USA-kompisen guidar genom amerikanska valet
Under EU-valet svarade Aftonbladets AI-chatbot Valkompisen på 150 000 läsarfrågor. Nu gör den comeback i amerikansk kostym – och med full koll på det amerikanska presidentvalet.
– Med USA-kompisen fortsätter vi ge makten till läsarna att bestämma hur de vill ta del av vår journalistik och ge alla chans att testa en ny teknik som tagit världen med storm, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Under presidentvalet 2020 hann reportrarna besvara cirka 300 av de 8 000 frågor som läsarna ställde i Aftonbladets chatt om valet. Nu när Aftonbladets AI-chatbot, som är en kombination av AI-teknologi och redaktionell expertis, utvecklats till en USA-kompis är målet att alla läsare i år ska få svar på de frågor de har.
Oavsett om man är nybörjare eller politisk junkie är USA-kompisen särskilt utformad för att ge användarna en personlig upplevelse. Läsarna kan ställa precis vilka frågor de vill och få svaret levererat i den svårighetsgrad som önskas.
Svaren hämtas från en omfattande databas som samlats in, bearbetats och granskats av Aftonbladets journalister.
– Vi såg ett enormt engagemang från våra läsare med Valkompisen under EU-valet, och det är tydligt att det finns ett stort intresse för den här typen av interaktiv journalistik, säger Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Med en kombination av avancerad AI-teknologi och Aftonbladets redaktionella expertis har USA-kompisen byggts för att vara lättanvänd och svaren tillförlitliga.
Precis som med Valkompisen under EU-valet utgår USA-kompisen från maskininlärning och naturlig språkbehandling (NLP). Den är tränad på omfattande faktagranskad data om amerikansk politik och det nära samarbetet mellan utvecklingsteamet och redaktionen säkerställer att den levererar korrekta och uppdaterade svar, samtidigt som den anpassar sig till användarnas behov och frågor.
– “Chatboten bygger på OpenAI-teknologi och använder vår egen faktadatabas, som består av information om USA-valet som är insamlad och granskad av våra journalister. Den är utvecklad av oss för att ge de bästa svaren på användarnas frågor genom att söka fram relevant information ur denna databas. Boten är dessutom byggd för att kunna anpassas till framtida journalistiska projekt där en expert på specifika ämnen behövs för att svara på läsarnas frågor,” säger Vasilios Hatciliamis, Engineering Manager på Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, chef redaktionell utveckling. Telefon: 076-772 62 97 E-post: titti.jersler@aftonbladet.se.
Angelica Öhagen, projektledare USA-valet Telefon: 070-162 24 15 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Unga lockas av AI-genererade ljudsammanfattningar14.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet tar ett steg framåt inom ljudjournalistik genom att lansera tjänsten Update – som är en AI-stödd nyhetssammanfattning som levereras från en virtuell studio. Med hjälp av AI och Aftonbladets redaktörer presenteras en översikt av de senaste nyheterna på ett innovativt och användarvänligt sätt.
Jakten på försvunna Escobar-miljarder i ny dokumentär8.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Olof K Gustafsson hade allt – pengar, dyra bilar och lyxbostäder. Nu sitter han i fängelse och hotas av utlämning till USA. Men via en insmugglad telefon tar han plötsligt kontakt med SvD:s reporter. Han vill berätta om Escobar-pengarna. Hela serien släpps på tisdag den 8 oktober.
Så storsatsar Aftonbladet inför USA-valet7.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rekordmånga följde USA-valet hos Aftonbladet år 2020. Inför årets val höjer kvällstidningen ribban med flera nya spännande format.
SvD och NWT Media i unikt partnerskap för fler läsare30.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet och tidningskoncernen NWT Media går in i ett nytt och unikt partnerskap. NWT:s digitala premiumprenumeranter får genom det nya samarbetet tillgång till SvD:s digitala paket, inklusive SvD:s uppmärksammade ljud-journalistik. Prenumerationserbjudandet lanseras den 1 oktober.
Rockbjörnens dubbelvinnare: Benjamin Ingrosso och Omar Rudberg19.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Benjamin Ingrosso stod tillsammans med Omar Ruberg som kvällens stora vinnare när Rockbjörnen igår kväll intog Stora scenen på Gröna Lund. För fjärde året i rad röstades Ingrosso fram som Årets manliga artist, som blev hans sjätte Rockbjörn totalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum