Återigen ett högt hyreskrav från Tanums Bostäder

Tanums kommunala bostadsbolag kallar till förhandling och vill höja hyrorna med 9 procent från årsskiftet. Nu väntar förhandlingar med motparten Hyresgästföreningen som representerar de 718 berörda hyreshushållen.

Roshan Yigit, förhandlare Hyresgästföreningen
Roshan Yigit, förhandlare Hyresgästföreningen Inga restriktioner

Det allmännyttiga bostadsbolaget, Tanums Bostäder, kallar till förhandling och presenterar återigen ett högt hyreskrav. Bolaget vill höja hyrorna med nio procent från årsskiftet.

Hyresgästföreningen, som representerar bostadsbolagets 718 hushåll som berörs av förhandlingarna, konstaterar att bolagets krav inte tar hänsyn till hyresgästernas situation efter två år av redan rekordhöga hyreshöjningar, kraftiga reallönesänkningar, ökade livsmedelskostnader och en växande arbetslöshet.

– Den allmänna stämningen bland hyresgästerna är att nu får det räcka. Fastighetsbolagen går mot ljusare tider, Riksbanken sänker styrräntan och inflationen saktar in. Samma ljusning ser inte Sveriges hyresgäster. Bland dem har andelen hushåll med ohållbara boendekostnader ökat från 29 till 43 procent på två år, förklarar Roshan Yigit som leder Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp.

– Människor måste ha råd att bo kvar och samtidigt kunna ha ett liv efter man betalat hyran, menar Roshan Yigit.

För en genomsnittlig tvåa skulle Tanum Bostäders krav innebära en höjning med 623 kronor i månaden. På ett år blir det 7 476 kronor, det vill säga mer än en extra månadshyra.

• 2023 krävde bostadsbolaget 6,5 procent, förhandlad höjning 3,25 procent.
  • 2024 krävde bostadsbolaget 8,5 procent, förhandlad höjning 5,28 procent.

Rapport Hyresgästerna 2024 – Ekonomi och utsatthet

Fastighetsägarna GFR strandar hyresförhandlingarna för 9 000 hyreshushåll i Borås, Bollebygd, Mark och Ulricehamn25.10.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarnas region GFR väljer att avbryta hyresförhandlingarna i ytterligare fyra kommuner: Borås, Bollebygd, Mark och Ulricehamn, för att i stället låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av Hyresnämnden. Branschorganisationen är ombud för drygt 200 hyresvärdar i de fyra kommunerna och försöker få igenom hyreshöjningar på mellan 14 och 14,5 procent. Motparten, Hyresgästföreningen, representerar de cirka 9 000 hyreshushåll som berörs av förhandlingarna.