Arla gratulerar Årets Kock 2024

Årets Kock 2024 är Michael Andersson.
– Stort grattis från hela Arla, säger Arlas Sverigechef Cecilia Kocken.

När samtliga moment avslutats och poängen räknats ihop fick Michael Andersson ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld av H.K.H Prins Carl Philip, hedersjurymedlem och beskyddare av Årets Kock. Foto: Samuel Unéus/Årets Kock.

I går avgjordes finalen i den 41:a upplagan av gastronomitävlingen Årets Kock. Sex av Sveriges främsta kockar samlades på Annexet i Stockholm för att göra upp om utmärkelsen. När poängen räknats samman stod det klart – Michael Andersson är Årets Kock 2024 och kan nu titulera sig svensk mästare i professionell matlagning.

– Jag är så sjukt chockad, men också så sjukt glad, säger Michael Andersson.

Michael är 36 år och arbetar som köksmästare på Restaurang Celeste i Stockholm, som nyligen belönades med en stjärna i Michelinguiden. Detta var första gången han tävlade i Årets Kock. Michael kammade ihop 776 poäng av 800 möjliga och tog hem segern framför Tobias Arndt och Lars Niklasson.

Arla stolt huvudsponsor sedan starten 1983

Årets Kock är Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling och officiellt svenskt mästerskap i professionell matlagning. Tävlingen har arrangerats varje år sedan 1983, med Arla som stolt huvudsponsor sedan starten, och har bidragit till att lyfta det skandinaviska kökets renommé i världen.

– Vi är otroligt stolta över att vara en av de drivande aktörerna bakom Årets Kock. Det är ett bra exempel på hur Arla alltid har velat ta ansvar och bana väg för utvecklingen inom svensk mat, säger Cecilia Kocken och fortsätter:

– Årets Kock stärker svensk gastronomi på den allra högsta nivån och inspirerar den unga generationens kockar. Men tävlingen sprider också inspiration och kunskap till alla som har ett matintresse. Det som de här kockarna och den här tävlingen skapar ligger till grund för framtidens matkultur i Sverige.

Utöver titeln Årets Kock 2024, äran och en prischeck på 250 000 kronor kommer Michael att samarbeta på olika sätt med Arla. Tidigare vinnare har till exempel tagit fram receptinspiration och medverkat i gästspel och produktutveckling.

Läs mer om tävlingen Årets Kock 2024