M Sverige välkomnar stoppet av miljözon i Stockholm
Till årsskiftet skulle centrala Stockholm belagts med miljözon klass 3, vilket hade exkluderat allt utom elbilar från stadskärnan. M Sverige har kritiserat beslutet, och nu stoppas det av Länsstyrelsen.
– Vi välkomnar Länsstyrelsens beslut att stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholm, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Trots omfattande kritik från såväl den politiska opinionen, företagare och intresseorganisationer som Riksförbundet M Sverige, valde kommunfullmäktige i Stockholm att gå vidare med planerna på en miljözon klass 3 i centrala Stockholm, vilket skulle införas den 31 december 2024. Nu har Länsstyrelsen – än så länge utan vidare motivering – beslutat att stoppa den planerade miljözonen.
– Skulle en sådan miljözon införts hade det inneburit att inga bensin- eller dieselbilar skulle fått köra i det avgränsade området, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
M Sveriges kritik bygger i huvudsak på de att de mål man velat uppnå inte skulle påverkas nämnvärt av en miljözon, men att man i stället skulle ge exklusiv rätt till gatuutrymmet för de som har råd att köpa elbil.
Projektet har vägletts av tre delmål: bullersänkning, förbättrad luftkvalitet med avseende på större partiklar och kväveoxid samt att Stockholm ska vara teknikdrivande. M Sverige har påpekat att gällande buller har inga effektberäkningar utförts, varför det inte går att ta ställning till en eventuell bullersänkning.
– Vi konstaterar dock att det i den absoluta stadskärnan av Stockholm råder 30 km/tim som hastighetsgräns och att området rymmer en mängd verksamheter som hörs. Buller från just bilar är av ett mindre problem, säger Heléne Lilja.
Gällande luftkvaliteten med avseende på större partiklar så har Trafikkontoret redan konstaterat att en minskning inte är att vänta med en miljözon klass 3, då dessa partiklar i huvudsak kommer från däck, väg och bromsar – vilket förstås är oberoende av energislag. Trafikkontoret fastslår också att luften i Stockholm på senare år har förbättrats när det gäller trafikrelaterade luftföroreningar, och att dagens miljökvalitetsnormer för NO2 redan klaras i området.
Återstår det tredje målet: att Stockholm ska vara teknikdrivande. Och är det kanske här vi finner det egentliga skälet till att införa miljözonen – politisk prestige att visa hur man ligger i framkant, oavsett konsekvenser.
– Riksförbundet M Sverige välkomnar Länsstyrelsens beslut att stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholm, då det skulle ha ringa positiva effekter men försvåra för näringsidkare och verka orättvist mot de som behöver transportera sig med bil till staden, men inte har råd med elbil, säger Heléne Lilja.
I stället för att göra Stockholms innerstad till ett prestigeprojekt föreslår Riksförbundet M Sverige rättvisa åtgärder som faktiskt gör nytta:
- Mer frekvent och effektivare sandsopning för att få bort de mest skadliga partiklarna i luften.
- Fler och bättre infartsparkeringar för att lämna bilen vid närmaste kollektiva knutpunkt.
- En utbyggd laddinfrastruktur som gör det lättare att använda elbil.
- En återinförd klimatbonus gör det möjligt för fler att ställa om till fossilfritt.
- Bygg ut infrastrukturen i och runt våra större städer för att öka framkomligheten.
Nyckelord
Kontakter
Heléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets smartaste bilköp 2024: Volkswagen Golf Sportscombi11.12.2024 14:21:37 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige och tidningen Motor utser årligen det smartaste bilköpet, där säkerhet, köregenskaper och ägarekonomi vägs in. Årets smartaste bilköp är Volkswagen Golf Sportscombi.
Oansvarig politik bakom floppad skrotningspremie4.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En halv miljard kronor riskerar att brinna inne när regeringens vision om en ny skrotningspremie inte gått att omsätta i praktiken. Riksförbundet M Sverige kräver att förutsättningarna för landets bilägare förbättras. – Vi för gärna en dialog om hur stödet borde se ut, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
Volvo Cars får Årets hjulklapp för delad kunskap om trafikolyckor3.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2024 tilldelas Volvo Cars för deras projekt E.V.A.-initiativet, där kunskap från trafikolyckor delas fritt med alla, bland annat med andra aktörer inom fordonsindustrin.
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten – allvarlig trafiksäkerhetsrisk25.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning där Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar gjorde stickkontroller på 13 orter över hela Sverige visar att nästan var femte trafikant fortfarande ignorerar stopplikten.
Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum