Balansmål i statsfinanserna öppnar för infrastruktursatsningar

Den breda parlamentariska överenskommelsen om att överge överskottsmålet i statsfinanserna till förmån för ett balansmål, öppnar för satsningar på infrastrukturen. Det är välbehövligt sett till de behov av underhåll och nyinvesteringar som ligger framåt.

Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Torsdagens besked från majoriteten av riksdagens partier om slopat överskottsmål, ger ökade möjligheter för satsningar inom infrastrukturen. Samtidigt innebär den blocköverskridande överenskommelsen en välkommen långsiktighet i synen på det finanspolitiska ramverket.

- Transportföretagen välkomnar förslaget att gå från ett överskottsmål till ett balansmål i statens finanser. Det är positivt att vi slutar amortera på en av världens lägsta statsskulder och i stället övergår till att stabilisera statsskulden på en låg nivå. Det underlättar givetvis för att frigöra nödvändiga resurser till att rusta upp och investera i ny infrastruktur, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Totalt beräknas övergången till ett så kallat balansmål att resultera i ett ökat reformutrymme på runt 25 miljarder kronor per år. Medel som från politikens håll redan aviserats kan komma att användas till satsningar på infrastrukturen.

- Med förslaget kan Sverige få en större möjlighet att satsa på långsiktiga strukturella reformer och investeringar i samhällsviktig infrastruktur. Vi har stora behov att återta den sedan decennier uppbyggda underhållsskulden på våra vägar och järnvägar. Samtidigt är Sverige inte färdigbyggt. Vi kommer framöver att behöva satsa på fler kapacitetsstärkande och samhällsekonomiskt lönsamma nya investeringar i transportsystemet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Riksdagens samtliga partier utöver Vänsterpartiet och Miljöpartiet står bakom överenskommelsen om det nya finanspolitiska ramverket.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 100 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.