“Strategiska prioriteringar är avgörande"

Långsiktig strategi och is i magen är två framgångsfaktorer i rådande ekonomiskt klimat. Marknadsföringsexperten och företagsledaren Fredrik Eriksson delar med sig ytterligare av vad som skiljer krisens vinnare från förlorare.
Tuffa ekonomiska tider i en snabbt föränderlig bransch utmanar bolagens marknadsföringsarbete. Krisen för också med sig möjligheter där ett antal faktorer kan skilja vinnare från förlorare. Fredrik Eriksson, vd i Sverige för det globala mediebyrånätverket Omnicom Media Group, är branschveteran och en av landets främsta experter inom marknadsföring. Under sina drygt 20 år i mediebranschen har han hjälpt Sveriges största annonsörer med varumärkesresor i både hög- och lågkonjunktur.
– Misstagen jag sett många göra är att man rustar ner för mycket. Självklart behöver man ha koll på kostnadssidan, oavsett konjunktur. Men det är otroligt kostsamt och tidskrävande att vrida på kranen igen.
Fredriks främsta råd är att ha en långsiktig strategi.
– I tuffa tider behöver du prioritera hårdare i din organisation och marknadsföring. Har du din strategi på plats vet du hur du ska prioritera. Du är förberedd och slipper drabbas av panik.
Omnicom Media Group presenterade sitt starkaste resultat någonsin i Sverige förra året och en framgångsfaktor, enligt Fredrik, är konsolideringen av koncernens sju byråer till "Agency as a platform”. Fredrik understryker värdet av att kunna erbjuda marknadsföring ur ett holistiskt perspektiv, som en full service-partner för kunderna.
– Vi har en stark efterfrågan på våra tjänster och ser samtidigt hur vår affär delvis förflyttas. Förändrat konsumentbeteende i mediebranschen ihop med AI-revolutionen som ännu bara är i sin linda, ritar om branschen i grunden. Vilka effekter det för med sig är svårt att överblicka. En spännande tid! Jag gillar när det rör på sig, det passar min rastlösa personlighet. Den enda vägen är framåt.
Kontakter
Giselle AlmonacidMarketing Director
Tel:0731480950Giselle.almonacid@omnicommediagroup.comJosefine BergmanClient Manager and Marketing Manager
Tel:0732378119josefine.bergman@omd.comBilder

Länkar
7 byråer, en gemenskap.
Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.
Följ Omnicom Media Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group
TRKKN växlar upp i Sverige som Omnicoms spets inom Analytics, CRO och MarTech21.11.2025 10:33:22 CET | Pressmeddelande
TRKKN, ett bolag inom Omnicom Media Group och en viktig partner till Google globalt, har utsett Evelina Jörhov till Head of TRKKN Sverige. Teamet arbetar i dag med CRO, MarTech, analys, datastrategier, Cloud och AI-lösningar där de stärker TRKKNs kapacitet i Norden och gör det möjligt för annonsörer att optimera sin marknadsföring och datainfrastruktur för skalbar och mätbar tillväxt.
Hållbarhetskampanj placerar OMD Sverige bland topp fem byråer i världen27.10.2025 11:17:35 CET | Pressmeddelande
OMD Sverige är nominerade i fyra kategorier i Festival of Media Cause Campaign Awards med kampanjen “Deal with the Trash” för McDonalds. Därmed placerar sig OMD bland världens topp 5 byråer
Omnicom certifierar sina team i Acast Ads Academy – första podcastcertifieringen i branschen29.9.2025 13:43:59 CEST | Pressmeddelande
För Omnicom är kontinuerlig kompetensutveckling avgörande för att ligga i framkant i en snabbt föränderlig medievärld. När Acast nu lanserar Ads Academy, den första certifieringen inom podcastannonsering, blev Omnicom först ut i Norden att certifiera sina team.
Omnicom först i Norden med unik retail media-kampanj för NIVEA1.9.2025 15:06:03 CEST | Pressmeddelande
NIVEA tar täten i nästa generations marknadsföring genom ett unikt kampanjsamarbete med Omnicom och flera av Sveriges främsta retail media-aktörer. Den nya 360-kampanjen, som omfattar både fysiska butiker och digitala kanaler, signalerar starten på vad branschen kallar den tredje vågen inom media, där konsumentresan blir helt sömlös och datadriven.
PHD vinner medieuppdraget för Kavli – ska accelerera tillväxtresan23.4.2025 11:13:37 CEST | Nyheter
PHD Media, en del av Omnicom, har vunnit uppdraget som ny strategisk mediebyrå för Kavli i Sverige. Samarbetet omfattar bland annat varumärkena Kavli, Johnny’s och Eriks Såser, och innefattar insikter och analys, strategi, medieplanering och medieköp. Kavli, en av Sveriges mest anrika livsmedelskoncerner, har höga ambitioner för tillväxt under de kommande åren. – Vi valde PHD eftersom de visade en djup förståelse för vår affär även utanför det som traditionellt rör en mediabyrå. Framförallt uppskattade vi att de inkorporerade hur de tänker kring den fysiska butiken och retail media som en del av den totala marknadsstrategin. Genom att kombinera djupa insikter i medielandskapet med en strategisk helhetssyn ser vi fram emot ett samarbete som stärker vår tillväxtresa, säger Catharina Johansson, Marknadschef på Kavli. – Vi är oerhört stolta över att få förtroendet att arbeta med Kavli och deras välkända varumärken. Det är ett bolag med en bred och stark portfölj, spännande utmaningar och e
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum