Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.

Rapporten som ger en unik inblick i svensk e-handels mående innehåller även kommentarer från ledande branschexperter på framstående företag. Från analyser av resultat, till trendspaningar och tips i lättsmälta intervjuformat. E-handelsläget kommer att finnas tillgänglig på Sveas hemsida.
– Med E-handelsläget vill vi erbjuda en tydlig bild av hur e-handeln mår och vad som väntar framåt. Både i form av utmaningar och möjligheter. För oss på Svea är det viktigt att stötta branschen med kunskap och lösningar som driver tillväxt och lönsamhet, säger Emma Lindgren, expert på handel och konsumtion på Svea Bank.
E-handelsläget Q3 – svensk e-handel ger Black Friday ris och ros
I årets tredje upplaga av E-handelsläget riktas blickarna mot Black Friday. Resultatet visar att e-handelsbolagen är tudelade kring affärsnyttan med kampanjperioden. Närmare hälften uppger att man som e-handlare kan känna sig tvingad att delta på grund av att ”alla andra gör det” och för att konsumenterna förväntar sig det. Hos de som inte väljer att delta uppger fyra av tio att det helt enkelt inte är lönsamt. Samtidigt skapar reaperioden bevisligen positiva effekter. Majoriteten av e-handlarna, 51 procent, som deltog i Black Friday 2023 såg en ökad försäljning och 44 procent såg en ökning av kunder.
– Att allt fler passar på att handla julklapparna redan under Black Friday påverkar e-handlarnas strategi. Både för Q4 och resten av året. Om analysen visar att aktiviteten inte kommer att vara lönsam bör man som e-handlare avstå. För de som däremot deltar krävs planering och en tydlig strategi att bli framgångsrik. Eftersom köpkraften är så pass stor under Black Friday kan perioden erbjuda goda möjligheter till nya kunder, ökad försäljning och långsiktig tillväxt, säger Emma Lindgren.
Insikter från E-handelsläget Q3 med tema Black Friday:
- Fler e-handlare kommer att avstå att ha ett Black Friday-erbjudande än de som planerar
att ha ett – 40 procent respektive 35 procent. - 41 procent tycker inte det är lönsamt att delta medan 35 procent anger etiska- och eller hållbarhetsskäl.
- Närmare hälften, 48 procent, känner sig tvingade att delta på grund av att ”andra gör det”.
- 84 procent kommer erbjuda nedsatt pris, 18 procent en extra gåva/produkt och 15 procent lägre eller fri frakt.
Om E-handelsläget Q3
E-handelsläget är Svea Banks undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan den 5 augusti och 9 oktober 2024 och besvarades av 405 e-handlare.
Ladda ner rapporten nu
Klicka här för att ner E-handelsläget Q3 – tema Black Friday
Tidigare rapporter
Klicka här för att läsa E-handelsläget Q2 med tema AI och ny teknik
Klicka här för att ta del av E-handelsläget Q1 med tema Hållbarhet
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

