Omnicom Media Group Nordics växlar upp inom e-handel
Omnicom lanserar performancebyrån TRANSACT på samtliga nordiska marknader. Specialistbyrån stärker upp koncernens marknadsledande helhetslösning inom e-handel, i syfte att öka annonsörernas försäljning och möjlighet att bredda sig på fler plattformar.

Det marknadsledande erbjudandet inom Omnicom Media Groups specialistbyrå Resolution har omarbetats och utökats inom e-handel. Nu blir Resolution en del av koncernens nya performancebyrå TRANSACT, som lanseras på samtliga nordiska marknader med kontor i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Oslo och Århus.
Genom Resolution har Omnicom länge arbetat framgångsrikt med mediaaktivering, mätning och performance marketing och skapat mer affärsprestanda för kunderna inom områden som digital transformation och e-handel.
I takt med den snabba omställningen till e-handel under Covid 19 ökade behovet av effektivisering i att optimera egna plattformar och andra digitala marknadsmöjligheter.
TRANSACT erbjuder en helhetslösning inom performance marketing och e-handel.
“Vi kallar det “connected commerce”. Resolutions marknadsledande tjänsten inom performance marketing och webbanalys i en utökad form. Genom TRANSACT kan vi hjälpa annonsörerna med att utveckla, implementera och aktivera omni-synergier och e-handelsstrategier för maximal digital tillgänglighet.”säger Fredrik Eriksson, VD, Omnicom Media Group.
Resolutions VD Antoine Coopoosamy blir nu VD för TRANSACT. Antoine har mer än 15 års erfarenhet av digital marknadsföring och innan han rekryterades till Omnicom Media Group var han global marketing measure manager på H&M.
“TRANSACT tillhandahåller affärsmodeller för alla digitala tjänster och en helhetslösning inom e-handel, som bland annat webbdesign, utveckling, medieaktivering, mätning och analys. Vi effektiviserar processen med att sammanföra digitala plattformar och e-handelsplattformar, teknologier och AI-modeller från olika leverantörer för att passa våra kunders unika möjligheter och behov. En annan del är att aktivera, personifiera och optimera våra kunders användning av första part data, beteendeanalys och köpsignaler från i allt vi gör inom strategi, aktivering och optimering”, säger Antoine Coopoosamy.
TRANSACT ska också hjälpa annonsörerna med att bredda sin affär utanför den egna e-handelsplattformen. Antoine fortsätter:
“Vi utnyttjar effektivt potentialen från omnikanaleffekter som butiksbesök, via köpt media, som Google Shopping, försäljning i sociala medier och marknadsplatser som Amazon. Vi ett smidigt och flexibelt förhållningssätt till digital handel, som hjälper våra kunder att maximera den digitala tillgängligheten och därigenom frigöra sin fulla marknadspotential. Genom vårt TRANSACT-nätverk inom Omnicom kan vi erbjuda våra kunder full marknadspotential och att skala varumärken både i Norden och globalt.”
Kontakter
Giselle AlmonacidMarketing Director
Tel:0731480950Giselle.almonacid@omnicommediagroup.comJosefine BergmanClient Manager and Marketing Manager
Tel:0732378119josefine.bergman@omd.comBilder

Länkar
7 byråer, en gemenskap.
Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.
Följ Omnicom Media Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group
TRKKN växlar upp i Sverige som Omnicoms spets inom Analytics, CRO och MarTech21.11.2025 10:33:22 CET | Pressmeddelande
TRKKN, ett bolag inom Omnicom Media Group och en viktig partner till Google globalt, har utsett Evelina Jörhov till Head of TRKKN Sverige. Teamet arbetar i dag med CRO, MarTech, analys, datastrategier, Cloud och AI-lösningar där de stärker TRKKNs kapacitet i Norden och gör det möjligt för annonsörer att optimera sin marknadsföring och datainfrastruktur för skalbar och mätbar tillväxt.
Hållbarhetskampanj placerar OMD Sverige bland topp fem byråer i världen27.10.2025 11:17:35 CET | Pressmeddelande
OMD Sverige är nominerade i fyra kategorier i Festival of Media Cause Campaign Awards med kampanjen “Deal with the Trash” för McDonalds. Därmed placerar sig OMD bland världens topp 5 byråer
Omnicom certifierar sina team i Acast Ads Academy – första podcastcertifieringen i branschen29.9.2025 13:43:59 CEST | Pressmeddelande
För Omnicom är kontinuerlig kompetensutveckling avgörande för att ligga i framkant i en snabbt föränderlig medievärld. När Acast nu lanserar Ads Academy, den första certifieringen inom podcastannonsering, blev Omnicom först ut i Norden att certifiera sina team.
Omnicom först i Norden med unik retail media-kampanj för NIVEA1.9.2025 15:06:03 CEST | Pressmeddelande
NIVEA tar täten i nästa generations marknadsföring genom ett unikt kampanjsamarbete med Omnicom och flera av Sveriges främsta retail media-aktörer. Den nya 360-kampanjen, som omfattar både fysiska butiker och digitala kanaler, signalerar starten på vad branschen kallar den tredje vågen inom media, där konsumentresan blir helt sömlös och datadriven.
PHD vinner medieuppdraget för Kavli – ska accelerera tillväxtresan23.4.2025 11:13:37 CEST | Nyheter
PHD Media, en del av Omnicom, har vunnit uppdraget som ny strategisk mediebyrå för Kavli i Sverige. Samarbetet omfattar bland annat varumärkena Kavli, Johnny’s och Eriks Såser, och innefattar insikter och analys, strategi, medieplanering och medieköp. Kavli, en av Sveriges mest anrika livsmedelskoncerner, har höga ambitioner för tillväxt under de kommande åren. – Vi valde PHD eftersom de visade en djup förståelse för vår affär även utanför det som traditionellt rör en mediabyrå. Framförallt uppskattade vi att de inkorporerade hur de tänker kring den fysiska butiken och retail media som en del av den totala marknadsstrategin. Genom att kombinera djupa insikter i medielandskapet med en strategisk helhetssyn ser vi fram emot ett samarbete som stärker vår tillväxtresa, säger Catharina Johansson, Marknadschef på Kavli. – Vi är oerhört stolta över att få förtroendet att arbeta med Kavli och deras välkända varumärken. Det är ett bolag med en bred och stark portfölj, spännande utmaningar och e
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum