Consid skriver svensk näringslivshistoria – tar sin elfte Gasell

IT-företaget Consid har under sina 24 år vuxit till ett av Nordens mest framgångsrika bolag inom tech och har staplat prestationen att bli DI Gasell-vinnare hela elva gånger – ett rekord som som ingen annan tidigare uppnått.

Peter Hellgren, vd på Consid.

Efter att ha säkrat sin tionde Gasell-utmärkelse förra hösten var målet tydligt för Consid: att bli först med elva utmärkelser. Inget annat företag har lyckats vinna fler än tio Gaseller, en prestation endast Klarna och Engcon tidigare matchat.

– Det är en magisk känsla, det går inte att beskriva det på något annat sätt. Di Gasellen har med åren blivit ett viktigt delmål för oss och fungerar som en morot för att fortsätta det fantastiska arbete vi redan gör. Vi visste att den elfte fanns där inom räckhåll och det känns väldigt härligt att nu få fira den tillsammans på Consid, säger Peter Hellgren, vd på Consid.

Gasellutmärkelsen – en symbol för tillväxt

Dagens Industri har delat ut Gasell-priset sedan 2000 för att uppmärksamma Sveriges snabbast växande företag. För att kvalificera sig som en Gasell måste företaget bland annat visa på en årlig omsättningstillväxt under minst tre år, organisk tillväxt och positivt rörelseresultat. Det är en utmärkelse som mindre än en procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för, vilket gör Consids bedrift än mer imponerande​

Consid grundades år 2000 i Jönköping av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Bolaget har vuxit genom organisk tillväxt, utan externa ägare, och har lyckats bli ett av Nordens största IT- och kommunikationsföretag. Med verksamhet på över 40 orter i sex länder omsatte Consid 2,6 miljarder kronor år 2023, en tillväxt som hållit en genomsnittlig takt på cirka 30 procent årligen​.

– Genom att vi är ett privatägt bolag kan vi fatta långsiktiga beslut. Vi styrs inte av externa ägares vinstkrav, vilket ger oss friheten att satsa på våra medarbetares välmående och utveckling. Det är en stor del av vår framgång, säger Peter Hellgren.

En stark företagskultur i fokus

Hellgren betonar att Consids framgång inte kommer av en tillfällighet utan av ett långsiktigt arbete där kulturen är avgörande. Han menar att en stark och positiv företagskultur skapar engagemang och entreprenörsanda hos medarbetarna, vilket i sin tur driver tillväxten. Detta har gjort Consid till en attraktiv arbetsplats för talanger inom IT och management, något som varit en nyckel till företagets stadiga tillväxt​.

– Det finns ingen quickfix som gör att ett bolag går från noll till 2000 anställda från en dag till en annan. Vad som däremot finns är ett träget, vilja och långsiktigt arbete för att varje dag slå föregående dag. Jag brukar säga att kultur äter motivation till frukost. Det är kulturen vi satt och odlar som gör att vi kan prestera så bra som vi gör.

Peter Hellgren, vd på Consid.

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Johan Klintin från Consid tar scenen på Testforum 20249.10.2024 09:22:31 CEST | Pressmeddelande

Johan Klintin från Consid har blivit utvald som en av huvudtalarna på Testforum 2024, årets största konferens inom test av IT-system. Testforum, som går av stapeln för 17 året i rad och under åren har samlat över 3000 deltagare, erbjuder ett omfattande program med fokus på de senaste trenderna och best practices inom testning av IT-system. Johan Klintin kommer att dela med sig av sina erfarenheter och insikter kring hur ett så kallat Enterprise Thinking-mindset kan förändra arbetsmetoder och resultat inom organisationer.