Var femte trafikant respekterar inte stopplikten – allvarlig trafiksäkerhetsrisk
En ny undersökning där Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar gjorde stickkontroller på 13 orter över hela Sverige visar att nästan var femte trafikant fortfarande ignorerar stopplikten.
Trots att resultatet är något bättre jämfört med föregående undersökning kvarstår problemet som en betydande trafiksäkerhetsfråga. Undersökningen, som omfattade cirka 3 400 observationer från Skåne till Västerbotten, visar att 19 procent av trafikanterna inte stannade vid stoppskyltar.
Den största bristen på regelefterlevnad fanns bland motorcyklister och A-traktorförare, medan taxiförare visade betydligt bättre resultat, med endast 3 procent som inte följde stopplikten.
– Att inte stanna vid stopplikten handlar inte bara om att bryta mot trafikregler, det utgör en allvarlig säkerhetsrisk för alla i trafiken. Varje gång en trafikant struntar i stoppskyltarna utsätter de sig själva och andra för onödiga faror, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Positiva trender – men stora skillnader mellan olika trafikantgrupper
Trots att resultatet från undersökningen 2024 visar en förbättring jämfört med 2022, då hela 30 procent av trafikanterna ignorerade stopplikten, kvarstår problemet som en betydande trafiksäkerhetsfråga. Respekten för stopplikten varierar dock kraftigt beroende på fordonstyp.
Andel som inte följde stopplikten per fordonsslag, i procent:
Cykel | A-traktor | Mc | Personbil | Taxi | Buss | Lastbil |
52 % | 29 % | 35 % | 20 % | 3 % | 15 % | 19 % |
Historisk jämförelse: En långsam förbättring
Sedan den första undersökningen 2013, då hela 32 procent av trafikanterna bröt mot stopplikten, har situationen förbättrats något. Men utvecklingen går långsamt och årets resultat visar att det fortfarande finns ett stort behov av insatser.
År | Observationer | Andel som inte stannade |
2013 |
4 672 | 32 % |
2016 |
3 162 | 23 % |
2020 |
17 000 | 25 % |
2022 |
6 000 | 30 % |
2023 |
2 600 | 23 % |
2024 | 3 400 | 19 % |
Trafiksäkerhet är allas ansvar
Enligt Heléne Lilja är förbättringarna positiva, men problemet kvarstår.
– Vi uppmanar alla trafikanter att vara extra uppmärksamma vid stoppskyltar, oavsett vilket fordon de kör. En enkel regel som att stanna vid stoppskyltar kan förhindra olyckor och rädda liv. Trafiksäkerhet är en fråga som berör oss alla, och genom att följa trafikregler kan vi tillsammans bidra till en säkrare vägmiljö, avslutar Heléne Lilja.
Att ignorera en stoppskylt är inte bara en fara för trafiksäkerheten, det är också en kostsam trafikförseelse. Böter för att inte stanna vid stopplikten ligger på 2 500 kronor. När förseelsen rapporterats till Transportstyrelsen fattas dessutom beslut om eventuell återkallelse av körkortet, vilket är utgångspunkten vid brott mot stopplikten.
Nyckelord
Kontakter
Heléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum