Svenskarnas efterfrågan på avancerad hudvård ökar – trots bristande kunskaper
Avancerad hudvård - produkter som innehåller aktiva ingredienser för olika hudtillstånd eller för att uppnå önskade effekter som anti-age eller glow - är en fortsatt växande trend. Trots det visar en ny undersökning från ACO att svenskarnas kunskaper om ingredienserna, så som retinol och hyaluronsyra, och dess effekter är låg. Kunskap är viktigt, dels för att undvika att köpa produkter som inte gör någon nytta, dels för att fel- eller överanvändning av hudvårdsprodukter i värsta fall kan skada huden både kort- och långsiktigt, menar Tina Holm, Senior vetenskaplig rådgivare & säkerhetsvärderare på Perrigo.

ACOs nya undersökning, genomförd tillsammans med Kantar, visar att de flesta svenskar använder hudvård primärt för att hantera olika hudåkommor. Bevisligen tycker svenskarna (65 procent) att det är svårt att idag hitta rätt i det stora utbudet av hudvårdsprodukter. Det blir ännu tydligare då nästan hälften av svenskarna (49 procent) uppger att de någon gång har upplevt att huden reagerat negativt vid användning av hudvårdsprodukter. I de flesta fall (42 procent) uppges orsaken till reaktionen vara att man använt för starka eller fel produkter. Vanligast är att huden blivit röd, känslig och/eller börjat klia.
En stor del av dagens hudvårdsprodukter innehåller många aktiva ingredienser, men dessa riktar sig främst mot målgrupper med särskilda behov, och utvecklingen följer höga kvalitets- och säkerhetskrav. Undersökningen visar att nästan en av fem (18 procent) kvinnor använder exfolierande produkter med aktiva syror som AHA eller BHA. Samtidigt uppger mer än hälften av kvinnorna (54 procent) att de inte vet vad AHA har för effekt på huden. Vetskapen kring andra aktiva ingredienser, så som niacinamid, retinol och ceramider är också låg.
”Många, inte minst kvinnor, står uppenbarligen inför utmaningar när de ska välja hudvård, vilket dels grundar sig i okunskap, dels att man blir överväldigad av alla produkter som finns tillgängliga. Det kan leda till att man blandar produkter som inte passar sin hudtyp”, säger Tina Holm.
Fel- eller överanvändning av vissa ingredienser, om man tvättar för mycket eller överexfolierar, kan leda till att hudbarriären skadas och försvagas, vilket kan orsaka just rodnad eller irritation. Enligt Tina Holm är det inte förvånande att många hamnar snett, då undersökningen visar att majoriteten (80 procent) av svenskar inte vet vad hudbarriären är eller vilken roll den spelar.
”Hudbarriären, hudens yttersta lager, skyddar mot yttre påverkan som bakterier, föroreningar, kemikalier och UV-strålning samt bevarar fukt och näringsämnen. Om man inte vet vad hudbarriären är eller dess syfte, då är det svårt att veta när du skadat den och hur du ska reparera skadan. Gapet mellan intresse och kunskap om huden och hur ingredienserna fungerar är ett tydligt tecken på att vi som bransch måste bli bättre på att utbilda konsumenterna”, säger Tina Holm.
Kunskapen kring ingredienser och effekt är generellt låg både för män och kvinnor. Däremot tenderar kunskapsnivån att vara högre bland yngre åldersgrupper, så som generation Z (16-27 år) och millennials (28-43 år) än de äldre grupperna Gen X (44-59 år) och Boomers (60-65 år).
“I vår nya rapport Svenskarna och huden 2024 kartlägger vi preferenser och kunskapsluckor när det kommer till hudvård. Detta kommer vi fortsätta göra, då det är väsentligt att guida och förenkla för konsumenter så att de känner att de kan ta rätt beslut för en hälsosam hud. Den typen av vägledning är något vi ser saknas idag”, säger Romina Mariano, Marknadschef ACO.
Detta visar undersökningen:
-
42 procent av svenskarna uppger att de använt för starka eller fel produkter som den främsta orsaken till att de upplevt negativa hudreaktioner
-
65 procent av svenskarna uppger att de tycker det är svårt att navigera i ett stort utbud av produkter på marknaden
-
Mer än häften av kvinnorna (54 procent) och ännu fler män (65 procent) uppger att de aldrig eller sällan läser ingredienslistan när det köper nya hudvårdsprodukter.
-
Så stor del av svenskarna vet inte vad följande aktiva ingredienser har för effekt på huden:
- Retinol (63 procent)
- Hyaluronsyra (61 procent)
- Ceramider (80 procent)
- Peptider (79 procent)
- Vitamin C (55 procent)
- Niacinamid (81 procent)
- AHA (66 procent)
- Salicylsyra (62 procent)
Om undersökningen
Undersökningen utfördes av Kantar i augusti 2024, på uppdrag av ACO. Totalt 1009 personer intervjuades digitalt. Med hudvård avses produkter som krämer, rengöring och serum för att vårda huden. Här ingår inte smink, behandlingar, hudvårdsapparater eller kosttillskott.
Undersökningen är en del av den första upplagan av rapporten “Svenskarna och huden 2024” som lanserades 23 oktober i år, som syftar till att utbilda, slå hål på myter och guida kring det nordiska klimatet och huden. Tidigare i år lanserade ACO även Föräldraguiden, i syfte att hjälpa föräldrar att välja rätt hudvård till sina barn.
För mer information om ACO, intervjuförfrågningar eller för bildmaterial, vänligen kontakta:
Romina Mariano – Marknadschef ACO – +46(0)70 342 90 14 – romina.mariano@perrigo.com
Nyckelord
Kontakter
Rebecca LarssonPresskontakt
Tel:+46 (0) 739481488rebecca.larsson@gknordic.comBilder
Dokument
Om ACO
ACO är störst inom hudvård på svenska apotek*, och har ett brett sortiment med allt från hudvårdsprodukter till läkemedel. Den viktigaste ingrediensen i ACOs produkter är kunskap och med 80 års erfarenhet kan de garantera sina konsumenter noggrant formulerade produkter med fokus på effekt, där varje ingrediens har ett specifikt syfte.
Källa: *IQVIA, Consumer Health National Sales Audit, Sweden, Face (Face cleansing, Face lotion tonic & Facial creams), Body (Hand cream, Deodorants & Liquid soap), T.Pharmacies, Unit Sales, MAT w.52 2023
Följ ACO
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ACO
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum