USA-kompisen guidar genom amerikanska valet
Under EU-valet svarade Aftonbladets AI-chatbot Valkompisen på 150 000 läsarfrågor. Nu gör den comeback i amerikansk kostym – och med full koll på det amerikanska presidentvalet.
– Med USA-kompisen fortsätter vi ge makten till läsarna att bestämma hur de vill ta del av vår journalistik och ge alla chans att testa en ny teknik som tagit världen med storm, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.

Under presidentvalet 2020 hann reportrarna besvara cirka 300 av de 8 000 frågor som läsarna ställde i Aftonbladets chatt om valet. Nu när Aftonbladets AI-chatbot, som är en kombination av AI-teknologi och redaktionell expertis, utvecklats till en USA-kompis är målet att alla läsare i år ska få svar på de frågor de har.
Oavsett om man är nybörjare eller politisk junkie är USA-kompisen särskilt utformad för att ge användarna en personlig upplevelse. Läsarna kan ställa precis vilka frågor de vill och få svaret levererat i den svårighetsgrad som önskas.
Svaren hämtas från en omfattande databas som samlats in, bearbetats och granskats av Aftonbladets journalister.
– Vi såg ett enormt engagemang från våra läsare med Valkompisen under EU-valet, och det är tydligt att det finns ett stort intresse för den här typen av interaktiv journalistik, säger Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Med en kombination av avancerad AI-teknologi och Aftonbladets redaktionella expertis har USA-kompisen byggts för att vara lättanvänd och svaren tillförlitliga.
Precis som med Valkompisen under EU-valet utgår USA-kompisen från maskininlärning och naturlig språkbehandling (NLP). Den är tränad på omfattande faktagranskad data om amerikansk politik och det nära samarbetet mellan utvecklingsteamet och redaktionen säkerställer att den levererar korrekta och uppdaterade svar, samtidigt som den anpassar sig till användarnas behov och frågor.
– “Chatboten bygger på OpenAI-teknologi och använder vår egen faktadatabas, som består av information om USA-valet som är insamlad och granskad av våra journalister. Den är utvecklad av oss för att ge de bästa svaren på användarnas frågor genom att söka fram relevant information ur denna databas. Boten är dessutom byggd för att kunna anpassas till framtida journalistiska projekt där en expert på specifika ämnen behövs för att svara på läsarnas frågor,” säger Vasilios Hatciliamis, Engineering Manager på Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, chef redaktionell utveckling. Telefon: 076-772 62 97 E-post: titti.jersler@aftonbladet.se.
Angelica Öhagen, projektledare USA-valet Telefon: 070-162 24 15 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum