USA-kompisen guidar genom amerikanska valet
Under EU-valet svarade Aftonbladets AI-chatbot Valkompisen på 150 000 läsarfrågor. Nu gör den comeback i amerikansk kostym – och med full koll på det amerikanska presidentvalet.
– Med USA-kompisen fortsätter vi ge makten till läsarna att bestämma hur de vill ta del av vår journalistik och ge alla chans att testa en ny teknik som tagit världen med storm, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.

Under presidentvalet 2020 hann reportrarna besvara cirka 300 av de 8 000 frågor som läsarna ställde i Aftonbladets chatt om valet. Nu när Aftonbladets AI-chatbot, som är en kombination av AI-teknologi och redaktionell expertis, utvecklats till en USA-kompis är målet att alla läsare i år ska få svar på de frågor de har.
Oavsett om man är nybörjare eller politisk junkie är USA-kompisen särskilt utformad för att ge användarna en personlig upplevelse. Läsarna kan ställa precis vilka frågor de vill och få svaret levererat i den svårighetsgrad som önskas.
Svaren hämtas från en omfattande databas som samlats in, bearbetats och granskats av Aftonbladets journalister.
– Vi såg ett enormt engagemang från våra läsare med Valkompisen under EU-valet, och det är tydligt att det finns ett stort intresse för den här typen av interaktiv journalistik, säger Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Med en kombination av avancerad AI-teknologi och Aftonbladets redaktionella expertis har USA-kompisen byggts för att vara lättanvänd och svaren tillförlitliga.
Precis som med Valkompisen under EU-valet utgår USA-kompisen från maskininlärning och naturlig språkbehandling (NLP). Den är tränad på omfattande faktagranskad data om amerikansk politik och det nära samarbetet mellan utvecklingsteamet och redaktionen säkerställer att den levererar korrekta och uppdaterade svar, samtidigt som den anpassar sig till användarnas behov och frågor.
– “Chatboten bygger på OpenAI-teknologi och använder vår egen faktadatabas, som består av information om USA-valet som är insamlad och granskad av våra journalister. Den är utvecklad av oss för att ge de bästa svaren på användarnas frågor genom att söka fram relevant information ur denna databas. Boten är dessutom byggd för att kunna anpassas till framtida journalistiska projekt där en expert på specifika ämnen behövs för att svara på läsarnas frågor,” säger Vasilios Hatciliamis, Engineering Manager på Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, chef redaktionell utveckling. Telefon: 076-772 62 97 E-post: titti.jersler@aftonbladet.se.
Angelica Öhagen, projektledare USA-valet Telefon: 070-162 24 15 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Maggie Strömberg ny chef för SvD:s politikredaktion3.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Maggie Strömberg tar över som chef för SvD:s politikredaktion i samband med redaktionens omorganisation. Hon fortsätter att skriva och behåller också sin röst i veckopodden ”Politiken”. Samtidigt stärks politikredaktionen genom att knyta till sig poddproducenten Tove Friman Leffler.
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
Tommy Sundvall får Aftonbladets litteraturpris27.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Serieromanförfattaren Tommy Sundvall tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2024 för sin bok ”Folkbokförd i rännstenen”. För första gången i prisets historia går det till en serieroman.
Schibsted Media gör förändringar i koncernledningen26.3.2025 11:00:03 CET | Pressmeddelande
Gustaf Eriksson och Christian Haneborg går in i Schibsted Medias koncernledning, medan Per Håkon Fasting övergår till en strategisk roll inom koncernen.
Viktor Ander ny redaktionschef på SvD26.3.2025 09:43:57 CET | Pressmeddelande
Viktor Ander blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Erik Hedtjärn. – SvD är Sveriges i särklass bästa mediearbetsgivare, med en lång historia av ett lyhört ledarskap som verkligen sticker ut i branschen. Att få vara med och bidra till den traditionen känns otroligt hedrande och roligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum