Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef.
– Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.
Chefsrollen på Breakingdesken är inte ny för Adam Westin, han har varit tf breakingchef i två omgångar de senaste åren. Han började på Aftonbladet som nyhetsreporter 2017.
– Att vara snabbast och bäst på breakingnyheter är något vi jobbar hårt för varje dag och en position som många vill åt. Det gäller att ta vara på varje nyhetsläge och ge läsarna klarhet, puls och närvaro, inte minst när det kommer till ämnen som engagerar unga, säger han.
Hanna Olsson Berg är biträdande redaktionschef och chef för nyhetsredaktionen konstaterar att Adam Westin är perfekt för rollen:
– Vi vill ha chefer som är tydliga och empatiska, samtidigt som de i journalistiken för kvällstidningstraditionen in i framtiden. Adam passar perfekt in i den grupp av chefer som kan göra det tillsammans, säger hon.
Aftonbladet startade breakingdesken 2015 och idag ses desken som redaktionens hjärta och puls. Men det är också en desk och en genre inom nyhetsjournalistiken som kommer att behöva utvecklas.
– Breakingjournalistiken står inför utmaningar, inte minst på grund av utvecklingen inom AI, och då behöver vi stärka oss i det journalistiska hantverket, det är där vi kan konkurrera. Det kan handla om saker som verifiering, källbyggande och fältarbete. Det är ett arbete vi redan är i gång med, säger Hanna Olsson Berg.
Adam Westin tillträder tjänsten efter sin föräldraledighet, i augusti 2025. Tidigare i höstas har Aftonbladet kunnat berätta att Angelica Öhagen går in i en ny skapad roll som AI-projektledare, Emma Lovén Svensson som ny nyhetschef och Nathalie Mark som ny nöjeschef.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef och chef för nyhetsredaktionen. E-post:
hanna.olsson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation2.12.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.
Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards22.11.2024 12:41:17 CET | Pressmeddelande
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
Nya poddserien från SvD: ”Som en agentroman”18.11.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Juristen Lars Olofsson säger att ryska maffian stulit svenskars pengar i ett gigantiskt bedrägeri. Han vet hur han ska vinna tillbaka miljonerna. Men när SvD följer hans kamp hopar sig frågetecknen. Blir offren lurade igen? Nya poddserien ”Frälsaren” släpps i dag den 18 november.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum