Otillgängliga webbplatser och appar hindrar konsumenter
Som en temperaturmätning av konsumentmarknaden, har Post- och telestyrelsen (PTS) låtit genomföra en undersökning av tillgängligheten på privata aktörers webbplatser och appar, i olika branscher. Majoriteten av de undersökta webbplatserna är mycket svåra att använda för vissa användare.
För att få en fingervisning om läget på marknaden i dag, har PTS låtit genomföra en undersökning av tillgängligheten på webbplatser och appar i olika branscher, bland annat e-handel, försäkringsbranschen, digitala hälsotjänster och transportbolag.
- Vi kan konstatera att det finns allvarliga brister avseende tillgänglighet och användbarhet hos samtliga 15 undersökta aktörer, säger Andreas Richter, chef, enheten för digital inkludering på PTS.
14 av de 15 undersökta webbplatserna är mycket svåra att använda för vissa användare med funktionsnedsättning. Åtta av de 11 apparna är svåra att använda för vissa användare med funktionsnedsättning. Tre är mycket svåra eller till och med kanske omöjliga att använda.
De vanligaste bristerna som är identifierade gäller struktur och presentation av innehållet.
- Följden blir att användare hindras i olika grad från att använda webbplatser och appar, trots att de vänder sig till konsumenter. Otillgänglig webbteknik hindrar på så sätt användare från att till exempel e-handla, teckna en försäkring eller köpa en digital biljett till kollektivtrafiken, menar Andreas Richter.
Den 28 juni 2025 träder en ny lag i kraft; Lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Då måste bland annat e-handelsplatser, banktjänster med flera leva upp till kraven på tillgänglighet.
PTS kommer att följa utvecklingen noga samt fortsätta agera för att det digitala samhället ska vara tillgängligt för alla.
Bakgrundsfakta
Post- och telestyrelsen (PTS) arbetar för säker och tillgänglig kommunikation i Sverige. Vi bidrar till en trygg digital omställning genom samverkan, främjande insatser, reglering och tillsyn. PTS ambition är att göra den digitala omställningen tillgänglig för alla genom att bidra till robusta nät, rättvisa marknadsförhållanden samt tilltalande och användbara lösningar.
PTS verkar för att målet för funktionshinderspolitiken uppnås inom myndighetens ansvarsområde. I den rollen är PTS samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till berörda parter. Det nationella målet för funktionshinderspolitiken är att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhället för personer med funktionsnedsättning. En fördjupad rapport om årets arbete presenteras i mars 2025. Därutöver har PTS ett regeringsuppdrag om digital inkludering som avrapporteras i december 2024.
Den 28 juni 2025 träder en ny lag ikraft; lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. PTS är marknadskontrollmyndighet för samtliga produkter som omfattas av lagen. PTS har även tillsynsansvar för elektroniska kommunikationstjänster, banktjänster samt e-handelstjänster.
Kontakt
Andreas Richter, enhetschef PTS, 08-678 58 53
PTS presstjänst, 08-678 55 55
Nyckelord
Dokument
Vi arbetar för säker och tillgänglig kommunikation i Sverige inom områdena elektronisk kommunikation och post. Vi bidrar till en trygg digital omställning genom samverkan, främjande insatser, reglering och tillsyn.
Följ PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
PTS föreslår åtgärder mot bedrägerier via sms17.12.2024 15:26:36 CET | Pressmeddelande
Ett register för avsändarnamn, åtgärder för bättre kundkännedom i leveranskedjan för sms och ett nytt samverkansforum. Det är några av de förslag PTS i dag lämnar i en rapport till regeringen. Syftet är att minska omfattningen av telefonbedrägerier via sms.
Från timmar till 110 dagar – pilotprojekt gör mobilnätet fossilfritt och krissäkert6.12.2024 07:15:06 CET | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) och Telia undersöker i ett projekt hur fossilfria energikällor kan användas för att öka reservkraftens kapacitet och stärka mobilnätets krisberedskap. Genom att kombinera vätgas, bränsleceller, solceller och batterier har en basstation i Roslagen gått från att klara några få timmars drift vid strömavbrott till att hålla i upp till 110 dagar – utan utsläpp av växthusgaser.
Ingen ska lämnas utanför det digitala samhället - hundratals aktörer i gemensam nationell kraftsamling för ökad digital inkludering15.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag medverkar 385 aktörer från offentlig och privat sektor samt civilsamhället för att öka den digitala inkluderingen under etiketten Digitalidag. Det arrangeras över 500 aktiviteter från Kiruna i norr till Ystad i söder.
190 experter i stor fältövning stärker Sveriges digitala beredskap – Telö 2423.10.2024 07:47:41 CEST | Pressmeddelande
Vi tar för givet att våra telenät alltid ska fungera oavsett vad som händer i samhället. Därför behöver det finnas en robust och säker teleinfrastruktur som står pall för alla typer av utmaningar. 190 experter från telekomsektorn övade under två dagar i den stora fältövningen Telö 24. Sveriges digitala ryggrad testades och stärktes.
Ny undersökning visar att många fortfarande känner sig utanför digitaliseringen15.10.2024 12:42:10 CEST | Pressmeddelande
Svenskarna med funktionsnedsättning och internet (SMFOI) är en enkätundersökning som genomförs vartannat år. Resultatet av senaste undersökningen presenteras i flera rapporter, som Post- och telestyrelsen (PTS) finansierar. Undersökningen visar bland annat att bara drygt 50% av personer med funktionsnedsättning känner sig delaktiga i det digitala samhället.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum