Nathalie Mark ny nöjeschef – Emma Lovén Svensson blir nyhetschef
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Samtidigt stärks nyhetsredaktionen med en ny nyhetschefsroll. Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser.

För tre år sedan återvände Nathalie Mark till Aftonbladet efter några år på Aller Media, där hon var redaktionschef för titlarna Baaam och Frida. I rollen som framtidsredaktör på Aftonbladet har hon arbetat med att få ut med kvällstidningens journalistik till en yngre målgrupp. Nu tar hon över nöjesredaktionen – och fortsätter där att fokusera på en ung målgrupp, men från ett nytt perspektiv.
– Aftonbladets nöjesjournalistik är en viktig väg in till hela Aftonbladet och det gäller inte minst när vi vill nå unga. Det är en journalistik läsarna älskar och som i ett ganska mörkt nyhetsläge bidrar till en viktig mix i tidningen. Nöjet står både för roliga vinklar och nya spännande format, men också seriösa granskningar och initierad kritik. Det är journalistik vi ska fortsätta utveckla, säger Nathalie Mark.
Hon efterträder Andreas Hansson.
Aftonbladet stärka också nyhetsarbetet genom att inrätta en ny nyhetschefsroll med fokus på större nyhetshändelser. Emma Lovén Svensson, breakingchef på Aftonbladet sedan 2022 och före det liveredaktör på tv-redaktionen, går in i den nya nyhetschefsrollen.
– Jag är hedrad och glad för förtroendet och ser fram emot att fortsätta jobba med alla proffsiga kollegor. Nu ligger fokuset på att komma längre i större nyhetshändelser och värna om det förtroende läsarna har för oss, säger Emma Lovén Svensson.
Med Nathalie Mark och Emma Lovén Svensson på nya roller fortsätter Aftonbladets strategiskt viktiga satsningar på nyhetsarbete och nöjesjournalistik.
– Det är två väldigt duktiga ledare som båda har förmåga att sprida entusiasm och skapa struktur på samma gång. I en pressad vardag är jag övertygad om att de kommer att göra skillnad för medarbetarna – och därmed även för journalistiken, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef med ansvar för nyhetsredaktionen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Ny matsatsning på Godare med Jennie Walldén10.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, den 10 april, lanserar Godare ”Jennie lagar asiatiskt” – en nyproducerad serie där Jennie Walldén bjuder på smakrika rätter från hela Asien. Efter tidigare succéer med profiler som Tina Nordström, Dante Zia och Catarina König, satsar Godare nu vidare på matinspiration i tv-format – den här gången med fokus på det asiatiska köket.
Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik8.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024. – Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.
Maggie Strömberg ny chef för SvD:s politikredaktion3.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Maggie Strömberg tar över som chef för SvD:s politikredaktion i samband med redaktionens omorganisation. Hon fortsätter att skriva och behåller också sin röst i veckopodden ”Politiken”. Samtidigt stärks politikredaktionen genom att knyta till sig poddproducenten Tove Friman Leffler.
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
Tommy Sundvall får Aftonbladets litteraturpris27.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Serieromanförfattaren Tommy Sundvall tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2024 för sin bok ”Folkbokförd i rännstenen”. För första gången i prisets historia går det till en serieroman.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum