Ny undersökning: Mycket lågt förtroende för klädbranschens miljöarbete

Fyra av fem svenskar uppger att de har ett litet förtroende för klädbranschens miljöarbete. Inte en enda av respondenterna uppger att de har stort förtroende. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt av Verian. Men nästan hälften uppger att de ändå gör miljöval när de köper kläder. Det vanligaste valet är att ta hänsyn till plaggets livslängd och kvalitet.

– Undersökningen ger klädbranschen ett tydligt underbetyg för deras miljöarbete. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att klädföretagen inom fast fashion har en mycket negativ miljöpåverkan, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Fyra av fem svenskar (81 procent) uppger att de har ett litet förtroende för klädbranschens miljöarbete. Tre av tio har ett mycket litet förtroende och ingen (0 procent) av de som svarat på undersökningen uppger att de har ett stort förtroende. Den främsta anledningen till det låga förtroendet är tveksamhet till om de kläder som samlas in återvinns. Företagens egna miljömärkningar har också ett litet förtroende.

Samtidigt uppger nästan varannan att de gör ett hållbarhets- eller miljöval när de köper nyproducerade kläder. Det är vanligaste miljövalet är att ta hänsyn till plaggets livslängd och kvalitet, följt av hänsyn till om materialet kommer från återvunnen eller miljömärkt råvara.

– Fast fashion kan aldrig bli hållbart eftersom själva affärsidén bygger på billiga kläder av dålig kvalitet. Det är tydligt att människor är medvetna om problemen och vill se ansvarstagande från branschen, säger Beatrice Rindevall.

Naturskyddsföreningen släppte nyligen rapporten ”Monstret i garderoben”, som beskriver hur fast fashion-aktörernas affärsmetoder påverkar på miljön.

Sifo-undersökningen är en webbenkät genomförd av Verian mellan 1–3 oktober på beställning av Naturskyddsföreningen. Respondenterna var 1067 och mellan 18–84 år.

Frågorna som ställdes var:

Hur stort eller litet förtroende har du för klädbranschens miljöarbete?
0 procent svarade mycket stort förtroende
8 procent svarade ganska stort förtroende
52 procent svarade ganska litet förtroende
29 procent svarade mycket litet förtroende
11 procent svarade tveksam/vet ej

De som svarat mycket litet eller litet förtroende fick följdfrågan: Varför har du litet förtroende för klädbranschens miljöarbete?
52 procent svarade ”Jag tror inte att kläderna som samlas in återvinns”
49 procent svarade ”Jag litar inte på företagens miljömärkningar”
34 procent svarade ”Jag tror inte att klädbranschens transporter kan bli hållbara”
21 procent svarade ”Jag tror inte att den återvunna råvaran kommer från återvunna kläder”
11 procent fritextsvarade ”Annat, vad?”
10 procent svarade tveksam/vet ej

Gör du hållbarhets/miljöval när du köper nyproducerade kläder?
49 procent svarar ja.
37 procent svarade nej, jag gör inga hållbarhets/miljöval när jag köper kläder
6 procent svarade nej, jag köper inte nyproducerade kläder
8 procent var tveksam/vet ej

Av de som svarat ja på ovanstående fråga var anledningen till valet (flera alternativ möjliga):
37 procent tar hänsyn till livslängd på plagget/kvalitet
22 procent tar hänsyn till materialet (återvunnen råvara, miljömärkt råvara etc)
17 procent tar hänsyn till tillverkningsprocessen (land transporter etc)
2 procent svarade på fritextsfrågan

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Kommentar om regeringens budgetutspel om klimatpolitiken18.9.2024 13:14:55 CEST | Pressmeddelande

”Halva mandatperioden har nu gått, och Tidöpartierna har ägnat tiden åt att öka utsläppen. Medan stora delar av världen nu svämmar över driver regeringen och Sverigedemokraterna en politik som aktivt förvärrar situationen. I stället för att satsa på effektiva åtgärder för att minska utsläppen verkar den nya statsbudgeten fortsätta med samma destruktiva politik”, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.