Omnicom Media Group

David Rindelov, VD för Annalect, en del av Omnicom, delade sin åsikt med Dagens Opinion: "Att ha inhouse kan bli en dyr affär."

Dela
David Rindelöv, VD Annalect, Omnicom Sweden
David Rindelöv, VD Annalect, Omnicom Sweden

Företag och organisationer som köper sitt eget reklamutrymme, ramlar till slut ned de absolut mest vanliga fallgroparna, skriver David Rindelöv, vd för Annalect.

Den lågkonjunktur vi nu går in i visar att allt fler annonsörer tror sig kunna spara pengar
på att ta in mediaköpen och göra dem inhouse. Den förväntade besparingen kan tvärtom
bli en kostsam historia i längden.

Kan annonsörer köpa media lika bra och billigt som mediebyråerna? Vid första anblick kan
det te sig ganska självklart att ja, det borde de kunna göra. Du kan vara direktkund till TV4
och andra tv-hus och de flesta digitala köpplattformarna erbjuder optimeringsmöjligheter
direkt i gränssnittet. Du slipper då betala mediebyrån för att göra något du tycker dig kunna
göra billigare själv. Visst kan det vara svårare att förhandla fram bra priser om du inte har en
stor mediebyrå med dig in i förhandlingarna, som kan agera murbräcka med sina stora
volymer. Men du slipper å andra sidan att betala mediebyrån för det arbete du nu anser dig
kunna göra själv. Så resonerar en del annonsörer och använder sig av argumenten för att
motivera att ta in sina medieköp inhouse. Andra argument är att man vill ha full kontroll på
sina köp och på så sätt kunna agera snabbare i sin köpta kommunikation, genom att
exkludera led innan exekvering.

Men är det verkligen så enkelt? Tyvärr inte. Jag har sett åtskilliga annonsörer använda sig av
dessa argument, som i slutändan leder ner i de absolut mest vanliga fallgroparna. Ett team
på två till tre medarbetare som ska göra alla köp i digitala kanaler kan fungera någorlunda
bra till en början. Men över tid leder det till en rad onödiga och kostsamma utmaningar.
Redan inom ett par år har du sämre möjlighet att hänga med i de senaste trenderna.
Medielandskapet förändras i snabb takt och arbetar du endast med anställda på din egen
arbetsplats missar du möjligheten att bli exponerad för andra annonsörers utmaningar. Du
riskerar att snabbt blir hemmablind och förlora den viktiga förståelsen för hur
mediemarknaden utvecklar sig.

Gör du exempelvis några av dina digitala köp inhouse samtidigt som du använder byråer för
köp av bred räckvidd, mid-funnel och sök, springer du snabbt in i grova
koordineringsproblem som innebär att ingen sitter med helheten för mediestrategin. Detta
leder till att du hamnar i en situation där allt sker i silos och du saknar en helhetsstrategi. På
sikt kan detta bli en oerhört dyr affär då medieeffektiviteten störtdyker, vilket i
förlängningen riskerar att skada varumärket över tid.

Lagen om anställningsskydd innebär också att du blir mer oflexibel. Anställda medarbetare
har omfattande rättigheter du behöver förhålla dig till. Den reella kostnaden för en
medarbetare med rätt kompetens innebär en kostnad i årslön på omkring 700 000 kronor,
inklusive betald semester och sociala avgifter. Då har jag ännu inte lyft problematiken med
lagstadgad semester och att du i perioder kan behöva ha en byrå på stand-by för att täcka
upp ditt behov. Plötsligt sitter du med dubbla kostnader.

Är då inhouse-trenden helt dömd att misslyckas? Nej, inte nödvändigtvis. Annonsörer kan
absolut få till en process som inkluderar medieköp inhouse med goda resultat. Men det
förutsätter att dessa köp görs i kombination med en strategisk partner som kan säkerställa
kvaliteten på den övergripande mediestrategin.

En ny trend jag ser och som jag välkomnar är att annonsörer i allt större utsträckning börjar
använda sig av en specifik partner istället för att ’shoppa runt’ bland många olika aktörer.
En ’one stop shop’ för helheten samtidigt som annonsören själv ibland själv gör specifika
köp i sociala kanaler. Denna modell ger både praktisk möjlighet och bra förutsättningar för
att fungera utan att du behöver göra avkall på effektiviteten från media.

Kontakter

Bilder

David Rindelöv, VD Annalect, Omnicom Sweden
David Rindelöv, VD Annalect, Omnicom Sweden
Ladda ned bild

7 byråer, en gemenskap.

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.

Följ Omnicom Media Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group

Omnicom anordnar Media Days Week i Stockholm: Ledande medieföretag samlas för att inspirera och innovera25.9.2024 09:51:00 CEST | Pressmeddelande

Omnicom Media Group Sverige är stolta över att tillkännage lanseringen av deras allra första Omnicom Media Days Week, ett veckolångt evenemang utformat för att inspirera, utmana och stärka samarbetet mellan ledande medieorganisationer och Omnicoms team. Från den 23 till och med den 27 september kommer Omnicoms kontor i Stockholm att fungera som en innovationshub och kreativ energikälla där mediejättar från olika plattformar och branscher samlas för att utforska framtidens mediesamarbeten och driva exceptionella resultat för kunder. Representanter från några av de mest inflytelserika medieföretagen, som listas nedan, kommer att delta i evenemanget: Aller Media Schibsted Sverige Amazon Ads Acast Bauer Media Viaplay Group Spotify Advertising JCDecaux Ocean Outdoor Sweden Clear Channel Sweden Google Sweden Warner Bros. Discovery TV4 Filmstaden Meta Sweden Snapchat TikTok for Business Bonnier News En vecka av inspiration och utmaningar Omnicom Media Days Week kommer att erbjuda en unik möjl

Varför syns så få kvinnor i marknadsföringsdebatten?24.4.2024 17:17:00 CEST | Pressmeddelande

Trots att marknadsföringsvärlden till stor del befolkas av kvinnor är det männen som syns. För att fler kvinnor ska ta klivet till chefspositioner behövs fler förebilder, det skriver Giselle Almonacid. Mark Ritson, Sir John Hegarty, Alex Bugosky, Les Binet, Peter Field, Tom Goodwin, Byron Sharp. Och såklart Karen Nelson-Field. I marknadsföringsvärlden råder ingen brist på profeter och gurus. Vissa har nått stjärnstatus på grund av sin insamlade kunskap, andra genom lysande formuleringsförmåga. Oaktat förklaringen till statusen är den absoluta majoriteten män. Vi behöver inte gå utomlands för att konstatera att den samlade expertkåren inom marknadsföring domineras av män. Åtminstone den del av expertkåren som syns och hörs. Den som scrollar igenom de senaste månadernas debattexter här på Resumé får förbereda sig på att möta en himla massa män. Jag roade mig själv med att räkna och fick det till att 21 av de 28 senaste texterna är skrivna av män, redaktionens egna texter borträknade. Om

Omnicom fortsätter att satsa på sitt nordiska utbytesprogram15.4.2024 09:13:00 CEST | Pressmeddelande

Omnicom fortsätter att investera i sitt nordiska utbytesprogram. Initiativet startade 2022 när tre medarbetare från det svenska kontoret åkte till Danmark för ett två månaders utbyte. Det är nu Omnicom Sveriges tur att välkomna medarbetare från det danska kontoret som kommer att arbeta på Omnnicom byrån, Transact. De kommer att arbeta tillsammans med teamet i Stockholm, där de delar med sig av sin egen kunskap från den danska marknaden men också utvecklar sin egen kunskap inom SEO och SEM. Förutom att vi har dansk personal på plats i Sverige just nu, är samtidigt våra norska kollegor i Köpenhamn, vilket bidrar till att öka kontakten mellan kontoren i Danmark, Sverige och Norge. Utöver det nordiska utbytet har några Omnicom-anställda redan rest på utbyte till städer som London, Prag och Milano för att få nya idéer, utbyta kunskap samt uppleva andra kulturer . "Det här programmet ger anställda möjligheten att ytterligare växa i sin profession samtidigt som det stärker vår relation med vå

8 steg för att vara redo med utfasningen av tredjepartscookies29.2.2024 12:43:00 CET | Pressmeddelande

Joel Falk, Martech Lead på Annalect, en del av Omnicom, ger några tips om hur man förbereder sig för implementeringen av regleringar som Digital Markets Act och utfasningen av tredjepartscookies. Förstå betydelsen - Börja med att förstå varför tredjepartscookies fasas ut och hur det påverkar dina digitala miljöer. Granska din nuvarande användning - Inventera hur och var på din webbplats eller i din app som tredjepartscookies används. Öka användningen av förstapartsdata - Fokusera på att samla in och använda data som du får direkt från dina användare genom interaktioner på din webbplats eller app. Arbeta även med tydliga incitament om varför dina användare ska dela med sig av sin data. Utforska alternativa lösningar - Undersök tekniker som kontextuell annonsering, användaridentifikation utan cookies och andra datadrivna strategier för köp och attribution som inte kräver tredjepartscookies. Anpassa ditt samtyckeshanteringssystem - Se till att ditt system för hantering av användarsamtycke

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye