Läkarförbundet kommenterar SKR:s ekonomirapport

För snart en månad sedan kom regeringens höstbudget och i dag presenterades SKR:s ekonomirapport. Båda är dyster läsning ur ett hälso- och sjukvårdsperspektiv, säger Sveriges läkarförbund i en kommentar till den senare.

Höstbudgeten innebär att hälso- och sjukvården totalt sett får betydligt mindre pengar från staten nästa år, trots satsningar på fler vårdplatser. SKR:s ekonomirapport beskriver en svag ekonomisk utveckling i regionerna även nästa år, trots att pensionskostnaderna minskar.  Enligt SKR behöver regionerna minska personalstyrkan med cirka 5 000 i år och ytterligare cirka 700 nästa år.

-Våra medlemmar märker tydligt av neddragningarna och botten tycks inte vara nådd, säger Läkarförbundets ordförande, Sofia Rydgren Stale.

Flera regioner har de senaste veckorna gått vidare med uppsägningar av personal. Dessutom råder det sedan tidigare indragen fortbildning, anställningsstopp och stopp för hyrpersonal på många håll.

-Vi har ett akut behov av fler vårdplatser, men regionerna väljer att dra ner på personal. Det är inte rimligt att sjukvården dimensioneras utifrån konjunkturläget. Styrningen och finansieringen av sjukvården måste bli mer långsiktigt hållbar, säger Sofia Rydgren Stale.

Från 2026 ser regionernas ekonomi bättre ut enligt SKR:s rapport. Frågan är hur lång tid det kommer att ta för sjukvården och vårdpersonalen att återhämta sig från nedskärningarna.