Schibsted Media

Nathalie Mark ny nöjeschef – Emma Lovén Svensson blir nyhetschef

Dela

Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Samtidigt stärks nyhetsredaktionen med en ny nyhetschefsroll. Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser.

Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet och Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser, en ny roll för att ytterligare stärka nyhetsarbetet. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet och Filip Meneses/Aftonbladet
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet och Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser, en ny roll för att ytterligare stärka nyhetsarbetet. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet och Filip Meneses/Aftonbladet

För tre år sedan återvände Nathalie Mark till Aftonbladet efter några år på Aller Media, där hon var redaktionschef för titlarna Baaam och Frida. I rollen som framtidsredaktör på Aftonbladet har hon arbetat med att få ut med kvällstidningens journalistik till en yngre målgrupp. Nu tar hon över nöjesredaktionen – och fortsätter där att fokusera på en ung målgrupp, men från ett nytt perspektiv.

– Aftonbladets nöjesjournalistik är en viktig väg in till hela Aftonbladet och det gäller inte minst när vi vill nå unga. Det är en journalistik läsarna älskar och som i ett ganska mörkt nyhetsläge bidrar till en viktig mix i tidningen. Nöjet står både för roliga vinklar och nya spännande format, men också seriösa granskningar och initierad kritik. Det är journalistik vi ska fortsätta utveckla, säger Nathalie Mark.  

Hon efterträder Andreas Hansson.

Aftonbladet stärka också nyhetsarbetet genom att inrätta en ny nyhetschefsroll med fokus på större nyhetshändelser. Emma Lovén Svensson, breakingchef på Aftonbladet sedan 2022 och före det liveredaktör på tv-redaktionen, går in i den nya nyhetschefsrollen.

– Jag är hedrad och glad för förtroendet och ser fram emot att fortsätta jobba med alla proffsiga kollegor. Nu ligger fokuset på att komma längre i större nyhetshändelser och värna om det förtroende läsarna har för oss, säger Emma Lovén Svensson.

Med Nathalie Mark och Emma Lovén Svensson på nya roller fortsätter Aftonbladets strategiskt viktiga satsningar på nyhetsarbete och nöjesjournalistik.

– Det är två väldigt duktiga ledare som båda har förmåga att sprida entusiasm och skapa struktur på samma gång. I en pressad vardag är jag övertygad om att de kommer att göra skillnad för medarbetarna – och därmed även för journalistiken, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef med ansvar för nyhetsredaktionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet
Ladda ned bild
Aftonbladets breakingchef Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser. Foto: Filip Meneses/Aftonbladet
Aftonbladets breakingchef Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser. Foto: Filip Meneses/Aftonbladet
Ladda ned bild
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet och Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser, en ny roll för att ytterligare stärka nyhetsarbetet. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet och Filip Meneses/Aftonbladet
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet och Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser, en ny roll för att ytterligare stärka nyhetsarbetet. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet och Filip Meneses/Aftonbladet
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande

Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.

Aftonbladet och Alkompis lanserar världsunik nyhetspodd på arabiska29.10.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande

I ett unikt samarbete mellan Aftonbladet och Alkompis, lanseras nu en arabisk version av Sveriges största nyhetspodd, Aftonbladet Daily. Podden blir därmed den första journalistiska ljudprodukt i världen att med hjälp av AI erbjuda en version på ett annat språk. Genom banbrytande AI-teknik för dubbning erbjuds arabisktalande lyssnare en unik inblick i svensk inrikespolitik och samhällsfrågor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye