Svea Bank AB (publ)

Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel

Dela

Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.

Rapporten som ger en unik inblick i svensk e-handels mående innehåller även kommentarer från ledande branschexperter på framstående företag. Från analyser av resultat, till trendspaningar och tips i lättsmälta intervjuformat. E-handelsläget kommer att finnas tillgänglig på Sveas hemsida.

– Med E-handelsläget vill vi erbjuda en tydlig bild av hur e-handeln mår och vad som väntar framåt. Både i form av utmaningar och möjligheter. För oss på Svea är det viktigt att stötta branschen med kunskap och lösningar som driver tillväxt och lönsamhet, säger Emma Lindgren, expert på handel och konsumtion på Svea Bank.

E-handelsläget Q3 – svensk e-handel ger Black Friday ris och ros
I årets tredje upplaga av E-handelsläget riktas blickarna mot Black Friday. Resultatet visar att e-handelsbolagen är tudelade kring affärsnyttan med kampanjperioden. Närmare hälften uppger att man som e-handlare kan känna sig tvingad att delta på grund av att ”alla andra gör det” och för att konsumenterna förväntar sig det. Hos de som inte väljer att delta uppger fyra av tio att det helt enkelt inte är lönsamt. Samtidigt skapar reaperioden bevisligen positiva effekter. Majoriteten av e-handlarna, 51 procent, som deltog i Black Friday 2023 såg en ökad försäljning och 44 procent såg en ökning av kunder.

Att allt fler passar på att handla julklapparna redan under Black Friday påverkar e-handlarnas strategi. Både för Q4 och resten av året. Om analysen visar att aktiviteten inte kommer att vara lönsam bör man som e-handlare avstå. För de som däremot deltar krävs planering och en tydlig strategi att bli framgångsrik. Eftersom köpkraften är så pass stor under Black Friday kan perioden erbjuda goda möjligheter till nya kunder, ökad försäljning och långsiktig tillväxt, säger Emma Lindgren.

Insikter från E-handelsläget Q3 med tema Black Friday:

  • Fler e-handlare kommer att avstå att ha ett Black Friday-erbjudande än de som planerar att ha ett
    – 40 procent respektive 35 procent.
  • 41 procent tycker inte det är lönsamt att delta medan 35 procent anger etiska- och eller hållbarhetsskäl.
  • Närmare hälften, 48 procent, känner sig tvingade att delta på grund av att ”andra gör det”.
  • 84 procent kommer erbjuda nedsatt pris, 18 procent en extra gåva/produkt och 15 procent lägre eller fri frakt.

Om E-handelsläget Q3
E-handelsläget är Svea Banks undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan den 5 augusti och 9 oktober 2024 och besvarades av 405 e-handlare.

Ladda ner rapporten nu
Klicka här för att ner E-handelsläget Q3 – tema Black Friday  

Tidigare rapporter 

Klicka här för att läsa E-handelsläget Q2 med tema AI och ny teknik

Klicka här för att ta del av E-handelsläget Q1 med tema Hållbarhet

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om Svea


Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye