogrammet Swedish-German Cleantech Platform, kontakta:
Christiane Binsteiner Foberg, christiane.binsteiner-foberg@handelskammer.se, telefon 08-6651896.

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Pressinbjudan 16 september kl. 14: Invigning av de två första DIVE-turbinerna i Skandinavien vid vattenkraftverket Åby9.9.2024 08:44:55 CEST | Pressinbjudan

Tyska miljöteknikföretaget DIVE Turbinen har fått sitt första kontrakt i Skandinavien. Statkraft Sverige har gett den tyska leverantören i uppdrag att ersätta två 100 år gamla francisturbiner vid Åby vattenkraftverk i Kronobergs län som ska säkra fortsatt drift i minst 80 år till. Invigningen sker den 16 september kl. 14.00 och företrädare för press och media är varmt välkomna att delta.