USA-kompisen guidar genom amerikanska valet
Under EU-valet svarade Aftonbladets AI-chatbot Valkompisen på 150 000 läsarfrågor. Nu gör den comeback i amerikansk kostym – och med full koll på det amerikanska presidentvalet.
– Med USA-kompisen fortsätter vi ge makten till läsarna att bestämma hur de vill ta del av vår journalistik och ge alla chans att testa en ny teknik som tagit världen med storm, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Under presidentvalet 2020 hann reportrarna besvara cirka 300 av de 8 000 frågor som läsarna ställde i Aftonbladets chatt om valet. Nu när Aftonbladets AI-chatbot, som är en kombination av AI-teknologi och redaktionell expertis, utvecklats till en USA-kompis är målet att alla läsare i år ska få svar på de frågor de har.
Oavsett om man är nybörjare eller politisk junkie är USA-kompisen särskilt utformad för att ge användarna en personlig upplevelse. Läsarna kan ställa precis vilka frågor de vill och få svaret levererat i den svårighetsgrad som önskas.
Svaren hämtas från en omfattande databas som samlats in, bearbetats och granskats av Aftonbladets journalister.
– Vi såg ett enormt engagemang från våra läsare med Valkompisen under EU-valet, och det är tydligt att det finns ett stort intresse för den här typen av interaktiv journalistik, säger Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Med en kombination av avancerad AI-teknologi och Aftonbladets redaktionella expertis har USA-kompisen byggts för att vara lättanvänd och svaren tillförlitliga.
Precis som med Valkompisen under EU-valet utgår USA-kompisen från maskininlärning och naturlig språkbehandling (NLP). Den är tränad på omfattande faktagranskad data om amerikansk politik och det nära samarbetet mellan utvecklingsteamet och redaktionen säkerställer att den levererar korrekta och uppdaterade svar, samtidigt som den anpassar sig till användarnas behov och frågor.
– “Chatboten bygger på OpenAI-teknologi och använder vår egen faktadatabas, som består av information om USA-valet som är insamlad och granskad av våra journalister. Den är utvecklad av oss för att ge de bästa svaren på användarnas frågor genom att söka fram relevant information ur denna databas. Boten är dessutom byggd för att kunna anpassas till framtida journalistiska projekt där en expert på specifika ämnen behövs för att svara på läsarnas frågor,” säger Vasilios Hatciliamis, Engineering Manager på Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, chef redaktionell utveckling. Telefon: 076-772 62 97 E-post: titti.jersler@aftonbladet.se.
Angelica Öhagen, projektledare USA-valet Telefon: 070-162 24 15 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
Nya poddserien från SvD: ”Som en agentroman”18.11.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Juristen Lars Olofsson säger att ryska maffian stulit svenskars pengar i ett gigantiskt bedrägeri. Han vet hur han ska vinna tillbaka miljonerna. Men när SvD följer hans kamp hopar sig frågetecknen. Blir offren lurade igen? Nya poddserien ”Frälsaren” släpps i dag den 18 november.
Nathalie Mark ny nöjeschef – Emma Lovén Svensson blir nyhetschef15.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Samtidigt stärks nyhetsredaktionen med en ny nyhetschefsroll. Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser.
Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande
Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.
Tv.nu kammar hem Svenska SEO-priset 202413.11.2024 09:04:09 CET | Pressmeddelande
För två år sedan inleddes en SEO-resa för Tv.nu som lett till en all time high i synlighet och en ökning i trafik som nu gör avsevärd skillnad för bolagets räckvidd. För detta tilldelas Tv.nu Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum