Schibsted Media

Aftonbladet och Alkompis lanserar världsunik nyhetspodd på arabiska

Dela

I ett unikt samarbete mellan Aftonbladet och Alkompis, lanseras nu en arabisk version av Sveriges största nyhetspodd, Aftonbladet Daily. Podden blir därmed den första journalistiska ljudprodukt i världen att med hjälp av AI erbjuda en version på ett annat språk. Genom banbrytande AI-teknik för dubbning erbjuds arabisktalande lyssnare en unik inblick i svensk inrikespolitik och samhällsfrågor.

”Aftonbladet Daily Arabic med Alkompis” kommer att erbjuda ett avsnitt i veckan, noggrant utvalt från veckans svenska Daily-avsnitt.
”Aftonbladet Daily Arabic med Alkompis” kommer att erbjuda ett avsnitt i veckan, noggrant utvalt från veckans svenska Daily-avsnitt.

”Aftonbladet Daily Arabic med Alkompis” kommer att erbjuda ett avsnitt i veckan, noggrant utvalt från veckans svenska Daily-avsnitt. Fokus ligger på att förmedla information som är relevant för den arabisktalande befolkningen i Sverige, men som kan vara svårtillgänglig på grund av språkbarriären. 

– Vi ser en enorm potential i att tillgängliggöra Aftonbladet Dailys journalistik för en bredare publik. Samarbetet med Alkompis och användandet av AI-teknik öppnar för helt nya möjligheter att nå nya målgrupper, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet. 

Det nya samarbetet kombinerar Aftonbladets journalistiska expertis med Alkompis räckvidd och förtroende bland arabisktalande i Sverige. Daily Arabic bygger på AI-teknik för översättning och innehållet kommer att granskas av Alkompis journalister för att säkerställa kvaliteten.

Daily Arabic lanseras i slutet av oktober och kommer att finnas tillgänglig på en rad plattformar, inklusive Acast, Youtube och Tiktok. Här kommer lyssnaren att få chansen att fördjupa sig i aktuella nyhetshändelser och fenomen som rör vår samtid.

– Att tillsammans med Sveriges största dagstidning erbjuda vår publik en redan etablerad och uppskattad journalistisk produkt på deras modersmål är oerhört spännande. Daily Arabic ger en djupare förståelse för nyhetshändelser och samhällsfrågor, vilket ligger helt i linje med Alkompis uppdrag att minska informationsgapet i det svenska samhället. Att detta dessutom görs med hjälp av banbrytande AI-teknik är förstås extra kittlande, säger Julia Agha, vd på Alkompis.

Aftonbladet Daily startade 2018 och vuxit sig till Sveriges största nyhetspodcast med runt 350 000 lyssningar i veckan.

Så funkar det:

  • Alkompis väljer ett avsnitt av Aftonbladet Daily från den senaste veckan. 

  • Avsnittet transkriberas och översätts av Elevenlabs. 

  • Alkompis journalister granskar transkriberingen och översättningen.

  • En talsyntes läser sedan upp översättningen med unika röstkloner skapade av Alkompis, eller med kloner av verkliga röster där deltagarna har gett sitt samtycke.

Om Alkompis

Alkompis är ett svenskt mediehus som sedan 2012 bevakar svenska nyheter och samhällsinformation på arabiska. Alkompis startade i integrationssyfte för att fylla informationsgapet i samhället. Journalistiken är etniskt, religiöst och politiskt oberoende. Genom Alkompis plattformar nås varje månad hundratusentals arabiskspråkiga i Sverige. Mahmoud Agha är chefredaktör och ansvarig utgivare. För mer information, vänligen besök alkompis.se.

Om Aftonbladet Daily

Aftonbladet Daily är Aftonbladets dagliga nyhetspodd. Varje dag fördjupar nyhetspodden ett aktuellt ämne, sammanfattar vad som hänt och ger en lite större bild. Nytt avsnitt måndag till fredag. Av Jenny Ågren, Olivia Svenson, Julia Fredriksson och Olivia Bengtsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se
Julia Agha, vd, Alkompis. Telefon: 073-700 52 91. E-post: julia@alkompis.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Teamet bakom satsningen. Övre raden: Aftonbladets Niklas Ornerud, poddchef, Martin Schori, redaktionschef och Jenny Ågren, programledare. Nedre raden: Alkompis reporter Wassim Haidar, Julia Agha, vd och Dan Levin, projektledning och affärsutveckling, samt Patrik Syk, executive producent på Aftonbladet. Foto: Björn Lindahl / Aftonbladet
Teamet bakom satsningen. Övre raden: Aftonbladets Niklas Ornerud, poddchef, Martin Schori, redaktionschef och Jenny Ågren, programledare. Nedre raden: Alkompis reporter Wassim Haidar, Julia Agha, vd och Dan Levin, projektledning och affärsutveckling, samt Patrik Syk, executive producent på Aftonbladet. Foto: Björn Lindahl / Aftonbladet
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Streamingbarometern: Reklam i streamingtjänster splittrar svenska folket16.10.2024 09:41:58 CEST | Pressmeddelande

Svenskarna älskar att streama och Streamingbarometern 2024 från tv.nu visar att vanorna utvecklas snabbt. Svenskarna lägger nu 27 timmar om året på att leta efter något att streama, fler är beredda att betala för sport och det råder starka känslor kring reklamfinansierade tjänster. Barometern avslöjar också att var tredje under 45 år skippar att sova för att stanna uppe och se serier.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye