Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget
Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.

Vem ska ha rätt till ditt fordon?
Förslaget från EU-kommissionen kan leda till att ditt fordon vid försäljning eller export bedöms som avfall. Kommissionen förslår bindande och indikativa kriterier som ska avgöra ditt fordons fortsatta öde. Oavsett utfallet kan du drabbas av kostnader för den expert som ska bedöma om ditt fordon är begagnat eller avfall. Med förslaget kommer det också ta längre tid att genomföra ett ägarbyte. Initialt omfattas personbilar och lätta lastbilar men succesivt ska även att tunga lastbilar, bussar, släpvagnar och motorcyklar omfattas.
Kommissionen förslag är i grunden nödvändigt. Det syftar bland annat till att stärka den inre marknaden, öka användningen av återvunnet material i produktion av nya fordon, öka antalet insamlade fordon, öka kvantiteten och kvaliteten och värdet av återanvändning och återvinning och ställer krav på fordonens design för att underlätta demontering.
Föreslaget är dock i direkt konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen. Konsekvensen kan bli att du mot din vilja fråntas ditt fordon utan ersättning.
När blir ett fordon avfall?
Med avfall avses i EU:s direktiv om avfall: “waste means any substance or object which the holder discards or intends or is required to discard”.
Det är således idag du som äger beslutet när varje ämne eller föremål som du innehar blir avfall om det inte föreligger en skyldighet att kassera det. Skyldigheten är idag väl reglerad i Sverige. Den framgår av bland annat miljöbalken, plan och bygglagen och lag om flyttning av fordon i vissa fall. Genom lagarna kan den som förvarar eller hanterar fordon på ett olämpligt sätt åläggas att vidta en åtgärd.
Vi har även lagar som reglerar registrering och kontroll av fordon, transport av avfall, bilskrotning och försäljning. Kommissionens förslag innebär flera dubbelreglingar som förutom konflikten ovan väsentligt ökar den administrativa och ekonomiska bördan för enskilda, företagare och myndigheter.
Den befintliga svenska regleringen är fullt tillräcklig och därför bör kommissionens förslag bland annat om särskild reglering vid försäljning och köp av fordon revideras.
Förhandlingar mellan Europaparlamentet, rådet och kommissionen
Nätverk på gemensam väg har sedan förslaget presenterades sommaren 2023 återkommande tagit upp frågan med våra politiker. Dessa har tagit till sig av våra förslag på förbättringar. Regeringskansliet har i viss utsträckning fått in lättnader i de pågående förhandlingarna. Men det finns stora hinder kvar när förslaget fortsatt ska behandlas vidare av rådet och Europaparlamentet. Nätverket för en fortsatt dialog med partierna, riksdag, regering och de svenska parlamentarikerna. För att göra Sveriges röst hörd inleder Nätverket en namninsamling för att få till stånd förbättringar av förslaget som tar hänsyn till Sveriges alla fordonsägare behov och intressen.
Länk till namninsamlingen: https://msverige.se/elv.
Om nätverket
I Nätverk på gemensam väg som tillsammans representerar över 800 000 medlemmar ingår: American Car Club Sweden, Motorhistoriska Riksförbundet, Riksförbundet M Sverige, Svenska Bilsportförbundet, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, Sveriges Motorcyklister, Svenska Motorsportförbundet, Swedish Street Rod Association och Teknisk support till amatörbyggare.
Nätverkets syfte är att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon. Nätverket samlar tillsammans 810 000 medlemmar och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare. Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
Nyckelord
Kontakter
Heléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seBilder

Länkar
Nätverk på gemensam väg
Nätverk på gemensam väg arbetar för att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon. Nätverket samlar tillsammans 810 000 medlemmar och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare. Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
I Nätverk på gemensam väg som tillsammans representerar över 800 000 medlemmar ingår: American Car Club Sweden, Motorhistoriska Riksförbundet, Riksförbundet M Sverige, Svenska Bilsportförbundet, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, Sveriges Motorcyklister, Svenska Motorsportförbundet, Swedish Street Rod Association och Teknisk support till amatörbyggare.

Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum