Mediemyndigheten

Unga tar del av nyheter på sociala medier men utan tillit

Dela

Mediemyndighetens årliga rapport Mediekonsumtion 2024 visar att nyhetskonsumtionen i Sverige fortfarande är på en hög nivå. Hos de yngre ökar användandet av sociala medier som nyhetskälla trots att de inte helt litar på informationen.

Bild på första sidan av rapporten Mediekonsumtion 2024
Bild på första sidan av rapporten Mediekonsumtion 2024

Rapporten Mediekonsumtion 2024 visar att det finns stora skillnader mellan de ungas och de äldres konsumtion av medier. Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen där unga har högt förtroende för traditionella nyhetskällor och lägre för sociala medier. Det är som mest 11 procent som litar helt eller ganska mycket på nyheter och information på sociala medier (13–16-åringarna) och 15 procent som litar helt eller ganska mycket på youtubers/influencers (9–12-åringarna).

Störst förtroende har unga för SVT, TV4, Sveriges Radio och myndigheters webbplatser och appar. De äldre barnen använder flera nyhetskällor och litar generellt något mer på nyhetskällorna än barnen i åldern 9–12. Information och nyheter som inhämtas via sociala medier och från youtubers/influencers har mycket låga förtroendesiffror.

-Vi kan se att unga har en hög mediekonsumtion och att nästan alla har tillgång till en egen mobil som de använder dagligen. Vi ser även ett ökat användande av Tiktok för att ta del av nyheter trots att de litar mer på traditionella medier, säger Tove de Vries, utredare vid Mediemyndigheten och redaktör för rapporten.

Den digitala klyftan och linjära tittandet minskar

Den digitala klyftan fortsätter att minska eftersom de äldsta blir alltmer digitala. De äldre lägger mest tid på att lyssna på radio och titta på tv till skillnad från de yngre som lägger mest tid på att lyssna på strömmad musik och sociala medier.

Det traditionella linjära tv-tittandet minskar och tittandet på streaming ökar. Samtidigt finns det en fortsatt efterfrågan från hushållen att kunna titta på linjär tv. Det finns därför fortfarande en marknad för både den linjära tv:n och streamingtjänster.

Radiolyssnandet minskar i alla åldersgrupper

Radiolyssnandet minskar i alla åldrar och på alla kanaler. Det är främst de äldre som lyssnar på traditionell radio till skillnad från de yngre som lyssnar allt mindre. Förskjutningen från analogt till digitalt lyssnande sker främst via poddar. Den dagliga räckvidden för poddar är högre i de yngre åldersgrupperna än för traditionell radio.

Om rapporten

Mediemyndigheten har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet och sprida kunskap om den till allmänheten. Myndigheten publicerar varje år flera rapporter om medieutvecklingen. Den här rapporten beskriver mediekonsumtionen i Sverige. Underlaget kommer från flera olika källor och visar hur mediekonsumtionen utvecklas över tid. Det är särskilt Nordicoms rapport Mediebarometern 2023 som ligger till grund för den här rapporten.

Årets rapport innehåller även ett nytt avsnitt som handlar om barn och ungas mediekonsumtion. Det avsnittet bygger på undersökningarna Ungar & medier 2023 samt Småungar & medier 2023, som genomförts av Statens medieråd, numera Mediemyndigheten.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Mediemyndigheten

Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye