Schibsted Media

Prisas för sitt arbete med etik och AI inom journalistiken

Dela

Schibsted Medias Agnes Stenbom och Sveriges Radios Olle Zachrison är årets mottagare av Svenska Unescopriset. De belönas för sitt innovativa arbete inom den ideella organisationen Nordic AI Journalism, som starkt bidragit till att etablera ett etiskt och transparent arbetssätt för användning av AI inom journalistiken.

Olle Zachrison och Agnes Stenbom, 2024 års vinnare av Svenska Unescopriset.
Olle Zachrison och Agnes Stenbom, 2024 års vinnare av Svenska Unescopriset.

Trovärdiga medier är viktigare än någonsin när desinformation och misinformation ökar i samhället. Den snabba utvecklingen av AI har skapat ett akut behov av transparens och etik. Unesco har uppmärksammat detta genom sin rekommendation om etik och AI från 2021, som betonar vikten av att AI skyddar mänskliga rättigheter, som yttrandefrihet och jämlikhet, och att beslutsfattandeprocesser i AI-system är transparenta.

Agnes Stenboms och Olle Zachrisons arbete är i linje med Unescos värderingar om etik och AI samt yttrande- och pressfrihet. Genom initiativet Nordic AI Journalism – med runt 500 medlemmar i hela Norden - har de bidragit till att den svenska mediebranschen skapat frivilliga rekommendationer för att främja öppenhet och ansvarstagande kring AI inom journalistiken.

- Vinnarna har visat vägen för hur AI kan integreras i journalistiken på ett etiskt och transparent sätt. Genom sitt arbete skapar de tillit till medier i en tid av stora utmaningar för pressfriheten, och vi är stolta över att kunna belöna deras insatser med Svenska Unescopriset, säger Maria Wilenius, generalsekreterare på Svenska Unescorådet

Olle Zachrison är chef för AI & nyhetsstrategi på Sveriges Radio och medgrundare till Nordic AI Journalism. Han har tidigare varit chef för Ekot och redaktionschef på Svenska Dagbladet.

- Det är fantastiskt kul att vårt branschgemensamma samarbete runt etisk tillämpning av AI i journalistiken får så fin uppskattning av Svenska Unescorådet. Svenska medier har en unik ställning i att både ha en tradition av samverkan och ligga långt fram i den digitalisering som är en förutsättning för att jobba med AI, säger Olle Zachrison.

Agnes Stenbom är chef för inkluderingslabbet IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted. Hon är även industridoktorand vid Kungliga Tekniska Högskolan och medgrundare till nätverket Nordic AI Journalism, där hon arbetar för ansvarsfull AI-utveckling inom journalistiken.

- Erkännandet från Svenska Unescorådet är både glädjande och hedrande. Nordiska medier har mycket goda förutsättningar att utveckla journalistiken på ett ansvarsfullt sätt med stöd av AI, och med detta fina pris i ryggen ser jag fram emot att fortsätta verka för just det!

Prisutdelning:
Priset består av ett diplom och kommer att delas ut under Publicistklubbens 150-årsjubileum i Stockholm den 7 november.

Publicistklubben är en ideell organisation som slår vakt om tryck- och yttrandefriheten samt främjar debatt.  Tusentals medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. Sedan 1874 har PK varit en viktig plats för publicistisk debatt och diskussion.

Bakgrund till Svenska Unescopriset
Svenska Unescopriset har delats ut sedan år 2016 och går till individer eller organisationer som har gjort framstående insatser inom Unescos verksamhetsområden: utbildning, vetenskap, kultur och kommunikation. 2024 års pris har temat etik och AI, med utgångspunkt i Unescos globala rekommendation om etik för AI, som understryker vikten av att AI främjar mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Mer information:
AI Transparency | Nordic AI Journalism
UNESCO recommendation on the etichs of AI
Unescos rekommendation om etik och AI i korthet på svenska
Svenska Unescopriset

Presskontakter:
Thérèse Amnéus, Svenska Unescorådet, therese.amneus@regeringskansliet.se
Tel: 073 840 91 75
Petter Ovander, Schibsted, petter.ovander@schibsted.com
Tel: 070 268 26 64
Claes Bertilson, Sveriges Radio, claes.bertilson@sverigesradio.se
Tel: 070-327 78 07

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Olle Zachrison och Agnes Stenbom, 2024 års vinnare av Svenska Unescopriset.
Olle Zachrison och Agnes Stenbom, 2024 års vinnare av Svenska Unescopriset.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Aftonbladet och Alkompis lanserar världsunik nyhetspodd på arabiska29.10.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande

I ett unikt samarbete mellan Aftonbladet och Alkompis, lanseras nu en arabisk version av Sveriges största nyhetspodd, Aftonbladet Daily. Podden blir därmed den första journalistiska ljudprodukt i världen att med hjälp av AI erbjuda en version på ett annat språk. Genom banbrytande AI-teknik för dubbning erbjuds arabisktalande lyssnare en unik inblick i svensk inrikespolitik och samhällsfrågor.

Streamingbarometern: Reklam i streamingtjänster splittrar svenska folket16.10.2024 09:41:58 CEST | Pressmeddelande

Svenskarna älskar att streama och Streamingbarometern 2024 från tv.nu visar att vanorna utvecklas snabbt. Svenskarna lägger nu 27 timmar om året på att leta efter något att streama, fler är beredda att betala för sport och det råder starka känslor kring reklamfinansierade tjänster. Barometern avslöjar också att var tredje under 45 år skippar att sova för att stanna uppe och se serier.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye