Omnicom Media Group

Omnicom först i Norden med unik retail media-kampanj för NIVEA

Dela

NIVEA tar täten i nästa generations marknadsföring genom ett unikt kampanjsamarbete med Omnicom och flera av Sveriges främsta retail media-aktörer. Den nya 360-kampanjen, som omfattar både fysiska butiker och digitala kanaler, signalerar starten på vad branschen kallar den tredje vågen inom media, där konsumentresan blir helt sömlös och datadriven.

Malin Lagerström_Omnicom Transact
Malin Lagerström_Omnicom Transact

Omnicom, i samarbete med Lyko, Amazon, Bonnier och Friskis & Svettis retail media-partner Visual Art, sjösätter en banbrytande retail media-kampanj för NIVEA. Malin Lagerström, Head of Commerce på Omnicom, leder det strategiska partnersamarbetet och beskriver kampanjen som datadriven, kanalöverskridande och insiktsbaserad.

– Vad jag vet är vi först i Norden med att skapa en kampanj och strategi genom ett integrerat retail media-paket, som kombinerar datadriven onsite- och in-store-marknadsföring med offsite-annonsering. Det stärker vår position som ledare inom området och ger oss möjlighet att, tillsammans med våra kunder, retailers och samarbetspartners, sätta agendan för hela branschen, säger Malin Lagerström.

Kampanjen går live vecka 35 och rullar under 5 veckor. Under perioden aktiveras målgruppsanpassad kommunikation i flera kanaler, där allt från digitala skärmar i Friskis & Svettis träningsanläggningar kombineras med banners och sökordsoptimering inom Bonniers, Amazons och Lykos miljöer. Allt samspelar för att möta konsumenten i hela köpresan.

Karin Rodestedt, eCom Lead Nordics på NIVEA ser fram emot att få vara en del av det historiska samarbetet mellan Sveriges största retail media-pionjärer.

– Det är spännande att få sitta i förarsätet och min förhoppning är att NIVEA kan få ett tydligt försprång genom att vara först på bollen inom retail media. När Omnicom kontaktade oss kring den här idén kändes det självklart att vara med, säger Rodestedt.

För att säkerställa maximal effekt kommer kampanjen att mätas och utvärderas av Omnicom.

– Vi har designat en statistisk studie där för att mäta hur kampanjen påverkar försäljningen både under och efter avslutad kampanj. Eftersom vi kombinerar så olika former av media, men har datan gemensamt, blir det sekundärt att förstå vilken kanal som har drivit mest trafik eller flest avslut, säger Malin Lagerström, som ser kampanjen som starten på något större – en modell för hur varumärken och retail-aktörer kan samverka på ett helt nytt sätt.

Nyckelord

8 byråer, en gemenskap.

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de åtta prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN, Drum och Fuse- alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.

Följ Omnicom Media Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group

TRKKN växlar upp i Sverige som Omnicoms spets inom Analytics, CRO och MarTech21.11.2025 10:33:22 CET | Pressmeddelande

TRKKN, ett bolag inom Omnicom Media Group och en viktig partner till Google globalt, har utsett Evelina Jörhov till Head of TRKKN Sverige. Teamet arbetar i dag med CRO, MarTech, analys, datastrategier, Cloud och AI-lösningar där de stärker TRKKNs kapacitet i Norden och gör det möjligt för annonsörer att optimera sin marknadsföring och datainfrastruktur för skalbar och mätbar tillväxt.

PHD vinner medieuppdraget för Kavli – ska accelerera tillväxtresan23.4.2025 11:13:37 CEST | Nyheter

PHD Media, en del av Omnicom, har vunnit uppdraget som ny strategisk mediebyrå för Kavli i Sverige. Samarbetet omfattar bland annat varumärkena Kavli, Johnny’s och Eriks Såser, och innefattar insikter och analys, strategi, medieplanering och medieköp. Kavli, en av Sveriges mest anrika livsmedelskoncerner, har höga ambitioner för tillväxt under de kommande åren. – Vi valde PHD eftersom de visade en djup förståelse för vår affär även utanför det som traditionellt rör en mediabyrå. Framförallt uppskattade vi att de inkorporerade hur de tänker kring den fysiska butiken och retail media som en del av den totala marknadsstrategin. Genom att kombinera djupa insikter i medielandskapet med en strategisk helhetssyn ser vi fram emot ett samarbete som stärker vår tillväxtresa, säger Catharina Johansson, Marknadschef på Kavli. – Vi är oerhört stolta över att få förtroendet att arbeta med Kavli och deras välkända varumärken. Det är ett bolag med en bred och stark portfölj, spännande utmaningar och e

Doro väljer att samarbeta med PHD som är en del av Omnicom Sverige för att förbättra sin verksamhet i hela EMEA4.4.2025 10:28:21 CEST | Pressmeddelande

Doro, ett ledande teknologivarumärke känt för sitt engagemang för att förbättra seniorlivsstilar genom innovativa konsumentprodukter och tjänster, är glada över att tillkännage sitt nya partnerskap med PHD och Annalect, en del av Omnicom Sverige. Detta samarbete kommer att etablera Doros medienärvaro på flera nyckelmarknader i EMEA-regionen, vilket understryker dess position som marknadsledare inom specialiserade mobila lösningar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye