Omnicom Media Group

8 steg för att vara redo med utfasningen av tredjepartscookies

Dela
Joel Falk, Martech Lead på Annalect
Joel Falk, Martech Lead på Annalect

Joel Falk, Martech Lead på Annalect, en del av Omnicom, ger några tips om hur man förbereder sig för implementeringen av regleringar som Digital Markets Act och utfasningen av tredjepartscookies.

  1. Förstå betydelsen - Börja med att förstå varför tredjepartscookies fasas ut och hur det påverkar dina digitala miljöer.
  2. Granska din nuvarande användning - Inventera hur och var på din webbplats eller i din app som tredjepartscookies används.
  3. Öka användningen av förstapartsdata - Fokusera på att samla in och använda data som du får direkt från dina användare genom interaktioner på din webbplats eller app. Arbeta även med tydliga incitament om varför dina användare ska dela med sig av sin data.
  4. Utforska alternativa lösningar - Undersök tekniker som kontextuell annonsering, användaridentifikation utan cookies och andra datadrivna strategier för köp och attribution som inte kräver tredjepartscookies.
  5. Anpassa ditt samtyckeshanteringssystem - Se till att ditt system för hantering av användarsamtycke är anpassat för att hantera förstapartscookies och respektera användarnas integritetsinställningar.
  6. Stärk din dataskyddsstrategi - Implementera starkare dataskyddsåtgärder för att säkra den data du samlar in och förvarar.
  7. Utbilda ditt team - Se till att ditt team förstår förändringarna och hur de påverkar era arbetsprocesser och strategier.
  8. Kommunicera med dina användare - Var transparent med dina användare om hur du samlar in och använder deras data, och hur du skyddar deras integritet.

Det finns integritetsförstärkande lösningar som möjliggör att förstapartsdata samlas in och bearbetas på ett regelrätt sätt och fortfarande kan användas för digital marknadsföringsändamål.

Att respektera användardatans integritet bör inte ske på bekostnad av avancerad digital marknadsföring och affärstillväxt.

Båda bör kunna existera samtidigt.

Genom att följa dessa åtta steg kan du förbereda din verksamhet för en framtid utan tredjepartscookies och fortsätta att erbjuda relevanta och engagerande användarupplevelser samtidigt som du skyddar användarnas integritet.

Kontakter

Bilder

Joel Falk, Martech Lead på Annalect
Joel Falk, Martech Lead på Annalect
Ladda ned bild

7 byråer, en gemenskap.

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.

Följ Omnicom Media Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group

TRKKN växlar upp i Sverige som Omnicoms spets inom Analytics, CRO och MarTech21.11.2025 10:33:22 CET | Pressmeddelande

TRKKN, ett bolag inom Omnicom Media Group och en viktig partner till Google globalt, har utsett Evelina Jörhov till Head of TRKKN Sverige. Teamet arbetar i dag med CRO, MarTech, analys, datastrategier, Cloud och AI-lösningar där de stärker TRKKNs kapacitet i Norden och gör det möjligt för annonsörer att optimera sin marknadsföring och datainfrastruktur för skalbar och mätbar tillväxt.

PHD vinner medieuppdraget för Kavli – ska accelerera tillväxtresan23.4.2025 11:13:37 CEST | Nyheter

PHD Media, en del av Omnicom, har vunnit uppdraget som ny strategisk mediebyrå för Kavli i Sverige. Samarbetet omfattar bland annat varumärkena Kavli, Johnny’s och Eriks Såser, och innefattar insikter och analys, strategi, medieplanering och medieköp. Kavli, en av Sveriges mest anrika livsmedelskoncerner, har höga ambitioner för tillväxt under de kommande åren. – Vi valde PHD eftersom de visade en djup förståelse för vår affär även utanför det som traditionellt rör en mediabyrå. Framförallt uppskattade vi att de inkorporerade hur de tänker kring den fysiska butiken och retail media som en del av den totala marknadsstrategin. Genom att kombinera djupa insikter i medielandskapet med en strategisk helhetssyn ser vi fram emot ett samarbete som stärker vår tillväxtresa, säger Catharina Johansson, Marknadschef på Kavli. – Vi är oerhört stolta över att få förtroendet att arbeta med Kavli och deras välkända varumärken. Det är ett bolag med en bred och stark portfölj, spännande utmaningar och e

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye