8 av 10 kvinnor otrygga längs vägen
En majoritet av alla bilister känner sig otrygga om de stannar på en rastplats på kvällstid, enligt en ny undersökning. Störst är den upplevda otryggheten hos kvinnor. Att folk inte vågar stanna längs vägnätet ökar risken för trötthetsolyckor, enligt Riksförbundet M Sverige.
– Vi får allt fler samtal från medlemmar om otrygghet vid parkeringar och rastplatser. Det handlar både om att man observerar kriminell verksamhet på dessa platser, men också om att miljöerna upplevs som otrygga när de är dåligt skötta. Den stora mängden lastbilar på rastplatserna gör att man inte känner sig välkommen som privatbilist, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Enligt den opinionsundersökning som Riksförbundet M Sverige har genomfört finns det en betydande känsla av otrygghet hos bilister idag, och den är påtagligt högre hos kvinnor. En majoritet, 61,6 procent, av de svarande i undersökningen känner sig otrygga gällande att stanna på rastplatser under kvällstid. Hela 77,4 procent av de tillfrågade kvinnorna upplever otrygghet i en sådan situation medan motsvarande andel för männen är 48,8 procent.
– Undersökningen visar på stora skillnader i upplevd trygghet mellan kvinnor och män. Kvinnors markant högre upplevda känsla av otrygghet blir därmed inte enbart en trafiksäkerhetsfråga, utan även en fråga om jämställdhet. Trafiken och möjligheten till rast och vila måste rimligen erbjuda alla samma förutsättningar och möjligheter, säger Heléne Lilja.
59,4 procent av de svarande upplever otrygghet inför att stanna och hjälpa någon som fått problem med bilen och för kvinnor är andelen nästan 80 procent. Närmare en fjärdedel av de svarande upplever otrygghet när de ska besöka toaletter på bensinmackar.
– Otryggheten är ett problem i sig, men den får också indirekta effekter. Otryggheten kan innebära att förare inte tar raster när de egentligen borde göra det. Trötthet ökar risken för misstag och olyckor och därför är möjligheten att ta pauser under långa bilresor livsviktig, säger Heléne Lilja.
Under 2023 omkom 229 människor i trafikolyckor. 27 procent förolyckades i singelolyckor med motorfordon, vilket därmed är den vanligaste olyckstypen vid dödsolyckor. I sådana olyckor är trötthet en viktig faktor. Undersökningar visar att trötthet är en bidragande orsak i omkring 10 till 40 procent av alla olyckor, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Otryggheten märks också när det gäller att parkera bilen. 58,7 procent av de svarande uppger att de känner sig ganska eller mycket otrygga vid parkering i en okänd stadskärna under kvällstid. 66,9 procent av kvinnorna känner sig otrygga i dessa sammanhang mot 52,4 procent av männen.
Undersökningen:
Riksförbundet M Sverige har genomfört en enkätundersökning med över 2 300 svar. 55,4 procent av de svarande var män, 43,8 procent kvinnor och 0,8 procent ville ej uppge kön. Tabellerna nedan visar procentandelar för respektive svar.
Hur skulle du uppleva följande situationer om du färdades ensam i en bil:
1. Stanna för att hjälpa någon som har fått problem med sin bil
Alla | Kvinnor | Män | |
Mycket/ganska otrygg | 59,4 | 79,2 | 43,7 |
Varken trygg eller otrygg | 22,2 | 12,7 | 29,8 |
Mycket/ganska trygg | 18,4 | 8,1 | 26,6 |
2. Stanna på en rastplats på kvällstid
Alla | Kvinnor | Män | |
Mycket/ganska otrygg | 61,6 | 77,4 | 48,8 |
Varken trygg eller otrygg | 15,3 | 9,5 | 20,2 |
Mycket/ganska trygg | 23,0 | 13,1 | 31,0 |
3. Stanna på kvällstid vid en bensinmack och använda toaletten
Alla | Kvinnor | Män | |
Mycket/ganska otrygg | 23,0 | 33,6 | 14,5 |
Varken trygg eller otrygg | 20,1 | 18,8 | 21,0 |
Mycket/ganska trygg | 56,9 | 47,6 | 54,5 |
4. Parkera i en okänd stadskärna på kvällstid
Alla | Kvinnor | Män | |
Mycket/ganska otrygg | 58,7 | 66,9 | 52,4 |
Varken trygg eller otrygg | 22,8 | 19,5 | 25,5 |
Mycket/ganska trygg | 18,4 | 13,6 | 22,2 |
Nyckelord
Kontakter
Heléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum