Serviceföretagens branschrapport: Stor brist på städare i Sverige
Städ- och servicebranschen har stora kompetensförsörjningsproblem. Företagen har störst utmaningar när det kommer till att hitta städare som är anställningsbara och villiga att ta ett jobb i branschen. Det visar Almega Serviceföretagens nya branschrapport.
Den senaste upplagan av Almega Serviceföretagens rapport baseras på statistik från städ-, Facility management- och hemservicebranschens årsredovisningar, och en enkät som Almega Serviceföretagens medlemmar svarat på. I övrigt finns en redogörelse av det näringspolitiska arbetet, samt en övergripande bild av städ- och servicebranschens utveckling.
Branschen har totalt 57 700 anställda och omsätter 42,9 miljarder kronor. Branschen består av över 4 600 företag där en betydande majoritet är så kallade mikroföretag med 0-9 anställda. Endast 3,4 procent av företagen har 50 eller fler anställda, samtidigt som en majoritet av städarna jobbar i de företagen. Rörelsemarginalen (EBIT) är 5,5 procent vilket är densamma som föregående rapport.
–Det är tydligt att städ- och servicebranschen sticker ut inom tre områden, kompetensförsörjning, upphandling och integration. Våra medlemmar har det fortsatt tufft inom kompetensförsörjningsområdet, där flera upplever svårigheter med att hitta rätt kompetens, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
I enkäten svarar 39,4 procent av företagen att personalstyrkan kommer öka om sex månader jämfört med idag. Endast 18,1 procent säger att den kommer att minska. Detta samtidigt som företagen har mycket svårt att hitta personer att anställa.
–De två vanligaste skälen till att företagen har rekryteringsproblem är att den sökande har bristfälliga språkkunskaper, samt att arbetslösa tackar nej när man erbjuder dem jobb, fortsätter Sjöberg.
69,8 procent av företagen som svarade på enkäten har inte deltagit alls i offentliga upphandlingar de senaste två åren. Endast 10,7 procent har deltagit mycket i upphandlingar. 75,2 procent av företagen svarar att anledningen till att företaget inte medverkar är att det är för mycket fokus på lägsta pris.
– Att upphandlarna konsekvent väljer lägsta pris skrämmer bevisligen bort våra medlemmar och öppnar dörrarna för osund konkurrens. Vi ser ofta upphandlingar där timpriset ligger så lågt att det är i stort sett samma som timlönen för en lokalvårdare. Men städning kostar långt mer än så, våra medlemmar måste kunna betala för kläder, bilar, och administration och mycket mer. Alltså går man inte runt på de krav som ställs i upphandlingar, och väljer därför bort den offentliga sektorn. Det skadar både Sverige och marknaden, avslutar Hannes Sjöberg.
Om Rapporten
Delbranscherna som ingår i rapporten består av städföretag, hemserviceföretag samt
facility management (FM) företag.
Branschrapporten släpps vartannat år och hittas härhttps://www.serviceforetagen.se/app/uploads/sites/4/2024/12/210x264-branschrapport-Final2.pdf
Nyckelord
Kontakter
Hannes Sjöbergnäringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen
Tel:08-762 60 28Tel:072 - 229 37 90hannes.sjoberg@almega.seMichelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Länkar
Almega Serviceföretagen
Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
En enig nämnd fråntar auktorisationen från städföretaget Kleni AB13.12.2024 05:01:00 CET | Pressmeddelande
Auktorisationen är skapad för att stärka städ- och servicebranschen och lyfta fram seriösa företag. Det ska vara en trygghet för kunder, företag och medarbetare. Kriterierna är framtagna i samverkan mellan Almega Serviceföretagen, Fastighets och Kommunal. Auktorisationsnämnden, som utgörs av representanter från arbetsgivarorganisationen, fackförbunden och en opartisk ordförande, har valt att frånta Kleni AB auktorisationen då företaget inte längre lever upp till kriterierna. –Det är både bekymmersamt och sorgligt att företaget valt att agera i strid med Auktorisationens kriterier. Det drabbar deras personal, deras kunder och branschen i stort. Vi är fortsatt övertygade om att vår auktorisation är viktig för att stävja denna typ av beteende. Det är hårda krav för att få vara auktoriserad, säger Thomas Kolbe som är nämndens opartiska ordförande. –Redan innan det medialt kom fram att Kleni AB jobbar på ett sätt som inte är förenligt med auktorisationen påbörjade vi en fördjupad granskning
Rutindikatorn: juli en rekordmånad för Rut-användandet24.10.2024 14:26:23 CEST | Pressmeddelande
Juli månad 2024 har visat sig vara den mest populära månaden att använda rut-avdraget någonsin, totalt godkändes 770 miljoner kronor i avdrag. Det visar senaste mätningen från Rutindikatorn av Almega Hemserviceföretagen
Städtjänst Westlund – Årets Städföretag 20249.10.2024 13:59:40 CEST | Pressmeddelande
Städtjänst Westlund är företaget som sätter fokus på sina anställda och presterar på högsta nivå, trots storleken på företaget. Ett sant föredöme i städbranschen som nu kan kalla sig Årets Städföretag 2024. Priset ges till ett auktoriserat städföretag som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
Finalister utvalda till Årets Städföretag 202416.9.2024 16:01:00 CEST | Pressmeddelande
Tre finalister har nu tagits fram till priset Årets Städföretag 2024, Serviceföretaget Pima AB, Städtjänst Westlund AB och Vardagsfrid AB. För att kvalificeras till priset behöver man vara ett Auktoriserat Serviceföretag, samt vara en god förebild för städbranschen. Urvalet görs av en jury bestående av representanter från Almega Städföretagen, Fastighets och Kommunal. Vinnaren presenteras på Stora Städbranschdagen, den 8 oktober.
Rutindikatorn: Rut-tjänster ökade med över 200 miljoner15.8.2024 11:31:30 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på rut-tjänster har under inflationschocken mattats av. Nu syns tydliga tecken på att hushållen återigen köper hushållsnära tjänster i högre utsträckning. Under andra kvartalet 2024 köpte svenskarna tjänster för över 2 miljarder kronor. Det är en ökning med nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum