VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Jubileum för samverkan mellan VTI och LiU

Dela

Mycket mer än geografin – området Valla i utkanten av Linköping – förenar VTI och Linköpings universitet. I år fyller organisationernas samverkansavtal tio år och grannsämjan fortsätter att vara god.

Jan-Ingvar Jönsson, rektor LiU, och Tomas Svensson, generaldirektör VTI.
Jan-Ingvar Jönsson, rektor LiU, och Tomas Svensson, generaldirektör VTI. Foto: Fotograf Satu AB

VTI och LiU har samverkat länge, egentligen ända sedan universitet grundlades 1975 och VTI samma år flyttade till sina nuvarande lokaler på samma område. Genom åren har organisationerna samarbetat i otaliga forskningsprojekt, växlat och delat medarbetare och arbetat tillsammans för att nyttiggöra resultaten av forskningen.

2014 formaliserades samarbetet i ett strategiskt samverkansavtal, ett av LiU:s åtta och det enda med en forskningsorganisation.

– Det har drivit på och betytt väldigt mycket för gemensamma forskningsprojekt, inte minst inom EU-området. Av våra åtta avtal är det ett av dem som blivit mest verkstad, säger LiU:s rektor Jan-Ingvar Jönsson och tillägger att samverkan är en del av LiU:s DNA.

– Egentligen har vi samarbetat i 49 år, men med avtalet växlar vi upp samverkan och gör den mer synlig. Vi skapar också förutsättningar för nya samarbeten i framtiden. För VTI är samverkan en förutsättning för att fullgöra vårt uppdrag. säger VTI:s generaldirektör Tomas Svensson.

Den årliga kartläggningen visar att två av VTI:s åtta professorer är knutna till LiU, att tio forskare befordrats till exempelvis docent och att 23 doktorander är verksamma inom båda organisationerna. Allt under 2023. Samma år drevs 33 gemensamma forskningsprojekt och sex LiU-studenter gjorde sina examensarbeten på VTI.

Ett av många framgångsrika gemensamma projekt, och kanske det mest uppmärksammade, är de självkörande bussarna i Ride the future. Det projektet hade knappast blivit möjligt om LiU-VTI inte samarbetat, inte minst blev det betydligt lättare att få med andra parter när det redan fanns en etablerad samverkan i botten.

Att samarbetet är formaliserat ser både Tomas Svensson och Jan-Ingvar Jönsson som en av de stora fördelarna med avtalet. Det ger en stabil grund att bygga konkreta projekt på. Andra fördelar med ett samverkansavtal är att frågan förs upp på ledningsnivå, blir strategisk och får en större tyngd. Den blir inte heller lika personberoende som den skulle ha varit annars.

Prioriterade samarbeten under 2024 sker till exempel inom Swedish Electromobility centre, transportekonomi, luftburna transporter, cybersäkerhet och resiliens/beredskap. På längre sikt kan fler gemensamma demoanläggningar eller systemdemonstratorer någonstans i regionen vara spännande och tydliga exempel på samverkan.

10-årsjubileet för LiU:s och VTI:s samverkansavtal högtidlighölls vid ett evenemang på Universitetsklubben den 24 oktober.

Kontakter

Ingela Lindahl, samverkansansvarig LiU, 013-286830

Jonas Jansson, samverkansansvarig VTI, 013-204037

Bilder

Jan-Ingvar Jönsson, rektor LiU, och Tomas Svensson, generaldirektör VTI.
Jan-Ingvar Jönsson, rektor LiU, och Tomas Svensson, generaldirektör VTI.
Foto: Fotograf Satu AB
Ladda ned bild

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Visioner om cirkularitet blir verklighet i Helsingborg28.11.2024 15:44:13 CET | Pressmeddelande

Varje år körs stora mängder byggavfall, slaggrus och restasfalt till deponi. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, Sveriges Forskningsinstitut, ska göra det möjligt att återvinna och ge materialen nytt liv. Precis i dagarna har en så kallad testbädd byggts i Helsingborg, bestående av 4 stycken 27 meter långa avsnitt där de olika materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas, den första testbädden i sitt slag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye