Varför syns så få kvinnor i marknadsföringsdebatten?
Trots att marknadsföringsvärlden till stor del befolkas av kvinnor är det männen som syns. För att fler kvinnor ska ta klivet till chefspositioner behövs fler förebilder, det skriver Giselle Almonacid.
Mark Ritson, Sir John Hegarty, Alex Bugosky, Les Binet, Peter Field, Tom Goodwin, Byron Sharp. Och såklart Karen Nelson-Field.
I marknadsföringsvärlden råder ingen brist på profeter och gurus. Vissa har nått stjärnstatus på grund av sin insamlade kunskap, andra genom lysande formuleringsförmåga. Oaktat förklaringen till statusen är den absoluta majoriteten män. Vi behöver inte gå utomlands för att konstatera att den samlade expertkåren inom marknadsföring domineras av män.
Åtminstone den del av expertkåren som syns och hörs.
Den som scrollar igenom de senaste månadernas debattexter här på Resumé får förbereda sig på att möta en himla massa män. Jag roade mig själv med att räkna och fick det till att 21 av de 28 senaste texterna är skrivna av män, redaktionens egna texter borträknade.
Om du som jag varit en flitig Resumé-läsare i många år vet du att det här inte är någon nyhet. Manliga debattörer från branschens alla discipliner har länge dominerat vårt husorgan. Detta trots att andelen kvinnor inom kommunikation, information och PR enligt SCB är hela 70 procent. Para detta med Resumés egna kartläggningar som visar på den skeva könsbalansen inom alltifrån ägarfördelningen i byråvärlden till guldäggs-vinnarna och det blir tydligt att vår bransch har problem, både när det kommer till representation och faktisk makt.
Att kvinnor, med några lysande undantag, inte hörs i branschdebatten är naturligtvis ett mångbottnat problem. För det första blir debatten fattigare när inte fler perspektiv kommer upp till ytan. Nya perspektiv kommer inte upp till ytan och gamla sanningar cementeras. Med min brasilianska bakgrund vet jag hur värdefullt nya synvinklar kan vara i alla typer av organisationer. Visst skaver det ibland, men resultatet blir i slutändan alltid bättre.
Den största utmaningen ligger dock i den snedvridna bilden av vilka som befolkar vår bransch. Det ena ger visserligen inte det andra, men jag har en misstanke om att bristen på kvinnliga röster påverkar hur många kvinnor vi ser på chefspositioner och ägarlistor. Vi som jobbar med reklam och marknadsföring vet hur viktigt det är med visuell representation. Att de som är vår målgrupp speglas i vår kommunikation. Redan när studenterna går på Berghs, Medieakademin eller Yrgo får de höra att de ska läsa Resumé för att få en bättre förståelse för hur branschen fungerar. Det är ett bra tips, men risken är också att en uppfattning om att det är en bransch där män drar i spakarna och agerar experter cementeras. Den som vill hitta kvinnliga ledarförebilder får leta på annat håll.
Syftet med den här texten är varken att klanka ned på de manliga skribenterna eller Resumé som publicerar dem. Skribenternas tankar är, oftast, väl värda att begrunda och Resumé varken kan eller bör neka en text på grund av författarens kön eller bakgrund. Snarare är syftet att vara en uppmaning. Till de manliga chefer med åsiktsstarka kvinnliga kollegor – lyft dem, ge dem chansen, utrymmet och förutsättningar att fundera och formulera. Som
Christina Knight klokt nog konstaterade häromdagen behöver ni engagera er för att förändringsarbetet ska sätta fart på riktigt. Uppmaningen går även till alla er smarta kvinnor på marknadsavdelningar, mediebyråer och kreativa konceptstudios. Det behöver knappt sägas, men ni finns där ute och era röster saknas. Jag har full förståelse för att många av er inte känner något behov av rampljuset, likväl är det viktigt att inse vårt ansvar gentemot varandra. Inte minst i formandet av nya förebilder och en ny framtid. Det finns naturligtvis strukturella förklaringar till varför läget ser ut som det gör. Jag förstår de som känner att ansvaret för att förändra läget inte är kvinnornas. Likafullt har jag svårt att stå vid sidlinjen och vänta på förändring. Gräv där du står, för någonstans måste vi börja.
Kontakter
Giselle AlmonacidMarketing Director
Tel:0731480950Giselle.almonacid@omnicommediagroup.comJosefine BergmanClient Manager and Marketing Manager
Tel:0732378119josefine.bergman@omd.comBilder
Länkar
7 byråer, en gemenskap.
Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.
Följ Omnicom Media Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group
Återförsäljare är avgörande för varumärket – inte ens Nike gick säkra6.11.2024 13:38:37 CET | Debatt
Att synas på olika e-handelsplattformar handlar inte bara om försäljning, utan om tillgänglighet för konsumenten – att fokusera på egna butiker spelade större roll än Nike trodde, skriver Malin Lagerström på Omnicom.
Omnicom anordnar Media Days Week i Stockholm: Ledande medieföretag samlas för att inspirera och innovera25.9.2024 09:51:00 CEST | Pressmeddelande
Omnicom Media Group Sverige är stolta över att tillkännage lanseringen av deras allra första Omnicom Media Days Week, ett veckolångt evenemang utformat för att inspirera, utmana och stärka samarbetet mellan ledande medieorganisationer och Omnicoms team. Från den 23 till och med den 27 september kommer Omnicoms kontor i Stockholm att fungera som en innovationshub och kreativ energikälla där mediejättar från olika plattformar och branscher samlas för att utforska framtidens mediesamarbeten och driva exceptionella resultat för kunder. Representanter från några av de mest inflytelserika medieföretagen, som listas nedan, kommer att delta i evenemanget: Aller Media Schibsted Sverige Amazon Ads Acast Bauer Media Viaplay Group Spotify Advertising JCDecaux Ocean Outdoor Sweden Clear Channel Sweden Google Sweden Warner Bros. Discovery TV4 Filmstaden Meta Sweden Snapchat TikTok for Business Bonnier News En vecka av inspiration och utmaningar Omnicom Media Days Week kommer att erbjuda en unik möjl
Omnicom fortsätter att satsa på sitt nordiska utbytesprogram15.4.2024 09:13:00 CEST | Pressmeddelande
Omnicom fortsätter att investera i sitt nordiska utbytesprogram. Initiativet startade 2022 när tre medarbetare från det svenska kontoret åkte till Danmark för ett två månaders utbyte. Det är nu Omnicom Sveriges tur att välkomna medarbetare från det danska kontoret som kommer att arbeta på Omnnicom byrån, Transact. De kommer att arbeta tillsammans med teamet i Stockholm, där de delar med sig av sin egen kunskap från den danska marknaden men också utvecklar sin egen kunskap inom SEO och SEM. Förutom att vi har dansk personal på plats i Sverige just nu, är samtidigt våra norska kollegor i Köpenhamn, vilket bidrar till att öka kontakten mellan kontoren i Danmark, Sverige och Norge. Utöver det nordiska utbytet har några Omnicom-anställda redan rest på utbyte till städer som London, Prag och Milano för att få nya idéer, utbyta kunskap samt uppleva andra kulturer . "Det här programmet ger anställda möjligheten att ytterligare växa i sin profession samtidigt som det stärker vår relation med vå
8 steg för att vara redo med utfasningen av tredjepartscookies29.2.2024 12:43:00 CET | Pressmeddelande
Joel Falk, Martech Lead på Annalect, en del av Omnicom, ger några tips om hur man förbereder sig för implementeringen av regleringar som Digital Markets Act och utfasningen av tredjepartscookies. Förstå betydelsen - Börja med att förstå varför tredjepartscookies fasas ut och hur det påverkar dina digitala miljöer. Granska din nuvarande användning - Inventera hur och var på din webbplats eller i din app som tredjepartscookies används. Öka användningen av förstapartsdata - Fokusera på att samla in och använda data som du får direkt från dina användare genom interaktioner på din webbplats eller app. Arbeta även med tydliga incitament om varför dina användare ska dela med sig av sin data. Utforska alternativa lösningar - Undersök tekniker som kontextuell annonsering, användaridentifikation utan cookies och andra datadrivna strategier för köp och attribution som inte kräver tredjepartscookies. Anpassa ditt samtyckeshanteringssystem - Se till att ditt system för hantering av användarsamtycke
PHD Sverige och Omnicom tar stolt över mediebyråuppdraget för Lidl!9.2.2024 13:52:00 CET | Pressmeddelande
Efter en noga genomförd upphandling står det nu klart att PHD, en del av Omnicom, kommer leda Lidls medieinsatser i Sverige med start 1 mars. Lidl sökte en strategisk och innovativ mediepartner för att ta deras reklam- och marknadsföringsstrategier till nya höjder och fortsätta driva sin position och tillväxtresa. ”PHD imponerade med sitt transparenta, kreativa och datadrivna tillvägagångssätt, perfekt utifrån våra behov. De visade en gedigen förståelse för vår affär och visade att de har ett riktigt kompetent team som kommer hjälpa oss accelerera vår tillväxt," säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige. ”Vi är riktigt glada över att välkomna Lidl som ny kund” säger Daniel Källberg, VD för PHD. ”Lidls fokus på att ta en ännu större marknadsandel och accelerera sin digitala mognadsresa passar oss perfekt. Genom ett tätt samarbete med Lidl och deras övriga byråfamilj (Garbergs, OTW och JMWGolin) , ser vi fram emot att bidra till en fortsatt tillväxtresa.”
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum