Omnicom Media Group

Möjligheterna inom framtidens handelsbransch med hållbarhet i fokus

Dela
Fredrik Eriksson, VD på Omnicom Media Group
Fredrik Eriksson, VD på Omnicom Media Group

En intervju med Fredrik Eriksson, VD på Omnicom Media Group.

Vilka möjligheter finns för framtidens handelsbransch?

Andrahandsmarknaden är en stor tillväxtmotor och hållbarhet blir viktigt på riktigt.

I tuffare tider ser vi förändrade köpvanor och en ökad efterfrågan på prisvärda alternativ. Värderingsstyrda konsumenter ställer krav på mer hållbara alternativ. Att skapa cirkulära affärsmodeller med fokus på hållbarhet är den största möjligheten men också en tuff utmaning för företag. AI-utvecklingen möjliggör dessutom personligare konsumentupplevelser och skräddarsydda rekommendationer samt att kunna förutspå konsumenternas behov, vilket i sin tur driver högre konvertering och försäljning.

Kan du peka på någon trend som vuxit fram?

Discovery Commerce växer. Produkten är ingången till det faktiska köpet och sociala plattformar är dagens skyltfönster. Överraskningseffekten triggar nya behov och driver köp.

Hur behöver du som aktör ställa om för fortsatt tillväxt?

För att uppfattas som trovärdig behöver du ha en långsiktig strategi med kärnan i hållbarhet. Konsumenter har generellt lågt förtroende för företags hållbarhets ”claims”. För att vinna förtroende måste det vara på riktigt. Ett bra exempel är Polarn & Pyret, som genom sin andrahandsmodell har ökat den totala försäljningen.

Vilka utmaningar i den omställningen ser du?

Hållbara affärsmodeller med minskat klimatavtryck och bättre konsumentupplevelser i rådande lågkonjunktur är en tuff ekvation att få ihop. Samtidigt som nya lagstiftningar sätter spelreglerna för användning av konsumenters data.

Hur säkerställer du som aktör maximal affärsnytta?

I grunden handlar det om att skapa rätt förutsättningar med rätt kompetens som kan navigera och planera. Med en solid “test-and-learn plan” och ett nyfiket mindset kan du ligga steget före.

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2022) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring.

Kontakter

Bilder

Fredrik Eriksson, VD på Omnicom Media Group
Fredrik Eriksson, VD på Omnicom Media Group
Ladda ned bild

7 byråer, en gemenskap.

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.

Följ Omnicom Media Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group

TRKKN växlar upp i Sverige som Omnicoms spets inom Analytics, CRO och MarTech21.11.2025 10:33:22 CET | Pressmeddelande

TRKKN, ett bolag inom Omnicom Media Group och en viktig partner till Google globalt, har utsett Evelina Jörhov till Head of TRKKN Sverige. Teamet arbetar i dag med CRO, MarTech, analys, datastrategier, Cloud och AI-lösningar där de stärker TRKKNs kapacitet i Norden och gör det möjligt för annonsörer att optimera sin marknadsföring och datainfrastruktur för skalbar och mätbar tillväxt.

PHD vinner medieuppdraget för Kavli – ska accelerera tillväxtresan23.4.2025 11:13:37 CEST | Nyheter

PHD Media, en del av Omnicom, har vunnit uppdraget som ny strategisk mediebyrå för Kavli i Sverige. Samarbetet omfattar bland annat varumärkena Kavli, Johnny’s och Eriks Såser, och innefattar insikter och analys, strategi, medieplanering och medieköp. Kavli, en av Sveriges mest anrika livsmedelskoncerner, har höga ambitioner för tillväxt under de kommande åren. – Vi valde PHD eftersom de visade en djup förståelse för vår affär även utanför det som traditionellt rör en mediabyrå. Framförallt uppskattade vi att de inkorporerade hur de tänker kring den fysiska butiken och retail media som en del av den totala marknadsstrategin. Genom att kombinera djupa insikter i medielandskapet med en strategisk helhetssyn ser vi fram emot ett samarbete som stärker vår tillväxtresa, säger Catharina Johansson, Marknadschef på Kavli. – Vi är oerhört stolta över att få förtroendet att arbeta med Kavli och deras välkända varumärken. Det är ett bolag med en bred och stark portfölj, spännande utmaningar och e

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye