Nathalie Mark ny nöjeschef – Emma Lovén Svensson blir nyhetschef
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Samtidigt stärks nyhetsredaktionen med en ny nyhetschefsroll. Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser.

För tre år sedan återvände Nathalie Mark till Aftonbladet efter några år på Aller Media, där hon var redaktionschef för titlarna Baaam och Frida. I rollen som framtidsredaktör på Aftonbladet har hon arbetat med att få ut med kvällstidningens journalistik till en yngre målgrupp. Nu tar hon över nöjesredaktionen – och fortsätter där att fokusera på en ung målgrupp, men från ett nytt perspektiv.
– Aftonbladets nöjesjournalistik är en viktig väg in till hela Aftonbladet och det gäller inte minst när vi vill nå unga. Det är en journalistik läsarna älskar och som i ett ganska mörkt nyhetsläge bidrar till en viktig mix i tidningen. Nöjet står både för roliga vinklar och nya spännande format, men också seriösa granskningar och initierad kritik. Det är journalistik vi ska fortsätta utveckla, säger Nathalie Mark.
Hon efterträder Andreas Hansson.
Aftonbladet stärka också nyhetsarbetet genom att inrätta en ny nyhetschefsroll med fokus på större nyhetshändelser. Emma Lovén Svensson, breakingchef på Aftonbladet sedan 2022 och före det liveredaktör på tv-redaktionen, går in i den nya nyhetschefsrollen.
– Jag är hedrad och glad för förtroendet och ser fram emot att fortsätta jobba med alla proffsiga kollegor. Nu ligger fokuset på att komma längre i större nyhetshändelser och värna om det förtroende läsarna har för oss, säger Emma Lovén Svensson.
Med Nathalie Mark och Emma Lovén Svensson på nya roller fortsätter Aftonbladets strategiskt viktiga satsningar på nyhetsarbete och nöjesjournalistik.
– Det är två väldigt duktiga ledare som båda har förmåga att sprida entusiasm och skapa struktur på samma gång. I en pressad vardag är jag övertygad om att de kommer att göra skillnad för medarbetarna – och därmed även för journalistiken, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef med ansvar för nyhetsredaktionen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum